Tid for tankekjør – et skikkelig syteinnlegg

Det nærmer seg desember og jul. 29. desember er det 28 år siden mamma døde. Det var det året da jula bla så helt annerledes enn noen av oss kunne forestilt oss. Da jula på en måte ble ødelagt for alltid. Mamma som bare var 58 år, som aldri hadde vært syk i hele sitt liv, som alltid var der for oss. Ho ble plutselig bare borte. Samtidig forsvant alt som hadde vært trygt og god med barndommen, barndomshjemmet og det å vite at det var noen der for oss. 

Den jula ble stort sett tilbragt ved sykesengen på sykehuset. Ho ble lagt inn dagen før lille julaften. Med noe de på legevakta bare mente var en influensa. Men så viste det seg at det var noe ganske annet. Kreften, som de hadde oppdaget og operert vekk bare noen måneder tidligere, var kommet tilbake. Denne ganga var det ingen ting å gjøre, annet enn å vente på døden. Og den kom i rekordfart! For hver dag som gikk visna min skjønne mamma litt og litt. Helt til ho var helt borte, og et tynt, inntørka skjelett lå igjen i sykesenga. Jeg glemmer aldri det synet! Døden ansikt er overhodet ikke vakkert!

På mange måter var det godt at ho slapp å bli langpint. På andre måter veldig vanskelig å ta inn over seg. Plutselig var ikke mamma der lengre, og samtidig flippa pappa, som burde ha vært en støtte for oss oppi dette, helt ut. Vår sterke, tøffe pappa ble omgjort til en egoistisk drittsekk på no time, og søkte trøst i alkoholen for en periode. Barndomshjemmet forfalt, trykkeriet de hadde bygd opp sammen ga han blaffen i, og min søster og jeg måtte glemme alt annet og prøve å redde stumpene. Tid for sorg var det ikke. Å snakke om mamma fikk vi ikke lov til.

Jeg er snart like gammel som mamma var da ho takka for seg. Og ja, jeg er til tider litt redd for at jeg ikke blir så mye eldre jeg heller. Dødsangst heter det kanskje. Ikke vet jeg. Selv tenker jeg helst på det som noen dårlige, teite tanker som ikke helt vil gi slipp. Men nå burde jo jeg være så undersøkt og testa på det meste disse siste årene, at det sannsynligvis ikke er noen fare for at jeg har noe de ikke har funnet enda. Likevel tenker jeg på det rett som det er. For går det virkelig an å føle seg så elendig bare på grunn av en fibromyalgi og litt annet smårusk i systemet?

Det dukka opp noen bilder på facebook her i helga. Minner fra ti år tilbake. Og himmel så mye eldre jeg ser ut i dag! Jeg er blitt ei gammel kjærring. Rett og slett såpass at jeg fikk en liten trøkk etter å ha sett disse bildene. På gode dager føler jeg meg ikke så mye eldre, men på dårlige dager kjennes det minst ut som om jeg er 102! Og jeg lurer veldig på hvor disse årene tok veien … selv om det har skjedd masse i mellomtia, både på godt og vondt.

Jepp, jeg jobber med saken. Jeg har jobba hardt med å forstå meninga med livet siden i sommer. Eller kanskje enda lengre. Prøver å finne noen lyspunkt. Prøver å få fylt dagene med et eller annet koselig, som gjør den fin, minneverdig, grei nok. Men stort sett ender det med at jeg er ute på tur, tusler rundt aleine og føler meg akkurat sånn. Aleine. Forlatt. Ensom.

Jeg har jo et valg selv. En kan velge å ha det bra, heter det. Og ja, jeg har mye å være glad og takknemlig for. Jeg har barn og barnebarn som jeg har veldig god kontakt med. De fleste innenfor en radius av 1 kilometer. De har i tillegg skikket seg bra, og jeg er superstolt av å være mammaen deres. Jeg har en mann som er helt fantastisk, som jeg i perioder nesten forguder. Og en hund da, som nyter at matmor alltid er her. Likevel er ensomheten til å ta og føle på innimellom. Jeg føler meg så sinnsykt aleine, så lite verdt, og jeg hater det.

Det er så mye jeg har lyst til. Men jeg orker ikke. Jeg prøver å lese og strikke, men hodet vil ikke henge med. Bare på helt enkle strikkeprosjekter, som selv en 6. klasse kan få til. Og det er litt kjipt egentlig. For jeg kan jo strikke. Kunne jaffal. Jeg har et ryddeprosjekt på gang, som sikkert kommer til å ta resten av livet. Grunnen til at jeg starta på dette er ikke bare fordi vi har så mye ting liggende som vi ikke bruker, det er like mye det at jeg vil rydde opp etter meg. Slik at ikke noen andre får en slik jobb trøkkende ned over skuldrene når de minst trenger det.

Jeg har mye jeg kan gjøre, uten at jeg nødvendigvis må ut av huset. Men jeg får ikke fingeren ut. Jeg blir, helt ærlig, sykt sliten av å tenke på alle disse bør-, vil- og må-gjøre tingene i livet mitt. Skulle ønske vi kunne reise vekk en stund etter jul, bare drømmemannen og jeg. To uker en varm plass, med sol og sommer. Men selv ikke feriene har vært det samme som tidligere. Fordi hodet mitt vil så mye mer enn kroppen. Så det blir den ene nedturen etter den andre. Dessuten har vi ikke råd til den slags heller lengre. Egentlig har jeg bare lyst til å grine en skvett, men til og med den evnen er forsvunnet.

Å gå på tur og legge ut fine bilder er lett som bare det. Det er flott mens det står på, men det hjelper ikke i lengda. Og det er jo måte på hvor mye en kan gå og gå i løpet av dagen, bare for å slippe og tenke på andre, mindre hyggelige ting. Og om jeg går mye, så makter jeg jo heller ikke noe annet. Og da blir det enda mer å tenke på. 

I dag har jeg skikkelig vondt i hodet. Det er lenge siden det har vært sånn. Så nå tror jeg faktisk jeg skal ta en ekstra paracet og gå og legge meg litt under dyna. Det hører til sjeldenhetene, men det kan jo være at alt blir bedre etter en liten timeout. For denne dagen starta ikke spesielt bra … og da kan det vel bare gå en vei: oppover!

Nyt mandagen, dere som kan. ♥ Her blir det et særdeles kortreist bilde i dag. Utsikten fra go’stolen. Men vi har altså vært ute på morratur i dag også, derav den avslappende stillinga til dyret.

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

19 kommentarer
    1. Først av alt, en stor klem til deg, det trenger du. Skjønner veldig godt at denne årstiden er vanskelig når du har så mange vonde minner å bære på. Har du noen å snakke med, prest, psykolog, psyk.sykepleier, en som kan lytte?
      Høsten og mørket er vanskelig for meg også, mange tunge tanker, en ungdom med identitetsproblemer, og generelt mye grubling. og en kropp som ikke samarbeider.
      Ta gjerne kontakt hvis du vil, så kan vi psyke hverandre opp🙂

    2. maiken: Det var ingen god følelse nei. Og det verste er at jeg har forsøkt to andre typer også opp gjennom årene. Første gang etter at mamma døde, andre gang en stund etter at x’en min flytta. Jeg ble akkurat like merkelig av dem. Så antidepressiva skal jeg aldri i mitt liv forsøke igjen!

    3. HeidiElise: Innimellom blir det bare noen drittdager … sånn er det. Synes dette livet er veldig ensomt, og jeg sliter litt når vi nærmer oss jula og alt det der. Der alle skal være så lykkelige og takknemlige og kose seg i det ene selskapet etter det andre. Det er ikke helt slik her.

      Hodepinen forsvant utpå kvelden. Det hjalp verken å sove, ta tabletter eller gå lang tur. Lenge siden jeg har hatt det sånn. Har egentlig migrene, men det er sykt sjeldent jeg har anfall nå for tia. Og godt er det!

    4. maiken: Jeg depper alltid litt ekstra på denne tiden av året. Har skjedd litt for mye trist akkurat på denne tiden av året, så jeg synes jula er vanskelig. Både den og dette nye, merkelige livet mitt. Jeg er ikke deprimert, bare litt lei. Har forsøkt Cipralex for en del år tilbake, da lenge min mente jeg var deprimert, men det var helt forferdelig! Alt ble bare ei grå gørr! Jeg hadde ingen følelser, verken gode eller triste, så det der skal jeg aldri i mitt liv forsøke igjen!

    5. annebe: Jeg ser jo at det ikke er bare, bare å ha gamle foreldre som trenger hjelp hele tiden heller. Så jeg slipper jo unna mye siden de tok kvelden såpass tidlig. Bedre i dag. Har vært ute og gått to timer. Men det er jo veldig ensomt da … meg og bikkja størstedelen av tia.

    6. fruensvilje.blogg .no: Nei, lett er ikke den rette beskrivelsen jaffal … Jeg depper jo litt i jula, har gjort det de siste 28 årene. Sånn er det bare. Så det blir nok litt bedre når den er over. Det er så mye sårt som kommer opp. At en savner familie rundt seg, altså min familie. At det er litt tustelig å være skilt og ha mine og dine unger og barnebarn, istedenfor våre. Mange små ting som blir ei stor gørr til sammen. Men i dag har jeg jaffal ikke vondt i hodet! 🙂

    7. Livetmittover40: Takk. 🙂 Dette her har gått over flere år år. Og det går opp og ned. I går var det veldig ned, sikkert med god hjelp av en skikkelig skallebank. Bedre i dag. <3

    8. frodith: Ja, jeg er jo i bedre form, og liker jo sol og varme mye bedre enn dette. Selv om sommeren i år ikke helt var som det har pleid å være. Kan jo ikke flytte, hva skal vi leve av da? 😉 Og hva med alle de vi hadde etterlatt oss her, tror savnet etter barn og barnebarn hadde gjort med enda dårligere.

    9. Brit: Hei, og takk for fine ord.

      Skallebanken forsvant ut på kvelden i går. Det hjalp verken med tabletter, soving eller gåturer. Den måtte visst bare være til den fant ut av seg selv at det var nok! Dagen er iallefall uten vondt i hodet …

      Jeg er nok alt for godt vant, med lange ferier flere ganger i året, pluss ei helg her og der. Ut å spise. Mye shopping. Så får litt abstinenser når det ikke er slik lengre. Tidligere hadde vi allerede noe nytt å se frem til før vi var ferdig med turen vi var på. Så har nok vært litt bortskjemt.

      Det er mye som er forandret. Og noen ganger er det veldig vanskelig å innse at dette faktisk er livet mitt nå. Når vi i tillegg nærmer oss jula og alt det der, og at jeg alltid føler at jeg ikke strekker til, så blir det bare litt mye innimellom. Og det var det jeg velta ut over dere i går … beklager.

    10. Håper dagen i dag er bedre enn gårsdagen, og at i det minste hodepinen har fordufta.
      Man trenger noen slike syte, klage innlegg i blant. Livet er jo ikke alltid en dans på roser.
      Det å ha verdi er ikke ensbetydende med det å være i jobb. Jeg vil tro at som Mormor og Mamma er du en av de mest verdifulle og umistelig personene som finnes. Ja, kanskje er du det for Drømmemannen og, ikke godt å vite….
      Sol og varme… drømmer du om…ferie…. Kanskje det var et julegaveønske å ymte frempå om til voksne barn? De har ofte problemer med å finne den perfekte til oss i generasjonen som har “alt”. Det behøvde jo ikke være den dyreste ferien. Bare en helg på hotell, et lite avbrekk i hverdagen hadde vel gjort godt. Bare du og Drømmemannen. Ha noe å se frem til å glede seg til

    11. Du virker mye gladere og i bedre form om sommeren, under bede klima-forhold. Du burde flyttet hele mannen og deg til et varmere land. <3

    12. Hei. Skjønner godt tankene dine,ikkje om foreldrene(fordi mine er i livet og fin form) men om sjukdomen og følelsene dine. Har sjølv fått 5 diagnoser i år innen 4 /5 månender….så eg slite ein god del eg og. Sende deg ein god klem i fra Vestlandet.

    13. Sånt er leit ..mamma ble 75 og pappa 70 ..syns det var alt for tidlig også jeg ! Man merker med alderen at det blir en del bekymring og dager da men tenker mye på ting som var og hva som kommer .. syntes du skrev fint om det i innlegget her.. 🙂 Håper du har kommet deg litt nå ..og kan kose deg med “de små ting” i hverdagen ..som foto og gåturer for eksempel. <3

    14. Takk for fint innlegg. Jeg har lignende minner ang min mor og far. Hun ble syk og døde og han ga nesten opp. Vanskelig. Jeg hadde også tanker ang hennes kreft og meg selv. Det var også vanskelig….. Nå har du bokstavelig talt en drittdag, men du skal se at det blir lysere snart. Hodepine gjør det jo heller ikke bedre. God bedring og ta vare på deg selv!

    15. Forstår at tankene går til din mor, og det er klart det var en veldig stor krise for dere alle.
      Det er ikke alltid man ser lyst på livet fordi om man har det godt på alle måter.
      Da kan det være du har en depresjon på gang og jeg anbefaler deg å tenke på å bruke f.eks Cipralex, som er gode antidepressiva, for en stund. Høre med legen din …

    16. Hm…..dette innlegget var som om jeg skulle skrevet det selv i dag. Ja, ikke alt det første når det gjelder mamma’n din, men ellers kjenner jeg meg godt igjen i tanker og følelsene dine i dag. Vi er på samme alder, og som det føler jeg også et enormt behov for å komme bort. Bare jeg og mannen. Bort så vi kan puste uten å tenke på alt og alle hele tiden.
      Ikke det at vi blir nedrent av familie, men når man har gamle foreldre så er det mye som henger over oss hver dag. Vi skal være veldig glad for at vi får oppleve at de blir så gamle. Dessverre er det mange som opplever det samme som du har opplevd, og jeg kan ikke engang tenke meg hvor tungt det må ha vært, og er. Håper du får sove av deg hodepine, og at verden ser litt lysere ut i morra. Sender deg en god og varm klem! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg