Nav, digitalisering og pakker på krok

Tidligere fikk vi pakker levert oppi postkassa. Om kassa var for liten, eller pakka for stor, fikk vi hentelapp og måtte hente på posten/post i butikk. En helt grei ordning som funka som bare det.

Nå har vi en app for det meste! Og den utviklinga er helt topp. Vi kan vi følge en postforsendelse på appen til Posten eller PostNord fra den blir registrert til den blir hentet. De gangene det funker. En får beskjed der når pakka er ankommet utleveringsstedet. Men der stopper digitaliseringa. For selv om du da henter med en gang, så kommer hentelappen i posten 2-3 dager etter. Snakk om smør på flesk, og god grunn til å bli litt forvirra om du får en del pakker i posten. 

Jeg er veldig for alt som kan ordnes på nettet. Enkelt og greit. Og mye har forandret seg de siste årene. Til og med de kommunale regningene kommer ikke lengre som papirfakturaer samtidig som de sender e-faktura eller avtalegiro. Men noen holder seg fortsatt til papirutgavene. Gammel vane vond og vende sikkert. Og så er det jo litt skummelt med all denne dataen, og apper og greier … spesielt for de eldre. Men problemet er jo det at det alltid kommer til å være eldre mennesker her. Selv om jeg mener at de som er på min alder nå fint burde klare å beherske de digitale utfordringene som dukker opp. Blir du derimot dement eller syk på andre måter, som gjør at du ikke klarer det, måtte du hatt hjelp uansett om det var digitalt eller ei.

Ting tar tid. Vi er nok enda ikke kommet så langt her som toppsjefen i avisen jeg jobba i spådde for en del år tilbake. For da burde vi blant annet ha blitt kvitt alle papiravisene nå. Alt burde ha vært digitalisert nå. Bokklubbene burde ha vært konkurs for lenge siden, men det er de jo ikke. Ikke bokhandlerne heller. Det selges tydeligvis bøker, med papirsider til å bla i, som aldri før. Men det er når du forsøker å bli kvitt bøkene igjen at du forstår at dette egentlig ikke er helt innafor lengre. For ingen kjøper brukte bøker. Folk vil ikke ha dem gratis en gang! Men fortsatt er de ikke i samme kategorien som dinosaurusen.

Det papirløse samfunnet … hvor ble det egentlig av? 

Ta nav for eksempel. Det er jo for så vist blitt ganske digitalisert der. Bortsett fra noen merkelige ting som fortsatt henger igjen. Som det å sende henvendelser til legen for å spørre om pasientopplysninger! Med kopi til den pasienten det gjelder. I posten. I en helt vanlig konvolutt som hvem som helst kan plukke opp av postkassa di, om de har lyst til det.

Kanskje fins det ikke så mange slike postkassetyver. Men det kan skje. Det er enkelt og lett og hvem som helst kan få det til på no time. Likevel stoler verken nav eller legestanden på denne nymotens greia som kalles mail. For det er så usikkert. 

Jada, jeg har hørt om hackere. Men hvor mange av oss er i stand til å hacke oss inn i en hvilken som helst pc for å stjele mailene til ukjente mennesker? Færre enn de som bare kan stikke hånda oppi postkassa di vil jeg tro … eller hekte ned ei pakke som henger utenpå kassa. 

Posten forsvinner her, med jevne mellomrom. Det være seg brev eller pakker. Bøker kommer aldri frem, enda bokklubbene påstår at de er sendt. Men med postleveringen til PostNord, der de henger pakkene utenpå postkassene, så er det jo ikke rart ting ikke kommer til rett mottaker. For noen er nok fristelsen for stor når pakka henger slik og nesten ber om å bli hektet av kroken og tatt med. Helt gratis. Og ingen vet hvor den har tatt veien. Da hjelper det lite at PostNord sender sms om at pakke er levert, for eksempel tidlig på morrakvisten. De aller flest er jo på jobb og få ikke tatt inn pakka før på ettermiddagen. Og da er den gjerne ikke der lengre.

For ikke å snakke om all den posten postmannen/damen legger i feil kasse!! Vi får stadig vekk post som skal til andre naboer. Og da legger vi det selvsagt i rett kasse mens vi står der ute ved stativet. Men det er ikke sikkert alle gidder det. Hadde det enda vikla seg inn en konvolutt mellom noe av reklamen, så kunne jeg skjønt det, men vi får ikke reklame lengre. Vi har frabedt oss den, da vi ikke gidder å betale for å bli kvitt all denne papirsøpla igjen. For til tider kunne det dreie seg om mange kilo i uka. Når det da ligger et enslig brev eller to i en ellers tom postkasse godt merket med navn og adresse, som likevel er til noen andre i gata, så mener jeg det er sløvhet fra postomdelerens side. Og vi klager, og klager … uten at det hjelper.

På fredag fikk jeg brev fra nav. Det var stemplet ni dager før det ankom rett person. 9 dager! Lurer på hvor det har vært i mellomtiden! Brevet var en kopi av et brev sendt til legen, for å spørre om opplysninger om meg før et møte vi skal ha til fredag. Det inneholdt ganske personlige uttalelser om meg, samt hele personnummeret mitt! Og legen det var sendt til er en jeg aldri i mitt liv har hørt om … Feil lege altså!

Jeg er både frustrert og forbanna! Og lot det få utløp i min digitale aktivitetsplan, der en kan skrive direkte til den saksbehandleren en har på nav. Akkurat den digitale biten funker sånn tålig greit i nav-systemet. Det gikk ikke lang til før saksbehandleren ringte meg. Enda en får oppgitt at svaret vil komme i løpet av 2-4 dager. Ho unnskyldte seg noe veldig for tabben med forvekslingen av lege. Likevel sitter jeg igjen med et ønske om å saksøke dama, for dette var ikke greit i det hele tatt …

Møte blir heldigvis til tidspunktet som ble satt opp. Legen min var sporty, heiv seg rundt da jeg viste ham brevet, og sa han kunne komme han. Han hadde forsøkt å ringe til nav-kontakten min to ganger på mandag og flere ganger uka før, men telefonen var avslått! Enda ho var på jobb. Så det endte med at jeg måtte ordne opp selv, for å finne ut om det fortsatt passa for den nav-ansatte, og så gi tilbakemelding til legen etterpå. Det å få tak i noen på nav sånn på sparket, det er jaggu ikke en enkel jobb. Men om jeg ikke hadde tatt den, så hadde det vel ikke blitt noe møte på denne siden av nyttår!

Så nå spørs det da, hva de har tenkt å gjøre med denne nav-snylteren …

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi. 

10 kommentarer
    1. Heidi: Det er kun PostNord som leverer pakker på denne måten. De som sendes med Posten må vi hente selv på nærmeste post i butikk. Det har vel litt med prisen å gjøre, hvordan de forskjellige velger å sende det.

    2. Vera Lynn: I veldig mange yrker MÅ en jo bare innrette seg når alt blir digitalt. Slik burde det også være i privaten, tenker jeg. Det er for galt å holde bankfilialer åpne kun for et lite knippe pensjonister. Eller levere post hver dag, når de fleste bare får reklame i postkassa likevel. Hardt og brutalt? Jepp. Men sånn er jo livet … Hvis en ikke bare skjærer gjennom, så vil det alltid være “en god del mennesker som ikke er der”, de aller fleste kan lære, om om det er helt umulig så må de jo bare få hjelp.

    3. Laila MA: Synes det er en merkelig måte å levere pakker på dette! Mye bedre å hente de på posten. Da er det jaffal ikke noen andre om stikker av med de.

    4. Der jeg arbeider jobber vi hele tiden mot at alt skal kunne gjøre av kunden på nett, og at ikke et papir sendes ut. Alt skal man logge seg inn diverse steder for å finne dokumentene. Jeg syntes selv at det er helt topp, og elsker å kunne gjøre det meste på nettet selv.
      Oppe i alt dette digitale må vi ikke glemme de som ikke har noe forhold til datamaskiner og internett. Det er fortsatt en god del mennesker som ikke er der, og heller aldri kommer til å komme dit.
      Når det gjelder posten, og forsendelsen så har jeg heldigvis ikke hatt noen problemer der. Det som kommer og skal komme i postkassen eller på “posten” gjør faktisk det ;o))

    5. Møtte akkurat det samme synet som deg en tidlig morgen jeg skulle ut og hente avisen. Hadde fått beskjed ved bestilling og senere melding fra bud at postkassen og inngangsdør tydelig måtte merkes med navn og husnummer. Dette var jo ikke noe problem siden angjeldende for lengst var behørig merket. Var utrolig dårlig vær når pakke var meldt ankomst og ventet i grytidlige morgentimer at bud skulle ringe på med pakke.
      Da klokken var passert litt over 7 gikk jeg til postkasse for å hente avis, og der henger det altså stor pakke festet med s-krok til postkasse. Det høljet ned, og hadde gjort det i flere timer. Greit at det er plast rundt pappkartongen, men den var det utstansede huller i, så de godt og vel 1,5 kg garnnøstene utgjorde tilsammen – 32 stk – måtte tørkes i flere dager før bruk. Pappkartongen var nesten gått i oppløsning. Tenkte jo også umiddelbart det faktisk var godt pakken hang der ennå. Hadde aldri drømt om at pakken skulle leveres på en slik måte. Nå er jeg veldig skeptisk til å bestille noe som utgjør pakke som ikke går ned i postkassa. Denne gangen var jeg “nødt” siden garnet kun var tilgjengelig i 1 nettbutikk etter å ha undersøkt “hele rekka” av butikker. Denne praksisen burde endres – det er jo et stort tilbakeskritt hva gjelder sikkerhet mot tyveri og eventuelle skader på vare.

    6. Ja det ahr blitt mere og mere papirløst – det merker jeg også …………… Også får man håpe at det blir rett alt som gjøres da………… du har jo opplevd det – at opplysningene går feil ………..og det er ikke noe greit i det hele tatt. Søren heller!!!!!
      Også må man gjøre det meste selv. Ansatt i eget liv på full tid for å ordne opp mellom NAV og alle andre………………. NAV er ikke noe å skryte av lenger.
      Ønsker deg en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg