Første helga på hytta

Hallo der ute. ♥ Håper du har hatt ei fin helg. Helga vår ble litt amputert i forhold til det vi hadde tenkt. Plutselig hadde vi pakka sammen og var på vei hjem igjen fra hytta. Enda drømmemannen hadde tatt avspasering fra jobb i dag og har fri i morra. Men det var bare meldt regn, og masse vind, og det begynte å dryppe da vi var på vei over i båten. Ikke noe å sitte der ute på øya etter i sånt vær! Sa drømmemannen. Og jeg gadd ikke si noe om at jeg kunne jo ha vaska ned og malt et av soverommene. Alt jeg trenger av maling og utstyr står jo der. Som det har gjort i et par år.

Hehe. Jepp! Her går det ikke akkurat fort i svingene. Men en gang så skal det nok bli ferdig det også. Det løper jo ikke av, ikke er det noen som tar det fra meg heller. Dessverre. De står der, alle soverommene, så flotte og gulnet fra tak til gulv og bare venter på at jeg skal få fingeren ut og slengt på litt hvitmaling. Vårt rom fikk jeg faktisk ferdig i høst. Så da er det bare tre igjen da. Eller iallefall to, for det siste der har vi lurt på å ta vekk og la det bli spisestue istedenfor. Vi trenger mer det enn alle disse sengene. Normalt spiser vi jo ute. Men siden vi bor her vi bor så er det jo ikke alltid værgudene er helt snille med oss. Selv ikke midt på sommeren. Så ja, vi kunne trengt litt større bord inne også. Med plass til mer enn fire. Men hvor ofte trenger vi sengeplass til 9? Veldig sjeldent egentlig. 

Hele hytta må males i år. Utenpå altså. Og det er vel litt mer prekært enn det som er inni. Jeg tror vi har fått vaska den, og gjort alt klart minst tre ganger, men så ble det aldri noen maling likevel. Nå kan det ikke utsettes lengre. Jeg blir jo sliten bare av tanken på alt dette som må gjøres, både her og der, uten at det hjelper noe. Så jeg må prøve å gi litt mer faen rett og slett. Ikke bry meg så mye. Klare å kose meg selv om både det ene og det andre kunne sett så mye bedre ut. Det er jaggu ikke lett!

Jeg gleder meg til vi får litt mer varme. Sommer og sol. Bildene over er fra sist sommer, for selv om det var sol og fint vær både fredag og lørdag så var det altså ikke så varmt.

Lørdagskvelden var vi forresten på byen. Såvidt! Og det var jo litt rart. Kan ikke huske sist vi var det lissom. Og det kjentes slik ut også. Følte meg som en dinosaurus omtrent, et merkelig gjenglemt vesen fra fortiden. Vi var på show med Lillian Røssaak, veldig morsom dame som er gift med en tidligere kollega av meg fra avisen. Jeg grudde meg sykt til å møte mange derfra, men heldigvis slapp jeg det. Vi tok to øl hver, og prisen på dem er jo et kapittel for seg selv. Det er jaggu godt vi ikke er på byen ofte. For det er jo så dyrt at til og med øla fikk en aldri så liten bismak når en tenkte på hva den kosta!

Drømmemannen fikk vaska terrassen i går. Og det i seg selv er jo litt av en bragd. Hele 150 kvm rundt hele hytta. Akkurat nå, kan jeg ikke fatte og begripe hva jeg skulle med alt det der, men da det ble bygd for 16-17 år siden så var det bare helt naturlig. Jo større, jo bedre. Og nye materialer luker jo sykt godt da. Tror nesten jeg har en besettelse der. En fetisj. Lukten av nytt treverk. Åååå, deilig. Men når det skal vedlikeholdes er det ikke fullt så fantastisk … blir det ikke vedlikeholdt er det jo verre enn verst. Burde jo ha vært fliser alt dette her heller, da hadde det jo vært ferdig en gang for alle. For resten av min tid. Men da hadde jeg ikke fått gleden av den deilige lukten mens det var nytt da. Og alle de timene jeg lå her på alle fire, en hel sommer, og skrudde platting. Faktisk var det også gøy, men det er lenge, lenge siden det. I mitt forrige liv. Sånn føles det iallefall.

Det er rart med det. Jeg har nesten vokst opp her ute på øya. Sett på denne solnedgangen hele mitt liv. Men den er aldri lik, og den er så fascinerende at jeg faktisk ikke klarer å være der ute uten å fotografere. Hver eneste kveld. Og dette var altså gårsdagens solnedgang. Ikke noe å si på den heller. 

Denne helga har jeg bare pussa vinduene. Og gjort litt reint. Men det var veldig viktig at jeg ikke sleit meg helt ut, det lå litt der i bakhodet og murra hele tiden. For resten av uka har jeg en særdeles viktig oppgave. Jeg, eller vi da, skal være barnevakt.

Mellomste barnebarnet mitt skal bo her. Mora skal på villsvinjakt i Sverige! Akkurat her har eplet ramla skrekkelig langt fra stammen. Den ene stammen i det minste. Men siden ho ikke er kloningen min, men resultatet av en befruktning, så kan jeg berolige dere med at ho har fått jaktinteressen fra pappa’n. En av tre arvinger som synes dette er gøy altså, og det måtte jo bli ho, ho som var den største pappadalten av alle da ho var liten. 

Dette burde gå helt greit. Jeg gleder meg til å passe barn jeg. Selv om det ble litt vel lenge. Men bare jeg er litt flink til å hvile når snuppa er i barnehagen så går det nok bra. Jeg begynner å forstå det der nå. Selv om jeg ikke er flink til å gjennomføre det. Men jeg funker jo bedre om jeg legger inn litt hviletid, enda så nedtur det er å innrømme det. 

Nyt kvelden! I morra er vi allerede i mai, så nå må det vel snart komme litt mer stabil varme til oss her på Sørlandet også. Selv om prognosene for den kommende uka ser litt dårlige ut akkurat nå.

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

13 kommentarer
    1. maiken: Hehe… hytta er like gammel som meg. Så den burde ha vært ferdig for lengst. Men så skal vi bare det, og det, og det… og skaffer oss mer og mer å vedlikeholde. Forstå det den som kan!

    2. fruensvilje.blogg .no: Takk. 🙂 Det blir nok veldig koselig med besøk resten av uka. Ho pleier å være veldig grei å ha med å gjøre denne her.

      Hytte ja, jeg forstår meg ikke på folk som kjøper seg hytte! Jeg hadde aldri gjort det. Selvsagt er jeg glad i plassen, jeg er jo vokst opp der ute, men innimellom kunne jeg jo tenkt å bruke både pengene og tiden på helt andre plasser enn her. Dette er jo arv, og det er litt vanskelig å kvitte seg med også. Det er jo noe som skal gå videre til mine barn. Men jeg tror jeg har gjort noe galt i oppdragelsen der, for vi jobba jo livet av oss da mamma og pappa eide stedet. Mine er der snaut … mulig det er det som blir litt dumt at jeg har en mann som ikke er faren deres. At det ikke er så naturlig lengre. Ikke vet jeg.

    3. det er det som er litt trasigt med hytte,en bruker så masse tid på vedlikehold ( men har en hytte så må det til.Fjellhytta vår trenger nye vinder og ny borkledning på en vegg+ ny maling,der er det iallefall ikke bare bare for vi har ikke strøm,men det går vel det også :=) kos dere med snuppa da,selv om det kan bli litt travelt med en hel uke

    4. For en perle!
      Der kunne jeg brukt mye tid <3 Iallefall slappet av på terrassen og ligget ved sjøkanten og hørt på bølgeskvulp og lest en god bok 🙂
      Men det er mye vedlikehold ja.......... og det MÅ gjøres 🙂
      Hehehe kjenner meg SÅ igjen når det gjelder å gå ut på by`n. Vet ikke om jeg KAN det lenger jeg 🙂 Det "gamet" liksom 🙂 hehehehehe

    5. Godt å få gjort litt på hytta – blir vel aldri arbeidsledig når en har hus og/eller hytte! Ser ut som et nydelig sted – og den solnedgangen var flott…. takk for titten! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg