Tenerife 2018 – Fargerike La Laguna

Vi våknet opp til enda en overskyet dag. Dermed bar det avgårde på oppdagelsesreise på øya. Spennende å se om Tenerife hadde noe å by på for nysgjerrige turister også, som ikke bare var her for sol og bad. Og som jeg har sagt tidligere, øya imponerte! Det er mye å se her, om du bare reiser rundt litt. Takk og lov for at vi hadde leid bil! Fra Costa del Silencio, hvor vi bodde, tok det omtrent en time å kjøre til La Laguna. Så istedenfor å trekke mot havet, for å ligge å småfryse på ei solseng, tok vi en tur innover i landet, til Tenerifes tidligere hovedstad.

Vi var bare i gamlebyen. Og da vi kom hit var det plutselig både varmt og sol. Denne delen av byen har stått på UNESCOs verdensarvliste siden 1999. Så her var det absolutt mye å se på for ei fotogal, halvgammel kjærring med drømmemannen på slep. Merkelig nok måtte jeg ikke streve så for å få tatt bilder med minst mulig turister på denne ganga, for her var det ikke akkurat overbefolket, og det passet meg helt utmerket.

Et åpent klokketårn er ikke å forakte. Da må en jo opp selvsagt. Dette her var bare fem etasjer, så det var helt overkommelig. Tålig greie trapper også, i forhold til mange andre plasser vi har vært.

Kirken Iglesia de la Concepción var åpen for publikum. Mot et lite vederlag, selvsagt. Kirken ble grunnlagt i 1511, og i tårnet finner du de største kirkeklokkene på hele Tenerife. Pluss en fantastisk utsikt over byen.

Nå er jo ikke jeg akkurat kjent for å være en aktiv kirkegjenger. Men av en eller annen grunn så må jeg bare inn i disse bygningene når jeg er på ferie. Og akkurat der og da blir jeg nok litt betatt og halvfrelst. Litt salig på en måte, en merkelig følelse jeg aldri har på andre plasser enn akkurat inne i en kirke eller katedral. Det er noe med stillheten og lyset. At vi på en måte lister oss rundt der inne, snakker lavt … ikke vet jeg. NOE er det iallefall. Og det føles litt … merkelig.

Den aller flotteste katedralen jeg har vært i finner du i Barcelona. Nemlig Church of the Sacred Family. Den er virkelig verdt et besøk! Og om du først er der så anbefaler jeg å betale litt ekstra slik at du kan komme opp i kirkespirene. Det var en opplevelse av de sjeldne. Om du ikke har alt for fremtreden klaustrofobi eller høydeskrekk da …

Jeg finner veldig lite info om La Laguna. Iallefall på et språk jeg forstår. Men her er litt av historien: Byen ble grunnlagt i 1496 av Fernández de Lugo, som erobret Tenerife. Det er den tredje største byen på Kanariøyene, og den andre største på Tenerife. La Laguna var øyas hovedstad fram til 1723 og byen ligger litt inn i landet fra Santa Cruz, på den vakre landsbygda i Aguere-dalen. I 2016 hadde byen en befolkning på vel 153.000, og omtrent 30.000 av disse er studenter på Unviersidad de La Laguna. Byen har vært en universitetsby helt tilbake til 1927.

Det var en liten omvisning i denne fargerike bydelen. Du begynner vel å bli temmelig lei av hus og fasader nå, så neste innlegg fra ferien tar jeg deg med opp i høyden. Nesten så høyt det går an å komme på Tenerife. nemlig i området rundt vulkanen Teide. 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

10 kommentarer
    1. Eva: Takk. 🙂 Ja, husker også vi var oppe på selve Teide, og det var det skikkelig kaldt den gang. Nå var jo vi langt fra på toppen, så her var det godt og varmt.

    2. frodith: Kunne hatt 50/50 av soling/bading og trasking. Det hadde vi på Symi og det passa helt perfekt. Strandliv til lunsj og oppdagelsesferd etterpå. 😉 Er ikke så glad i badestrender heller jeg, men elsker å bade og elsker sol.

    3. margarites: Lanzarote ja, der var jeg i to uker og det regnet hele tiden. Vi slapp jaffal unna det denne ganga. Takk for fine ord.

    4. fruensvilje.blogg .no: Jeg elsker jo å ta bilde av hus, gjerne falleferdige og litt rare. Pluss murer og kirker og … haha. Det meste egentlig. Bare ikke folk.

    5. Jeg har ikke vært i denne byen, men jeg skjønner nå at jeg må sette den på listen hvis jeg besøker Tenerife igjen, for det er så kjekt å se så mye farger 🙂 Og ja, du var heldig at det ikke var så overbefolket. Det er kjekt å kunne ta bilder uten å få med halve turistforsamlingen i samme slengen 🙂
      I 2005 besøkte vi Teide. Etter det har jeg ikke vært på Tenerife. Men jeg husker det var varmt den gangen vi var der, og det var godt å komme litt opp i høyden hvor tempen var bittelitt lavere, den gangen i alle fall 🙂
      Fine bilder av fristende fotomotiver. Gleder meg til Teide-innlegget også 🙂

    6. Så flott by å gå å ta bilder, jeg elsker sånne fargerike hus 🙂 Og sol fikk dere ja 🙂 Mye bedre å traske rundt å ta bilder enn å ligge på ei solseng .-)

    7. Nei, jeg er ikke lei av fargerike hus! Flotte bilder. Jeg har aldri vært på den øya selv, bare på Lanzarote og Gran Canaria, og fra sistnevnte så vi Teide i disen over Teneriffe. Gleder meg til å se flere bilder 🙂

    8. det er koslige små hus dette her og jeg liker alle fargene,det gir en sjarm jeg liker :=) kirkebygg er noe dei fleste av oss søker mot,og ja det er mange flotte som er vel verdt å besøke ,gleder meg til å bli med opp i høgda

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg