Hvor er egentlig Syden?

Vi skal til Syden. Vi to lissom, som ikke liker solsenger på rekke og rad så langt øyet kan se, som hater grisefester og fulle nordmenn, discomusikken som tyter ut av høyttalerne og prøver å overdøve musikken til jallabutikken i lokalet ved siden av, mammas kjøttkaker servert på en rødrutete plastduk i et svett lokale fylt med halvfulle, solsvidde nordboere.

Mange nordmenn elsker Syden. De drar tilbake til samme sted år etter år. Gjerne også til samme hotell, og samme karaokebar. Mange er livredde for alt som er nytt og fremmed, og vil aller helst ha det mest mulig likt det som er hjemme når de er på ferie. Men så higer de så sykt etter varmen at de våger seg ut av komfortsonen, såvidt, bare for å få stekt den blåhvite kroppen under sydensola ei uke eller to. Gjerne sammen med nabo’n. For da er det trygt og godt og nesten som hjemme. Bortsett fra alkoholen da, for den er jo mye billigere, og da er de fleste mer enn fornøyde.

Wikipedia forklarer Syden på denne måten:En fellesbetegnelse på reisemål med gode badetemperaturer, pakketurer med charterfly og hotell, og gjerne rimelig prisnivå, kanskje særlig på alkohol. En sydentur er således nesten alltid en komfortreise, ikke en opplevelsesreise.”

Wiktionari slik:Samlebetegnelse på varmere steder enn Norge, sør for Norge. Henviser som regel til hav-nære steder i Hellas, Spania, Kypros, Bulgaria eller Tyrkia”.

I 2015 påtok P4 seg å kartlegge Syden. Da kom de frem til at begrepet nok måtte utvides til å gjelde Thailand, Dubai, deler av Italia og Bulgaria også. Tidligere besto Syden stort sett av Mallorca og Costa del Sol. Kriterier for å bli en del av Syden-morra er som følger: 

  1. Sol og strand
  2. Billig mat og drikke (husk bilder på menyen)
  3. Bar med norsk navn
  4. Mulighet for brunost
  5. VG og Bamseklubb for barna

Mer om denne undersøkelsen kan du lese HER

Parque Carolina – hotellet vi skal bo på, kan skryte av hele to og en halv stjerne …

For meg er Syden først og fremst Kanariøyene. Et reisemål som jeg trodde jeg ble ferdig med for over 15 år siden. Dit skulle jeg aldri igjen, for det er så sykt mange andre plasser som frister. Vi har jo en hel verden å ta av! Nye opplevelser ligger jo bare der og venter på solhungrige, opplevelseslystne meg! Om jeg da hadde hatt en annen bankkonto vel og merke. Syden er oppbrukt, spør du meg. Likevel drar vi dit nå, og på en måte føles det litt som en nedtur. Men det var den eneste muligheten vi hadde for en tur til varmen, så da ble det bare sånn.

Hvorfor ikke vente og spare da? Jo, du skjønner det, vi har ti års bryllupsdag og hadde så lyst til å tilbringe den en annen plass enn her hjemme. Men vi hadde nok sett for oss noe mer eksotisk enn dette … men den dagen kan jo bare feires en gang … Dessuten er vi særdeles dårlige på den sparinga.

Å reise til syden er forholdsvis rimelig. Turen i det minste, om du leter lenge nok. Men absolutt ikke så rimelig som det har vært, har jeg funnet ut etter å ha vært på restplassjakt en god stund. Eller på jakt etter ekstreme tilbud, slike tilbud jeg alltid fant tidligere. Men de er ikke der lengre. Mulig det har noe med at nesten ingen reiser til Egypt eller Tyrkia for tia? Dermed kan de bare skru opp prisene til de andre destinasjonene uten at de blir utkonkurrert. Kjipt for oss som er reiselystne og har litt slunken lommebok, kjempegreit for reiseselskapene.

Det er heldigvis ikke så lange flyturen dette. Det går på noen timer. Noe som jo absolutt er et pluss. Men der stopper det. Tror jeg. Jeg har vært på Gran Canaria tre ganger, Tenerife tre ganger, Lanzarote en gang og Mallorca en gang. For lenge, lenge siden. Og jeg fikk mer enn nok. Drømmemannen har også fått nok, uten å ha vært der! Det der er litt morsomt da.

Vi skal bo langt ute i ødemarka i dette sydenlandet. For der var det nemlig enda billigere! Heldigvis har vi leid bil hele uka, for selv om jeg leser både her og der at en ikke reiser til Kanariøyene for å oppleve noe, så må det da gå an å finne et eller annet om en tør å bevege seg utenfor turisttråkket? Det er jaffal det jeg håper på.

7785 kroner kom turen på for begge to. Inkludert fly, mat på flyet, hotell og cabriolet. I tillegg kommer kjøreturen til Oslo, parkering en uke 450 kroner, hotellovernatting på Gardermoen 550 kroner. Pluss det vi kommer til å bruke der nede da. 

Koffertene er pakka nå, tror jeg, og vi er så klare som det går an. Det vil si drømmemannen sover. Han la seg klokka åtte. Men jeg kan ikke sove på kommando, så jeg kommer vel bare til å sove litt innimellom i bilen. Det er en dårlig start på en ferie når kjærringa døgner. Jeg er jo ikke så hyggelig å være sammen med når jeg er i reisemodus heller akkurat. Jeg kan ikke fordra inn- og utsjekkinger, køer, masse folk og mas. Men jeg håper det går sånn tålig bra likevel.

Forhåpentligvis blir vi positivt overrasket over reisemålet. Leter vi bare godt nok så er jeg sikker på at til og med Tenerife har noen hemmeligheter og spennende ting å by på. To av gangene jeg har vært her var med barn, så da ble det mye tid på stranda, på badeland og i en dyrepark. Ei gang var sammen med x’en og omtrent 60 andre. Skikkelig kaotisk tur med mye drikking og festing. Så denne ganga blir det noe helt annet! Og nye ting er spennende, spesielt når de oppleves sammen med dette reisefølget. Selveste drømmemannen you know.

Den ene ganga jeg var på Lanzarote regnet det i 14 dager! Det var da jeg fikk nok av dette reisemålet. Trodde rett og slett jeg skulle fryse ihjel. Det blåste og trakk inn i hotellrommet, alle ekstrateppene hadde de lånt ut før vi kom, og ikke hadde vi varmt vann en gang! For det blir jo varmet opp av sola! Snakk om to bortkastede uker. Ble sykt glad da vi kom over en sportsbutikk som hadde salg på vinterkolleksjonen, og jeg fikk kjøpt meg ei vindjakke med fleecejakke inni. Pluss noen varme joggesko. Forhåpentligvis er det nok med sandaler denne ganga. Jeg har aldri reist til syden på denne tiden av året. Det har alltid vært i desember eller januar. Så værmessig bør vi vel  ligge godt an i det minste.

Tenerife, here we come! ♥♥

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

12 kommentarer
    1. karidansen: Hehe .. vi hadde ikke så mye regn, bare litt den ene dagen og et par netter. Men det var ikke så varmt at det gjorde noe. Ble faktisk positivt overrasket over hva en kunne finne på denne øya jeg.

    2. Brit: Tusen takk. Ja, det var ganske ok å bo litt øde. Ble mye kjøring og gåing, nesten like aktiv ferie som da vi var i Kroatia i høst. Og en flott middag på tiårsdagen da. Med utsikt over sola som gikk ned i havet.

    3. Irmelin Jørpeland: Tusen takk. 🙂 Vi koser oss stort sett alltid vi. Men er jo ekstra koselig å gjøre noe litt spesielt når en har vært gift i ti år da.

    4. Kos dere.
      Jeg har aldri vært i “Syden”, Men jeg er overbevist om at alle plasser har noe eksotisk over seg. Det at dere skal bo ute i “ødemarka” må jo være ett pluss. Da bordere forhåpentligvis litt utenfor kjøttkake-grisefest-disco-løypa.
      Krus avgårde i cabrioleten og nyt brylupsdagen – Gratulerer med 10 årsdagen foresten

    5. Herlige og levende beskrivelser av “Sydenlivet”. Min første Syden-tur var i 1988. relativt nyforelsket i han jeg senere giftet meg med(Og skilte meg fra etter 17 års ekteskap) Den første dagen var det sol. Så var det regn, regn og atter regn resten av uka… 😉 Håper du og Drømmemannen får sol, god nattesøvn og varme! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg