Vårens vakreste eventyr

Så er vi her igjen da. Sola skinner, snøen smelter – og alle vinterens synder kommer til syne! Hundedritt i store mengder, i klatter og poser. På sykkelstien, på fortauet, i lekeparker, langs veien. Stort sett over alt egentlig. Det er så kvalmt!! 

Mange har nok en intensjon om å ta det med. Eller, de plukker det iallefall opp med posen. Muligens fordi det gikk noen forbi akkurat da hunden satte seg ned for å drite. Og da ser det jo flott ut å riste ut drittposen, bøye seg ned og få bæsjen oppi. Men, så var det det da, den posen lukter jo ikke akkurat kake .. det lukter jo rett og slett DRITT .. og det er muligens ikke så veldig morro å gå på tur med den heller. Men altså, har du hund så får du også ta følgene av det. Og de er ikke alltid bare positive. 

Så fort ingen ser det blir posen slengt vekk. Bak en stein, ned i grøfta, eller de aller mest kreative henger den flott i et tre eller legger den på en strømboks! Muligens fordi den da blir litt vanskeligere å tråkke på for andre. Og det er jo en fin tanke. Men det ser da vitterlig ikke så veldig flott ut! Har du kanskje lyst til å ha et slikt drittposetre i hagen din? Sannsynligvis ikke …

Vector poop illustrationDe er ikke av de største. Disse etterlatenskapene som ligger der. Etter å ha kikke litt nærmere på disse klampene i mitt nærområde har jeg nok en gang kommet frem til at de aller fleste kommer fra små hunder. Mye mindre enn de hundene jeg har hatt i årenes løp. De er små og søte. Lette å få opp i en drittpose. Sogar såpass små at de fint kunne ha blitt putta i lomma på turjakka om det ikke er ei søppelbøtte i nærheten. Tar du to poser utenpå hverandre så lukter det faktisk ikke så ille heller. 

Om jeg er litt irritert? Jepp. Ikke bare litt. Jeg fatter ikke at folk som har hund ikke kan klare den lille jobben med å ta meg seg sin egen dritt! Faktisk så burde folk ikke ha hund i det hele tatt når de ikke klarer å holde rent etter den. For vi andre, enten vi har hund eller ei, liker faktisk ikke disse etterlatenskapene som ligger spredd over alt på denne tiden av året. Joda, de forsvinner etterhvert. Iallefall de som ikke er blitt pakka inn. Men tenk om vi kunne hatt det rent og pent langs veiene nå som snøen smelter. Tenk så flott det hadde vært å gått tur uten alle denne utklinte, brune gørra over alt. 

Det henger litt sammen egentlig. Skrekkelig mange små hunder får tydeligvis lov å gjøre hva de vil. Uten at eierne snakker til dem. De gneldrer, de biter, noen pisser og driter til og med inne lenge etter at de burde ha vært renslige. De eier rett og slett ikke oppdragelse … de er jo så små og søte stakkars, og da er det tydeligvis ikke så nøye … Men om du tråkker i en liten eller stor dritt, så blir du uansett nødt til å hjem og spyle skoene, eller hjulene på vogna. Ungen som satt seg i hundebæsjen i lekeparken blir akkurat like tilgriset på dressen, selv om drittklampen kommer fra en firekilos hund. Det er ekkelt og kvalmt! Det er dritt! Og det skulle ha vært lagt i ei søppelkasse, istedenfor å forsøple og forpeste uteområdene våre.

Det var dagens hjertesukk. Fra en hundeeier med stor hund, som alltid er beredt og har sorte drittposer i alle jakkelommer. Som kommer hjem fra tur med skikkelig velfylte drittposer. Det er rett og slett ikke så koselig å gå på tur med en slik i den ene hånda og bikkjebåndet i den andre, men det er veldig få søppeldunker langs veiene hvor en kan kvitte seg med hundedritten. I lomma er det ikke plass. Men må man, så må man.

God søndag der ute. ♥

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

16 kommentarer
    1. Helene: Jeg tror ikke de som bare går ifra det der i veien hadde lagt det i en søppeldunk heller, om den sto lett tilgjengelig. De gidder ikke! Ser det ikke som sitt ansvar at hunden driter over alt. Det er jo en naturlig ting … eller noe sånn. Men jeg som alltid har tatt med meg dritten irriterer meg grønn når jeg må tråkke rundt alle andres etterlatenskaper. Det er så ekkelt.

    2. Vera Lynn: Burde faktisk gått an å bøtelegge for å etterlate dritten på den måten! Men er jo ingen som kan kontrollere det, blir jo isåfall en dyr affære.

    3. Lillian: Ja, her i hagen flyter det også, for jeg har jo ikke vært ute der siden før snøen kom. Men det er jo ingen andre der heller, og ingen kan se det. Så når bare snøen er vekk er det full plukkings! Men at noen kan gå tur med hunden og bare gå fra møkka si, det forstår jeg ikke. Spesielt ikke når de allerede har fått den opp i posen!!

    4. annebe: Skikkelig ekkelt. Forstår ikke hvorfor de ikke kan ta det med seg. Spesielt ikke når de allerede har fått det opp i posen!

    5. Brit: Bare litt lei av å tråkke rundt i andre hunders dritt, når jeg selv alltid tar med mitt! Og det er ikke akkurat bare en liten klatt heller …

    6. fruensvilje.blogg .no: Jeg tror faktisk ikke det hadde hjulpet med søppelbøtter heller, for de som ikke plukker opp nå de gjør det nok dessverre ikke fordi det ikke er noen søppelbøtte der. Mer fordi de ikke liker det …

    7. jeg er enige med deg,og jeg synes komunene kunne vært flinkere å ha ut flere søppeldunker.
      Men jeg har tenkt att det er bedre dritten får ligge fremfor å plukke den opp i en pose og la posen ligge,for dritten løser seg i det minste opp ,litt verre da med en pose i tillegg

    8. Litt grinete i dag?
      Men jeg er enig i deg. Dritt er dritt, enten den er stor eller liten. Og de som irriterer meg mest er de plastinnpakkede.

    9. En har en stor jobb å gjøre om våren om en ikke har gjort noen javnt gjennom vinteren. Denne vinteren har jeg vært veldig slapp med å ta opp hundemøkk rundt huset. Det har jo snødd jevnt hele vinteren og jeg går ikke akkurat å leiter etter møkka heller. Nå som det har smeltet noe så titter både den ene og den andre ruka fram. AKkurat da er jeg veldig glad for at jeg ikke bor sentralt og får andres ruker tett oppå husveggen heller. Etter påske er det nok bare å finne fram bøtte og spade og gå litt systematisk tilverks. Da kan en nok bruke plenen til sommeren 😉 God påske både til deg, drømmemannen og Jonas!

    10. Jeg gleder meg alltid til våren, men akkurat denne hundemøkka som ligger å slenger over alt i pose eller løst. Ikke noe vakkert syn nei.. Det er ikke så alt for ille på fortauene, men på turveiene er det ille. Skal man ha hund så får man lære seg å plukke opp etter den!

    11. Ja det er ganske utrulig at så mange hundeeiere velger å enten bare la dritten ligge – eller slenge posen fra seg. Og det er jo kjempesynd at ikke det er satt ut flere dunker rundt om kring..både for hundedritten sin del – men også fordi folk syns tydeligvis at det er ok å slenge anna type dritt også fra seg rundt om kring…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg