Det blir ei laaaang natt

Det ble en skikkelig koselig kveld med jentane i syforeninga. Som det pleier å være. Og egentlig følte jeg meg ganske pigg også, til meg å være. Jeg sov nesten en time på sofaen før jeg gikk. Tett inntil drømmemannen, med hodet på armen hans. Jepp, det går faktisk an å sove sånn. Selv om jeg i mange, mange år trodde det bare var noe som var mulig på film. Det eneste som ikke er som på filmen er det trynet jeg våkner opp med etterpå. Pluss sovesveisen da. Jeg ser lissom ikke nysminka og fresh ut, det er heller litt mer som om jeg er gravd opp fra en eller annen gravplass. Med et lite snev av Frankenstein lissom. Så der er det noe som går galt. Hver eneste gang!

Problemet nå er alt bråket i hodet mitt. Susing, piping og uling. Høres ut som en forbanna storm har inntatt toppetasjen! Og maurene fra et par, tre maurtuer har søkt ly i ørene mine. Det kryper og krafser der inne, og jeg holder på å klikke. Det har vært mye lyd og aktivitet der oppe i det siste, men akkurat i dag tok det virkelig av. Det kjennes faktisk ut som om det er masse levende vesener som vrimler rundt oppi der, enda hvor teit det høres ut. Og noen ganger får jeg nesten litt hætta av tanken på at det virkelig er slik … men stort sett klarer jeg å slå det fra meg. Forteller meg selv at det bare føles sånn, så det er ikke noe å få panikk for. Det roer seg sikkert etterhvert, for heldigvis er det ikke så ille hele tiden.

Jeg la meg ganske kjapt da jeg kom hjem. Men tre kvarter seinere sto jeg bare opp igjen. Etter å ha ligget der og vridd meg i alle mulige vinkler, av og på med dyna, dytta litt i putene, beina innforbi dyna, beina utforbi dyna, to puter under hodet, vekk med den ene puta … ingenting hjalp … ikke en gang det å lytte til pusten fra sidemannen. Det pleier å være ganske avslappende, om han ikke setter i gang snorkinga sånn med en gang hodet lander på puta. 

Men nå sitter jeg her da. I den kalde stua oppe. For her i huset driver vi med strømsparing om natta, og varmepumpa går i dvale fra 19 om kvelden til 7 på morrakvisten. Så det er ikke akkurat en veldig behagelig plass om en har tenkt å døgne, tross både pysjbukser, ullgenser og teppe. Selv om jeg sjeldent fryser, så senker kroppstemperaturen seg en del når jeg er overtrøtt og tilnærmet segneferdig. Det er nesten så jeg savner den normale overopphetede kroppen her jeg sitter. For hvor blir disse heteturene og temperatursvingningene av når en virkelig trenger de? 

Nå har jeg alt drukket en kopp godnatt-te. Lest litt blogger, kommentert litt. Prøvde å strikke, men er jo trøtt som en strømpe så det gikk ikke helt etter planen. Lese bok er dødfødt med det spetakkelet i topplokket. Det slutta jeg jo igrunnen med for over ti år siden.

Så hva pokker skal en da finne på klokka to om natta? Hva gjør du om du har en våkenatt? Gode forslag mottas med takk. For din del er det jo greit om du ikke kommer med noen akkurat nå, for da sover du jo sikkert som en stein. Og det er faktisk det man bør gjør på denne tiden av døgnet …

Det er frædda’ og helga er like om hjørnet. Litt trasig start for min del, men da kan det jo bare bli bedre. Jeg krysser fingrene for at Ole Lukkøye eller Jon Blund snart tar en sveip innom meg også.

God natt eller god morgen. ♥ Stryk det som ikke passer …

12 kommentarer
    1. solliv: Jepp! Kom meg i bingen klokka fire, og sto opp igjen åtte. Så det ble fire timer. Både den natta og i natt. Men det er sikkert forbigående. Som det pleier. Bare noen ganger så går det litt treigt før det er inne i normalen igjen. Med flere timer i senga, og hundre ganger våken hver natt sånn omtrent. 😉

    2. Siv Svanem: Jeg drikker jo ikke kaffi. 😉 Ja, de fleste kan jo ikke drikke kaffi for seint har jeg skjønt, for da blir de så veldig våkne! Men vi er jo alle forskjellige.

    3. Brit: Haha … ja, det hørtes jo en smule suspekt ut! :))

      Ser sjelden på klokka. Men problemet er jo at jeg ikke hviler heller. Ligger der som ei spent fjær! Så lenge jeg ikke må på jobb på morrakvisten så stresser jeg jo ikke med det heller lengre, men det har jeg jo gjort i årevis. Talte timene til jeg måtte stå opp … det kom jo ikke noe godt ut av det heller.

    4. annebe: At soving skal være så vanskelig er jo litt rart, vi har jo kunnet det siden vi ble født! 😉 Skulle jo være omtrent som å sykle og svømme, når du har lært det så sitter det. Men neida …

    5. fruensvilje.blogg .no: Det ble fire timer den natta, og fire timer i natt, ved hjelp av en halv sovepille etterhvert. Er nok inne i en litt sånn der periode bare. Det går vel over, som det alltid har gjort før. Håper bare det skjer kjapt. Er verken sulten eller kald, så alt burde ligge til rette for en god natts søvn. Står opp fordi jeg bare ligger og vrir meg, vil ikke våkne han andre som sover der. 😉

    6. god morgen.Ikke greit når søvnen ikke vil komme,selv står jeg nok aldrig opp,da ligger jeg heller for søvnen kommer en gang.
      Er jeg kalde på føttene derimot tar jeg på sokker,for da sovner jeg raskere,og er jeg sulten kan jeg stå opp og ta et glass med biola .
      Det er aldrig lurt å legge seg på helt tom mage,men noe lite før leggetid kan hjelpe på søvnen.
      Håper du fikk noen timers søvn da :=)

    7. Fint det var hyggelig..men leitdu slite med slike forstyrrende lyder i hodet.. Får du inn noen tips ang soving tas de imot med takk .. Håper du får ei god helg <3

    8. Jeg blir liggende i senga. snur klokkeradioen så jeg ikke ser hvor mye den er og har fokus på at det ikke er så farlig om jeg sover, bare hviler. (Ikke begynne å tenke at jeg må opp om så få timer og at nå MÅ jeg sove)
      Prøver så godt jeg kan og ikke ligge å fundere på alle proble… utfordringene som for tiden kverner i hodet. Jeg har relativt god fantasi og har noen fantasier og drømmerier jeg koser meg med. og håper de kan gli over i drømmer. (Dette hørtes mye mer suspekt ut enn det er.)

    9. Uff og uff, innmari tråki….dessverre ikke noe råd til deg…Det er kjedelig med lyder og 0 søvn….. jeg jeg håper du etterhvert kom deg i bingen……og fikk litt søvn…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg