Surt oppgulp fra sør

Det er fredag og det snør. Store, hvite filler seiler ned og legger seg over alt det mørke triste. Iallefall på utsiden. Det er verre inne. Eller, jeg er jo sjeleglad for at snøen ikke legger seg på parketten, det er ikke det. Men det andre triste, som sikkert bare befinner seg i mitt hodet, er ikke så lett å glemme selv om det snør ute. Jeg er inne i en elendig periode, som jeg har forsøkt å fortrenge med lange turer og masse sosialt. Uten hell, tydeligvis. 

Helt ærlig talt så har de siste ukene vært … jævelige! Det er ikke annet å si om det egentlig. Jeg er så dårlig, jeg holder på å verke meg ihjel, jeg fatter ikke at det går an å ha det så vondt uten å være døden nær. Alle pillene jeg kjører i meg hjelper ikke. Tror jeg. Har ikke turt å slutte heller da, for jeg er redd for at det er enda verre uten. Men Paralginen og slike ting orker jeg ikke. Det er som å være på en evig fest, rusa og fæl. Er ikke noe for meg dette …

Jeg skjønner ikke at dette bare er fibromyalgi. Kan ikke forstå at en slik sykdom, som en ikke en gang kan bevise på noen som helst prøver, kan fucke til livet mitt på denne måten. Jeg er så lei. De siste tre kveldene har jeg grene meg i søvn, mens Paralgin Forten, som jeg har valgt å bare ta før leggetid, har ført meg direkte inn i drømmeland. Og jada, jeg sover mye roligere med de hersens pillene, det ser jeg jo av FitBiten også, men jeg er like sliten hele tiden. Enten jeg sover eller ei. I tillegg får jeg den hangoveren dagen derpå. 

Litt redd er jeg også. For at det er noe mer galt. Jeg hovner stadig opp litt rundtofrbi, og føler kroppen min plutselig er blitt helt ugjenkjennelig. Jeg blir feitere og feitere, selv om jeg går masse og spiser lite. Jeg har en ankel og legg som er dobbelt så tjukk som hos nabobeinet til tider. Og rundt midjen, eller der den burde ha vært, har jeg en merkelig følelse innimellom. Den jeg kjente for første gang da jeg fikk penicillinen for borelia. Det kjennes ut som en med store never klemmer inn på hver side, og alle fingertuppene hans trøkker seg inn i ryggen min. Det svir på en måte, er varmt og kjennes ut som et skikkelig tjukt belte av betennelse. Dette kommer stort sett bare på kvelden og varer natta gjennom. Iallefall kjenner jeg det alle de gangene jeg er våken.

Men jeg forsøker bare å fortrenge det. For det er mest sannsynlig bare noe jeg tror jeg kjenner. Og jeg kan jo ikke løpe ned dørene på legekontoret bare fordi det til stadighet dukker opp nye ting. Hadde det bare vært normale ting, som en forkjølelse eller en lungebetennelse, sogar litt kreft her og der hadde noen ganger vært bedre enn dette. Da hadde jeg iallefall blitt tatt på alvor. 

I dag starta dagen min på nav. Men før jeg kom så langt så fikk jeg ikke mindre enn to telefoner derfra, med tre minutters mellomrom. Den første fortalte at saksbehandleren min var syk, men teamlederen kunne ta over, om jeg ville det. Jeg sa ja, møtet skulle vi hatt i løpet av november … så jeg synes jeg har venta lenge nok nå. Dessuten skulle jo legen min også være med. Andremann som ringte noen minutter etter, fortalte at saksbehandleren min var syk, og at møtet var avlyst! Jepp! Jeg fortalte at jeg alt hadde fått en telefon, og hadde en avtale. 

Begge som ringte trodde møtet var på legekontoret. Så dermed måtte jeg fortelle de som hadde innkalt til møtet at de hadde satt nav som møtested. Der møtte jeg opp litt før ti. Til stengt dør. For den åpner de ikke før kirkeklokka litt bortenfor er helt ferdig med de ti slagene, og vel så det. Så imens sto vi der i den ytterste ganga, alle vi navsnyltere studd sammen på alt for liten plass. Ute regnet det, så alle ville jo selvsagt inn i varmen. Det var for det meste utlendinger og ungdommer. Pluss denne middelaldrende kjærringa da, så den starten på fredagen hjalp jo ikke akkurat så veldig på selvbildet, bare så det er sagt! Jeg synes det er så flaut å “gå på nav”. Føler meg som en dritt og skulle ønske jeg var usynlig. Selv om det sikkert ikke er noen som legger merke til meg så føler jeg alle glor og lurer på hvorfor jeg ikke gidder å jobbe. Neste gang tenker jeg det er lurere å ta på seg en annen jakke i det minste, og ikke akkurat den som er knallrød …

– Hva tenker du om fremtiden? Spurte ho som ikke er saksbehandleren min. Da vi endelig kom så langt. Jeg sa som sant var, at jeg ikke kan se for meg at jeg noen gang kan klare å komme tilbake i jobb igjen. Jeg har jo forsøkt å holde på jobben i ti år, med å kutte ut det ene etter det andre. Og nå har jeg faktisk ikke mer å kutte i. Så da begynte tårene og renne, og det fortsatte de med resten av timen også likegodt. Skikkelig morro dette altså!

Her skal det meste prøves ut. Det er ikke snakk om noen uføre, for slik som dette kan jeg gå iallefall 3,5 år til. Så vi har god tid, og ingenting å stresse etter! Selv om jeg mente de hadde mer igjen for å bruke de pengene og ressursene på noen andre, litt mer yngre og oppegående personer, som kanskje ikke en gang hadde forsøkt seg ute i arbeidslivet enda. Den eneste som har gitt opp oppi alt dette er tydeligvis meg. Så jeg får vel bare ta et godt tak i nakkeskinnet og skjerpe meg da. Det er sikkert der det ligger, at jeg ikke vil nok. At jeg innerst inne liker å ha det på denne måten. Fordi det er så jævla enkelt å bare sitte hjemme og kose seg, mens pengene fra nav triller inn på kontoen.

Jeg føler meg som verdens verste møkkakjærring akkurat nå!

Legen var helt ok oppi dette. Han presiserte ovenfor nav at alt som skulle skje fremover måtte være for at jeg skulle få en bedre livskvalitet. Så måtte en eventuell jobb komme i andre rekke. Jeg kom aldri til å bli frisk igjen, men det var fortsatt flere medisiner jeg kunne forsøke for å se om de hadde bedre virkning enn det vi har vært gjennom til nå. Og da var det ikke snakk om antidepressiva. 

Piller, piller, piller … jeg hater piller! Jeg er sikker på at jeg har mer bivirkninger av dette jeg kjører i meg enn det det er godt for. Bare tull. Dessuten koster det jo en syk formue å prøve seg frem på dette viset. For jeg får jo ikke noe av det på “blå resept” før det er bevist at jeg har virkning av det, og at det er noe jeg trenger for å fungere. Så det er en dyr fornøyelse å være syk, men det skulle jo bare mangle at en ikke måtte betale for å ha et så gøy! Jeg sitter jo tross alt bare på ræva, og får godt betalt om en skal ta utgangspunkt i det jeg bidrar med. 

Beklager utbruddet. Kommer sikkert mer positiv tilbake på neste bakketopp … men for øyeblikket føler jeg den toppen er skrekkelig langt unna … Faktisk kan jeg ikke en gang se den, selv om jeg har både linser og briller på meg. 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne for flere turopplevelser, fine bilder og noen klageinnlegg innimellom. Men de kan du jo bare hoppe glatt over om du vil. 

14 kommentarer
    1. I r l i n: Takk. 🙂 Ikke greit at noen kjenner seg igjen, unner jo ingen å ha det slik! Men litt godt også, å høre at en ikke er helt aleine.

    2. Maryann Emilie Fyllingen: Ja, det må være lov! 🙂 De som alltid er så positive kan umulig hatt en dag på dette viset! Eller så viser de ikke til omverdenen hvordan det EGENTLIG STÅR TIL. Og da er det jo bare vi som tør å si noe som er sytete og sure.

    3. Toini: Takk. 🙂 Ikke gitt helt opp, og er litt bedre nå. Legen nevnte smerteplaster sist jeg var der, men jeg var nok litt lite mottakelig da… Det går seg vel til på et vis. Egentlig godt å høre at en ikke er aleine om å ha det sånn, selv om jeg ikke unner andre disse dagene og all elendigheta…

    4. Lillian: Verdens beste kone er jeg nok langt fra… men som hundelufter er jeg ikke så verst! 😉 Takk. Ble ei fin helg faktisk.

    5. fruensvilje.blogg .no: Ja, har lest nå. Og det høres jo akkurat ut som fibro på verste stadiet. Kan godt være jeg har det, men har en fått fibrodiagnosen så er dessverre ikke noen i helsevesenet så interesserte i å utrede noe mer… da er vi liksom bare parkert der, og må gjøre det beste ut av det!

    6. Jeg vil bare si TUSEN TAKK!!! Faktisk SÅ godt å lese det jeg selv tenker. Det er noe DRITT. Er for tiden veldig lei av å tenke positivt og være takknemlig. Jeg er lei. Jeg er sint. Jeg er frustrert. Jeg er redd. Jeg er i sorg. Er vanligvis både positiv og entusiastisk over det meste. Men jeg må få lov til å føle på dette også. Bare ikke så altfor lenge. Det må være lov.

    7. Kjenner meg så godt igjen i det du skriver…er som om du beskriver livet mitt…Trist, og helt forferdelig at man må kjempe så inderlig…Jeg fikk mer ro når jeg ble ufør..selv om det er lite sosialt, og til tider deprimerende det også..MEN jeg fungerte ikke, og det tappet meg å prøve og prøve…MEN det med smertestillende må du prøve litt mer..så du får en bedre hverdag..du kan nevne om du kan prøve smerteplaster..så slipper du piller..men jeg lover deg at den følelsen av rus du sier du får…den går over…det er bare til å begynne med…Håper ting ordner seg for deg! og føler så inderlig med deg!! klem fra meg! med fibrotrollet i kroppen…

    8. Du har verdens beste jobb! Du er verdens beste kone og verdens beste Jonaslufter! Det er sunt med et utbrudd i ny og ne, blir lettere i kroppen da. Tror det beste for deg er å innfinne deg med situasjonen og spise minst mulig tabletter. Jeg har ikke så tro på et helt apotek som en dytter i seg hver dag. Mange bivirkninger som ikke er så bra på mange av dem, samt at de sliter veldig på lever og nyrer som skal rense blodet ditt. Du har nok ennå en stund med prøving og feiling før du finner det som er optimalt for deg. Ha en riktig god helg alle tre!

    9. ja det er bare å få det ut,her tåler vi det meste :=) jeg føler selvsagt med deg,jeg har jo vært gjennom den samme gørra,bare att jeg fikk 100% uføretrygd etter to år hjemme.
      Nå kjenner jeg flere som har fibromyalgi og jeg har ikke hørt noen si dei plagest så mye som du,mon tro om det er borelia eller boreliose,har du lest litt om hvordan det er om en har utviklet boreliose ?

    10. Håper de kan finne ut av dette snart, så du kan få bedre livskvalitet. Nesten verst å ikke få noe ordentlig forklaring eller en VEI UT.. God klem til deg <3

    11. annebe: Det er seks år siden min daværende lege ville jeg skulle søke ufør. Og det var helt uhørt da. Siden den gang har jeg jo forsøkt den ene jobben etter den andre, og nå på slutten også redusert da jeg ble sykmeldt. Jeg kan liksom ikke helt se hva de skal prøve som ikke er prøvd før. Og jeg blir jo bare verre og verre. Kan ikke sammenlikne hvordan jeg er nå i forhold til for to år siden. Det går bare feil vei dette …

    12. Kjenner jo dessverre til det med vondter og verking.. om du har mye bivirkninger og ikke særlig hjelp av tablettene er det jo liten vits å ta dem..men kanskje man må prøve over lengre tid..ikke vet jeg..
      Jeg gikk på arbeidsavklaringspenger i ca fem år..var meg som hele tiden ville utsette å søke om ufør…men da jeg ville søke om enda en gang med arb av penger (trodde jo i åresvis at jeg skulle bli bra)sa både lege og saksbehandler at de syns jeg burde søke ufør..for man kan jo begynne i jobb igjen da også om man er i stand til det… søknad ble sendt og godkjent uten noen flere spørsmål..men jeg hadde jo prøvd alt av rehabilitering o.l på eget initiativ før det.. Håper du kan komme til en ordning som gjør at du kan slappe av litt mer og ikke måtte bevise at du er syk nok hele tiden..Klem og lykke til <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg