Favoritt-matretten til ei som er altetende

God morgen der ute. Etter noe som ble en veldig koselig kveld, kom ei natt uten søvn. Såpass lite at FitBiten min ikke klarte å registrere noe, bare snaue tre timer restless. Og det er litt i underkant kan du si, selv for meg. Formen i dag er, enn så lenge, ikke så aller verst. Men det var det jo i går også på denne tia. Så her er det ikke annet å gjøre enn å ta det som det kommer. Ute plaskregner det, men når det bare blir litt lysere har jeg tenkt å ta med Jonas og gå en tur. Før jeg blir så sliten at jeg ikke orker!

Liker du fotoutfordringer? Da jeg begynte å blogge kasta jeg meg over den ene fotoutfordringen etter den andre, etterhvert som jeg fant frem til dem via andre bloggere. Noen holdt på i årevis, noen forsvant like fort som de dukka opp … og etterhvert døde de ut alle som en.

Bortsett fra Frodith da. Men av en eller annen grunn har jeg ikke vært med så alt for mye der. Ho har jo forresten all verdens morsomme konkurranser og utfordringer, er i motsetning til meg alltid positiv, og har mange gode innlegg på bloggen. Om du ikke allerede kjenner Frodith bør du ta en sveip innom der når du har tid og anledning. Det er ei dame som kan få de fleste til å trekke på smilebåndet, til tider har et besøk på den bloggen samme virkning som en lykkepille. Uten alle bivirkningene vel og merke.

I går ramla jeg altså inn på en ny blogg. Eller ny blir vel å ta litt hardt i, for jeg ser allerede nå at jenta, som er yngre enn alle mine barn, har holdt på i halvannet år eller deromkring. Men ho er altså ny for meg. Det er alltid koselig å finne blogger som en har lyst til å stikke innom igjen. Selv om jeg ikke alltid er like flink til å kommentere hos dere andre, så får jeg med meg nesten alt dere skriver. Men innimellom er det å kommentere litt uoverkommelig lissom. Det tar for lang tid. Jeg må konsentrere meg for mye. Hodet vil ikke. Veldig uhøflig å bare sveipe innom på denne måten uten å legge igjen noen spor, men slik gjør vel mange av oss. Iallefall om en sammenlikner kommentarene og besøkstallet på bloggen. For der er det et enormt sprik.

Solviwar er den sist ankomne bloggeren på lista mi. Kjenner henne ikke i det hele tatt, men det som først og fremst fenget var altså fotoutfordringen. Tydeligvis en ny hver uke, og en kan poste og gå frem i sitt eget tempo. Så jeg slenger meg på jeg, iallefall denne uka, selv om jeg allerede før jeg får begynt er litt på etterskudd. Og det liker jeg jo ikke. Å være den treige altså. Aller helst vil jeg være først ute med det meste. Men det er ikke slik virkeligheten funker lengre. 

Jeg starter på toppen av lista. Favoritt matrett. Jeg elsker mat, og er stort sett altetende. Bortsett fra sauehoder og skjelvende, halvråtten fisk. Jaja, sikkert noe mer også som ikke frister, men det skal mye til her før det ikke går ned. Gome forresten, det har jeg aldri turt å smake på. Så det er vel også i min kategori for uspiselige ting. Det frister ikke med noe som ser ut som om det er spist og har gått gjennom fordøyelsessystemet en gang tidligere. Ei heller mat som kikker på meg når jeg er klar til å hogge i. Til det er det alt for mye annet godt å kose seg med.

Sushi er en av de tingene. Det eneste som er dumt med sushi er at porsjonen tar slutt så alt for fort. De første gangene jeg smakte sushi synes jeg det var helt forferdelig. Eller, ikke det heller akkurat, men det smakte jo ikke noe som helst. Akkurat som reker og krabber. Men det var før jeg hadde skjønt at hemmeligheten lå i wasabien og soyasausen. En rett blanding her gjør underverker! Uten det tilbehøret er sushi temmelig smakløst og kjedelig. Nå tror jeg nesten jeg kunne spist sushi hver eneste dag. Heldigvis deler drømmemannen denne kjærligheten til rå fisk og sterke smakstilsettinger. Stort sett kjøper vi det som take-away, noen ganger har han laget det selv (se bildet). Fordelen da er jo at det nesten aldri tar slutt, men til gjengjeld blir vi temmelig studd og litt ugne begge to etter å ha fråtsa noe verre. De gangene vi har spist sushi ute på restaurant begrenser seg nesten til ferieturene våre, men om vi ramler over noen sushi-restauranter da så tar vi vel igjen det forsømte på veldig kort tid.

Ønsker deg en flott onsdag. ♥ Her får vi middagsbesøk av mitt ene barnebarn og mora. Og om jeg klarer å holde Jonas vekk fra stua etter at vi har gått på tur, så slipper vi i det minste å vaske golvet i dag igjen. For han er grunnen til all denne vaskinga nemlig, det er ikke jeg som har støv på hjernen! 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER – følg meg gjerne!

14 kommentarer
    1. Etdiktomdagen: Mange jeg kjenner som ikke liker sushi, men hos mine egne, og til og med barnebarna, går det ned på høykant. De der må-tingene er en pest og en plage for tia. Blir jo bare stress.

    2. Lillian: Ja, du er flink til å kommentere. Her går det litt opp og ned, selv om jeg også følger med og ser når det kommer nye innlegg. Men den kommenteringa kommer langt bak i rekka på ting jeg må gjøre innimellom. Selv om jeg jo vet at hvis jeg hadde blitt litt flinkere der, så hadde folk sikkert kommentert mer her også. Men nå er altså ikke det hovedformålet med bloggen min. Det er mer som en klagemur for meg selv. 😀

    3. fruensvilje.blogg .no: Svigermor lager visst fantastisk gome – og lefser! Men jeg står over den der gørra til å ha oppå/inni. Det ser jo ikke bra ut! 😀 Ja, godt vi ikke er like alle sammen. Tenk så kjedelig det hadde blitt!

    4. Helene: Tror sushi er noe en må venne seg til. Akkurat som kaffi! Og det har jeg ikke klart enda, tross mine 54 år … haha. Er nok ikke håp akkurat der gitt.

    5. ..kjenner igjen det der med å ikke bestandig ha energien til å kommentere selv om jeg leser bloggene..så jeg har full forståelse for det.. =) Ellers liker jeg utfordringer, jeg også..men har ikke fått knødd meg til å være med på andre enn Frodiths til nå..hmm..vurderer sterkt å prøve å gjøre noe med det 😉 Flott bidrag du hadde lagt ut her, i alle fall..jeg er enda i startfasen på å lære meg å like sushi..men det kommer nok, hehe =D

    6. Jeg ligger også etter 🙂 SLapp av 😀 Jeg drev med forrige ukes liste til i går. Og begynte i dag…Vi gjør som vi vil. Hun legger ikke ut noen bilder selv på utfordringen, så vi bestemmer hvordan vi gjør tror jeg 🙂 Liker å ha litt stikkord jeg, når dagene er travle, og det er de nå 🙂 Koselig at du er med også 🙂

    7. sushi ja,det er noe jeg aldrig har smakt,gome derimot er aldeles nydelig søtt med en hint av karamell,elsker det på lefser hi hi ,jammen godt vi har forskjellig smak ,for det er mange gode smaker der ute

    8. Kommenteringer og kommenteringer… jo jeg vil vel påstå at jeg er litt flink til å kommentere rundt på de bloggene jeg følger med på. Jeg har dem på ei liste på kanten av min egen blogg så jeg ser når de blir oppdatert, for da popper de øverst. Jeg synes det er litt hyggelig å legge igjen en setning eller to, ikke bare for å vise at jeg har tittet innom, men for å komme med en erfaring eller være litt hyggelig. Det er veldig hyggelig å få en kommentar selv synes jeg, så da må en vel helst kommentere litt hos andre også, så kanskje de synes det er hyggelig å legge igjen noen ord hos meg også. Men det er ikke alle innlegg som trengs å kommentere på. Det er gjerne impulsivt når jeg kommenterer, jeg kommenterer slett ikke alle innlegg eller alle blogger jeg titter innom. Jeg liker å gi litt skryt for noe som er bra, særlig ved felles interesser eller steder en har vært. Tror mange kaster seg over fotoutfordringer for å ha et tema å blogge om denne dagen. Jeg er med på noen, men det er slett ikke alle som fenger. Har prøvd meg både hos Frodit og EFIT, men liker ikke å ha noe fast som jeg MÅ følge opp. Jeg blogger når jeg har lyst, men mye for å vise fram bilder jeg har tatt. Jeg får ikke kaldsvette og skjelvinger om jeg ikke blogger en dag eller to, til tross for at bloggen har blitt en vane når en har gått til ro for kvelden. Tror det er litt sunt å tenke over dagen sin, hva som var bra og hva en bør unngå i framtiden.

    9. Så koselig du blir med på denne utfordringen..er jo helt uformell, og man kan ta det i sitt tempo..vil du hoppe over en dag, kan du gjøre det….så det må jo være bra for deg også…Håper dagen din blir fin, og dette var jo et flott bidrag! og flott bilde av sushi..Liker det ikke selv, men må ærlig innrømme at jeg har ikke smakt…hihihi..er forferdelig kresen…Ha en god ny dag!

    10. Hei!
      Ja jeg har nesten ikke smakt sushi…… hehehe for jeg HAR så vidt smakt det og jeg er av den skeptiske typen……. men ALLE liker sushi………. og jeg forstår, som du sier, at det ligge i de gode sausene man dypper i…….. så jeg skal nok prøve igjen 🙂
      Jeg prøver meg på noen utfordringer, men orker ikke for mye MÅ-ting så det blir å holde meg til frodith og natheless sine utfordringer.
      Det er ikke lett å skulle svare alle og følge med alle man FØLGER på blogg, men prøver å lese igjennom – som du sier, uten alltid å kommentere 😀
      Ha en flotters ondsdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg