Årets første dag

Så var den over. Denne store happeningen som tidligere var et av høydepunktene i året. Selv om akkurat det er en ganske god stund siden. Såpass at jeg nesten ikke kan huske helt hvordan det var. Men i går var det i alle fall stille og rolig, som det stort sett har vært etter at en ble voksen og etablert. Selv om jeg en gang i tiden, mens ungene fortsatt var små, tenkte at jeg skulle komme skikkelig sterkt tilbake på det punktet. Når de bare ble store disse barna, når vi ble ferdige med barndommen og ungdommen, alle årene en egentlig bare satt der og var redd det skulle skje dem noe. At de var uheldige med dette hersens fyrverkeriet, at de skulle bli så drita at de ikke klarte å ta vare på seg selv. For da hadde vi nemlig en avtale. Ring uansett når på døgnet det er, uansett hvordan formen er, og mamma kommer og henter. Klarer du ikke å ringe selv, så få noen andre til å gjøre det. Jeg var alltid beredt! Selv om de innhankigene av fulle arvinger nok kan telles på en hånd eller halvannen.

Alle tre overlevde med god margin. Men kjærringas nyttårsfeiringer er like daffe. Merkelige greier … mulig han hadde rett denne x’en min, som kalte meg for en jævla festbrems … Jeg er sikkert født sånn!

Vi var seks til bords hos min søster og svoger. Veldig koselig. Veldig god mat. Veldig voksent og rolig. Sannsynligvis ekstremt kjedelig, sett utenfra. Da året nærmet seg slutten tusla vi nedover gata til der de andre gjestene bor, til den felles takterrassen på Tangen, der vi hadde en av byens beste utsikter over fyrverkeriet.

Så passerte vi midnatt, og kjærringa måtte hjem. Akkurat som Askepott. Sammen med drømmemannen, vel og merke. Heldigvis hadde ikke taxien forvandlet seg til et gresskar, så for drøye 300 kroner kom vi oss tilbake til toppen av Tinnheia. Bortkasta penger. Så nå har jeg vært inne på tanken om å bli helt avholds. For de glassene med vin som resulterer i at vi må betale for å komme oss tilbake til rett seng utpå natta kan jeg helt greit være foruten. Spesielt godt er det jo ikke heller, jeg foretrekker absolutt Cola eller isvann. Er det litt flaut å si eller?

For å få hjem bilen igjen gikk vi til byen i dag. Via Baneheia. Snøen som jeg ble så glad for i forgårs regnet vekk i går. Typisk sørlandsk vinter altså. Vi har et merkelig vær. Snø, sol og regn om hverandre. I dag var det litt sånn lett sommerregn egentlig. Mens sola skinte. Og temperaturen er det jo heller ikke noe å si på til å være midt på vinteren.

Grei start på 2018. Kroppen er sånn tålig, selv om jeg følte meg elendig da jeg sto opp. Men slik har det jo vært i en liten evighet nå, så det er helt som normalt. Litt sliten, men veldig glad for at kvelden i går gikk så greit. Drømmemannen koser seg skikkelig når vi er sammen med andre, jeg kan se han trenger det, selv om han aldri klager. Så jeg har et ønske for det nye året, og det er at det sosiale livet vårt kan få en liten oppsving igjen, uten at jeg helt kan se hvordan det skal løses. Men jeg har lovet meg selv at jeg skal prøve iherdig, så får jeg heller ta straffen med utmattelsen og elendigheta etterpå. Så lenge jeg ikke skal på jobb eller i arbeidsutprøving så har jeg jo anledning til å daffe rundt, eller ligge på sofaen, en dag eller tre i ettertid. Problemet er bare det at jeg føler jeg gjør noe ulovlig og klarer aldri å slappe helt av. Jeg føler meg veldig som en snylter, og har alltid dårlig samvittighet for at jeg ikke bare kan ta meg sammen. Skjerpe meg litt.

Nyttårsfortsetter har jeg slutta med for lenge siden. Og egentlig er det sikkert på tide å slutte og håpe på bedre dager også. For det har jeg jo gjort så lenge jeg kan huske. Iallefall siden jeg ble skilt fra faren til mine barn. Og alt ble jo bedre også, da drømmemannen kom inn i livet mitt. Men jeg hadde jo ikke regnet med at kroppen min skulle svikte meg når alt det andre endelig falt på plass igjen. For seks år siden skrev jeg dette på bloggen, og siden da har det ene etter det andre året gått uten de store forandringene. I år må det bare skje noe … for jeg har ikke tid til å kaste bort livet mitt på dette viset. Hvis jeg har like dårlig holdbarhetsdato som mora mi, så har jeg faktisk bare tre år igjen.

Krysser fingrene for legebesøket i morra. ♥ Det kan jo være at noen har oversett noe, slik at dette her kan fikses lett som bare det. Eller i det minste bedres litt med medisiner. For nå har jeg jo ikke annet enn blodtrykksdempende og Paracet, og det er bare en vits. Det blir litt spennende å se om legen har lest den mailen jeg sendte i dag morges. For her på dette legekontoret så lå mailadressene til alle legene ute i offentligheten, på hjemmesiden deres. Noe som passa veldig greit siden printeren var tom for blekk. 

Takk for at du kikka innom. ♥ Håper du har hatt en god start på det nye året.

 

Følg gjerne bloggen på Facebook

12 kommentarer
    1. Etdiktomdagen – MJmettejosteinsdatter: Jeg liker nesten ingenting når det gjelder alkohol, det er ikke godt, men kan jo klare å få det ned da. Selv om jeg innimellom kan sitte der med vinglasset og ønske det var noe helt annet oppi!

    2. Brit: Har jo vært oversosial de siste dagene! 😉 Veldig enig med deg ang. disse voksne tenåringene, men det er skrekkelig mange som ikke helt har skjønt at de er over denne alderen.

    3. fruensvilje.blogg .no: De har definitivt ikke roet seg de fleste jeg kjenner. Så føler meg ganske utenfor.. Liker rolige kvelder jeg og, men ikke hele tiden.

    4. Hei og godt nyttår!
      Jeg tenker litt slik som deg 🙂 Hadde egentlig kunnet kjøre hjem…………………..hvorfor ta det ene eller tredje glasset fordi man BØR drikke litt alkohol………………….. jeg klarer meg fint uten men selvfølgelig er det koselig med god drikke av og til men det finnes like mye alkoholfri god drikke 🙂
      Det er sjelden jeg tar meg en fest……………….. 2017 var nesten totalt alkoholfritt 🙂 Synes det er like greit 🙂

    5. Du bar jo sosial på nyttårsaften du.
      De hæla i taket festene hører vel mest ungdommen til. Blir litt patetisk med voksne folk aom oppfører seg som fulle tenåringer.
      Her var det reste-middag, også kalt nyttårs-tapas. Sovnet på sofaen etter middag og kongens tale- og våknet igjen når rakettene smalt rundt veggene.
      I år var det helt greit. Skulle på jobb i dag

    6. Godt Nytt år ;o)) Jeg drikker omtrent aldri når jeg skal bort, dels for at jeg ikke orker dagen derpå men også for at da slipper jeg bruke penger på taxi. Nyttårsfeiringen hos meg, virket sikkert kjedelig sett utenfra også, men det var den langt fra. Man må gjøre litt selv for å pumpe opp stemningen, og her sto den i taket ;o))

    7. jeg drikker ikke så det er absolutt ikke flaut å si du foretrekker cola og isvann :=) ikke tror jeg på att du er en festbrems heller,da tror jeg att vi er mange ,som godt voksne roer vel dei fleste seg gjør dei ikke det da ? liker rolige hjemmekvelder jeg .Så får jeg bare ønske deg lykke til i morgen,blir spennede å se hvordan den timen utarter seg

    8. Ja det er ikke som før dette med festing..det er sikkert og vist…I går satt jeg i kosedress og drakk pepsimax…alene da mannen jobbet..men koste meg med det! Har det best alene når kroppen ikke er venner med meg..Jeg håper inderlig du får en god opplevelse i morgen og du må ha masse lykke til!! og et riktig godt nytt år!

    9. frodith: Mulig jeg innerst inne vil ha det litt sånn jeg også, men for tia så føler jeg mer at jeg er tvunget til å ha det på denne måten. Og da blir det jo ikke noe greit. 😉 Lykke til på jobb. Kanskje det blir godt å tenke på noe annet innimellom.

    10. Jeg drikker bare vann og iste jeg, alltid. Vi satt bare her inne i leiligheten vi, hele dagen. Laget noe enkel middag, og to kompiser av hr Frodith kom innom etterpå. Det var det. Gidder ikke å føle meg kjedelig, JEG vil ha det sånn, og det er det viktigste 🙂 Jeg var gørr-sliten etter alt som skjedde i jula, så det var midt i blinken 🙂 Nå er det jobb i morgen igjen.. Flotte bilder hadde du også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg