Klein avslutning på 2017

God morgen der ute. Her går alt sin skjeve gang. De to siste dagene har ikke vært så bra, eller; enda verre enn normalt, og gårsdagen ble stort sett tilbragt på sofaen.

Jeg trodde nesten jeg skulle fryse meg fordervet. Det er jo en ny opplevelse for kjærringa som har vært i overgangsalderen og hetetokt-helvete i ti år! Vel, jeg lurer faktisk på om jeg heller foretrekker varmen altså, selv med tilhørende svettetokter og kokt hjernemasse … for så kald tror jeg aldri jeg har vært i hele mitt liv!

Det var som om kroppen hadde ligget nedfrosset. Siden forrige århundre eller noe sånn. Og så gikk det noe galt i opptininga. Jeg våknet, men var fortsatt like kald. Så der lå jeg da, oppå det elektriske varmeteppet mitt, med digre duntøfler over ullsokkene og med pelspleddet helt opp til nesa. Drømmemannen fyrte i peisen både nede og oppe, i tillegg til varmepumpa. Og det til tross for at vi ikke en gang har kuldegrader her nede på Sørlandet. Så utpå kvelden så ble det så varmt at Jonas til slutt lå ute på plenen. Ikke godt å tilfredsstille alle på en gang vettu!

Etter ei litt avstumpa natt er jeg nå klar for nest siste dag i dette året. Og det føles helt greit. Jeg vil ikke under noen omstendigheter ha det tilbake, og jeg håper for Guds skyld at 2018 kan bli et bittelite hakk bedre. For om det fortsetter på denne måten, så fatter jeg ikke hvordan jeg skal holde ut rett og slett. Det hadde vært så mye bedre å hatt en eller annen sykdom som kunne sees utenpå. Kanskje noen da hadde spurt hvordan det gikk i det minste … ikke bare glemt meg her jeg tusler rundt i mitt eget selskap dag ut og dag inn. For den følelsen gjør jo ikke saken noe bedre. At jeg føler meg så sinnsykt aleine om elendigheten.

Jeg starter det nye året med den nye fastlegen. Omtrent. Ikke det at vi skal feire nyttår sammen, men det er jaggu ikke langt unna heller. Allerede tirsdag formiddag blir jeg å finne der. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal gripe det an. Journalen min er oversendt, men jeg blir veldig overrasket om han har kikka noe i den. Siden det er første gang jeg skal dit, så ba jeg om en dobbeltime, men det satte de ikke opp. Han tok den tiden han trengte, fikk jeg beskjed om. Så da er jo spørsmålet om den tiden jeg trenger, og den tiden han trenger er tilnærmet lik. Eller om jeg blir skuffet ut igjen før jeg har fått sagt halvparten av det jeg føler jeg må si, for at han skal forstå hvor landet ligger … 

Forhåpentligvis går jeg ut derfra med en god følelse. En følelse av å bli tatt på alvor. Av å bli sett. Ikke bare bli avfeid med at dette er psykisk. Om hvem som kom først lissom, høna eller egget. Jeg har vært deprimert tidligere i livet, og vet hva det er.  Og de gangene ble det utløst av død og skilsmisse og slik elendighet. Og jeg kjenner meg selv såpass godt etter snart 55 år som Marit at jeg vet dette ikke er en depresjon. Jeg er drittlei, drittrøtt, dritelendig, og jeg føler livet på mange måter er over for min del. Men deprimert er jeg fortsatt ikke.

Jeg vil bare ha et liv, og klare å være der for de jeg er glad i. ♥

 

Følg gjerne bloggen på Facebook

12 kommentarer
    1. frodith: Han trenger ikke være så FIN lissom. Hehe, sånn å se på. For da blir det jo skikkelig flaut! Men håper han er interessert i prøve å hjelpe meg litt.

    2. Eva: Synes også det hadde vært ok med en “bli-kjent-time” og det rekker en jo ikke på 20 min eller hvor lenge det er … En kan bytte lege to ganger i året. Det er ti år siden sist jeg bytta. Diagnosen (fm) fikk jeg for et år siden, og da stoppa liksom all hjelp og interesser for å hjelpe også. Så det er ganske frustrerende. Takk for følget så langt. Koselig.

    3. fruensvilje.blogg .no: Er ikke influensa da, bare en litt ekstra vond dag. Går veldig opp og ned. Får vel prøve å skrive ned noe til den legetimen …

    4. det er vist mange som er skikkelig syke denne julen,og jeg har hørt att så syke har dei aldrig vært ,føler med deg og masse god bedring.Når det kommer til helsetilstanden din og din nye fastlege så sier jeg lykke til,håper du har fått en lege som er flinke ,ps .skriv ned det viktigste du vil ha svar på,rekker ikke timen så kan legen lese resten etterpå av det du har notert

    5. Ja, gjør som Toini foreslår, skriv ned alt med DINE ord. Det er overhodet ikke det samme som i journalen. Du har byttet lege av en grunn. Jeg synes det var rart du ikke fikk dobbeltime. Det fikk jeg da jeg byttet lege. En “bli kjent” time. Og jeg hadde med meg en venninne også. Og et brev jeg hadde formulert selv. Legen spurte om han kunne få lov til å arkivere brevet i journalen min? Og han uttrykte etterpå at det var bra jeg hadde det med, for det forklarte jo ting på en annen måte enn noen korte setninger i journalen. Det forklarte jo hvordan jeg hadde det, ikke hvordan min gamle lege hadde oppfattet at jeg hadde det. Brevet jeg hadde med var på 4 A4 sider. Og han tok seg god tid til å lese mens jeg og min venninne satt og ventet.
      10 måneder etterpå, fikk jeg en diagnose, og jeg fikk hjelp og behandling. For meg svarte det seg å bytte lege. Og man kan vel bytte lege 3 ganger i året, om man ikke blir fornøyd.
      2017 har vært et grusomt år, jeg kan nesten ikke vente til å begynne det nye året.
      Tusen takk for det gamle, det har vært kjekt, interessant og gjenkjennende å følge deg, og alt godt i det nye året ønsker jeg deg <3 Og jeg kommer selvsagt fortsatt til å følge deg 🙂

    6. Sv: ja, det som står i journalen er fra legenes ord..skriv ned stikkord..Lett leselig hvordan DU har det..tanker og følelser rundt det…Det har jeg alltid gjort..for jeg mister ordene og glemmer under legebesøk..og en ny lege trenger jo info…men ikke for mye..da gidder de ikke lese..Lykke til!

    7. Toini: Takk i like måte. 🙂 Det meste står jo i journalen vil jeg tro … og følte at det var litt voldsomt å komme med alt skriftlig i tillegg. Men er kanskje lurt, som du sier.

    8. Ønsker deg alt godt i 2018, og lykke til med ny lege! Skriv ned alt du vil si, og om han ikke har tid til alt..så gi han brevet..så kan han lese i ro og mak etterpå..Håper du finner forståelse hos ny lege og at du blir tatt på alvor! ha en god ny dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg