Hvorfor er nissen rød?

God morgen på selveste dagen. I går tenkte jeg for aller første gang i hele mitt liv på hvorfor nissen egentlig er rød. Har du lurt på det noen gang? For meg har det alltid bare vært helt naturlig, både nissefar og -mor, pluss all annen julepynt skulle være rødt. Rødt var jo jul! 

Men slik har det ikke alltid vært nemlig. For bare hundre år siden opptrådte nissefar som en høy, tynn mann ikledd mørke kapper og jegerskinn. Og under den amerikanske borgerkrigen ble han fremstilt som en spøkelsesaktig liten alv. Den lille fyren gikk helhjertet inn for nordstatenes krigsinnsats mot sørstatene i blå frakk med hvite stjerner, samt bukser med røde og hvite striper.

Blått symboliserer håp. Derfor var tidligere tiders julenisser kledd i mørke blått. Dette er også fargen til sovjetunionens Fader Frost, en sagn og eventyrfigur i øst-slavisk folkediktning som opptrer som vinterkongen og skogens mektige hersker. Tidlig på 1900-tallet ble han en del av den russiske nyttårsfeiringa og fikk omtrent samme rolle som julenissen i vestlige land.

På slutten av 1800-tallet dukket for første gang nissen opp kledd i rødt. I 1885 tegnet kunstneren Louis Prang opptil flere julekort med en koselig og rødkledd julenisse.

Men så tok det helt av på begynnelsen av 1920. Da åpenbarte Santa Claus seg i rød drakt med hvite pelskanter, og akkurat det bidro til at Coca Cola så sitt snitt til å stjele fyren til en reklamekampanje i 1921. Dette for å overbevise amerikanerne om at Cola ikke bare passet som tørstedrikk på varme sommerdager, og det klarte de som kjent utmerket. Tegneren Haddon Sundblom gjorde jobben med å skape Coca Colas Santa Claus så bra, at han ikke bare forvandlet Cola til en helårsdrikk, men han definerte også en gang for alle hvordan en moderne julenisse skulle se ut.

Kilder: Historienet, Illustrert vitenskap, Coca Cola.

Nissene i dette innlegget er ikke så moderne. Men de er alle som en laget av mine barn. Årgangsnisser rett og slett. Og de pryder vinduskarmen i stua, som de har gjort i de siste årene på denne tia. Tidligere hadde de et helt lite veggskap for seg selv, men det er ikke her lengre, så da måtte de ha en ny plass. 

Jeg har sykt mange nisser. I år har de aller fleste rød fått plass i kjellerstua, mens oppe i stua har den røde julefargen moderert seg litt. Nissene i grått og brunt er igjen her oppe, pluss de røde som ikke er så knallrøde. Alle juletrekulene som alltid har vært i rødt og gull er skifta ut med hvit og sølv. Litt uvant, men veldig greit når en pynta treet så tidlig som første desember.

Nå har drømmemannen styrt på kjøkkenet en god stund allerede. Så det er kanskje på tide at jeg også gjør noe fornuftig. Så med dette innlegget ønsker jeg dere alle en fantastisk fin julekveld, med eller uten besøk av julenissen. 

 

Følg gjerne bloggen på Facebook

4 kommentarer
    1. margarites: Jeg har jo ikke tatt vare på alt de har laget. Husker de remsene med papirrundinger som de limte sammen, til å ha på treet. De var stygge de! 😀 Nei, jula er ikke rød lengre, som den var i barndommen min. Og det er helt ok synes jeg.

    2. Jeg har i grunnen aldri tenkt over hvorfor nissen ser ut som han gjør… Og jeg ser jo rundt i butikkene at det slett ikke bare er røde nisser lenger. Hvitt, grått og sølv har overtatt mange steder. Her i huset kommer færre og færre nisser frem for hvert år. Og de ungene laget…de er ikke tatt frem i år. Ungene selv sier at jeg ikke må ta dem frem for deres skyld. Men noen av de sjarmerende nissene må jeg jo ta vare på. Fortsatt god romjul til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg