Full jul i heimen …

Vi er veldig, veldig tidlige i år. Men av en god grunn. Sønnen min drar til sjøs i dag, så vi hadde julemiddag her på lørdag. Alle mine barn og barnebarn. Ja, vi feiret ikke selveste julaften på forskudd altså, med pakker og sånn, men jeg synes godt det kunne være litt julestemning rundt oss likevel. Og en aldri så liten pakkelek hadde vi også, etter at ribba og riskremen var fortært.

Morten, som nå altså er 24, skal være på sjøen i godt og vel tre måneder. Det blir med andre ord en god stund til vi ser han igjen. Første gang han var borte i jula var han bare 17 (når en ser bort fra annethvert år som han var hos faren) og det var nok ganske mye verre for mamma da enn det er nå. Denne ganga lever han på en måte ut ungdomsdrømmen min, faktisk er jeg en smule misunnelig også. Dette her er once in a liftetime tenker jeg, enten han får fast jobb eller ei etter disse månedene. Det er nødt til å bli en fantastisk erfaring og opplevelse å ta med seg videre i livet. Hvem kunne ikke tenke seg å cruise rundt i Karibien de verste vinterukene, med betaling til og med? Jeg hadde ikke sagt nei akkurat, om jeg hadde hatt sjansen … og helsa, pluss alderen på min side. Og vært gutt da. For det var vel det som stoppa meg i ungdommen. Eller det var det som stoppa pappa fra å sende meg avgårde da jeg maste som verst. Jeg var jente, og hadde absolutt ikke noe på et skoleskip å gjøre. Ikke en gang som elev. Så der stranda den drømmen!

Julegavene er nesten i hus, Ikke innpakka altså, men jeg ligger godt an. Selv om både skikkelig nedvask og alt av julebakst ikke blir prioritert i år så blir det jo likevel jul. Jeg er egentlig bare glad for at jeg har hanka inn gavene jeg, og det allerede for en god stund siden. En etter en ble de med meg hjem, når jeg likevel var i byen eller i nærheten av en butikk, lenge før mange andre tenkte på jula. Jeg som normalt mangler et par, tre stykker når vi skriver lille julaften … jeg og alle mannfolka som har glemt gaven til kjærringa vettu. I år får de klare seg uten meg!

Ha en fin dag. Nå kom jeg akkurat hjem fra flyplassen, og sønnen er snart på vei til Gran Canaria der han skal mønstre på som andrestyrmann på Fullriggeren Sørlandet. Det blir forhåpentligvis noen spennende måneder for ham, selv om kjæresten er igjen hjemme.

 

Følg gjerne bloggen på Facebook.

14 kommentarer
    1. Anne Britt: Ja, noen ganger må en jo bare lure. Men for de det gjelder så er det sikkert nesten verdens undergang det der med å ikke vite hvilken kjole de skal ha å seg på julebordet … Tror det er vanskelig å sette seg inn i en slik hverdag som dette uten å ha vært der selv. Og til en viss grad skjønner jeg jo det …

    2. margarites: Jepp, du har gooood tid før jula er her. 🙂 Jeg måtte jo bare benytte meg av de litt bedre dagene, for en vet jo aldri … plutselig blir jeg bare liggende og da blir det ikke mye av verken julegaver eller julestemning her. Bedre å være litt på forskudd da.

    3. Marianne Kaspersen Dignes: Fikk kjøpt stearinlys i dag, så nå ble de enda finere. Takk, ja, det ble ganske koselig her, om jeg skal si det selv.

    4. fruensvilje: I fjor lå jeg jo stort sett på sofaen i hele desember. Vet ikke om jeg er så mye bedre, kanskje bare mer vant til å ha det vondt? Og akkurat nå stresser jeg jo ikke med at jeg må på jobb heller, for å beholde den, for det skar seg jo for lenge siden …

    5. annebe: Han gleda seg veldig, så jeg håper denne turen svarer til forventningene. Og at det forhåpentligvis venter en fast jobb i andre enden.

    6. Leser at du også har mistet venner pga sykdom. Jeg føler veldig med deg, fordi jeg har det likt. Kunne ønske flere kunne forstå.. jeg er der i tykt og tynt for alle, og tro meg, det de sliter med er bagateller som, hvordan skal jeg kle meg til neste date… hva gjør jeg med en i trassalderen… noen ser bare seg selv og andr ikke hva det virkelig betyr å ha det vondt. Klem

    7. Så koselig og julepyntet! Her er ingen ting klart til jul enda, hverken julepynt, kaker eller julegaver. Men det er jo fortsatt lenge igjen til jul… tenker det blir en fantastisk opplevelse å reise rundt med Sørlandet 🙂

    8. tenker sønnen sette pris på litt julestemning før han reiste avgårde på eventyr :)) og når jeg leser innlegget ditt så er jeg så glad på dine vegne også,for det virker som att du har en bedre desember i år enn i fjor :))

    9. Fint å feire litt på forhånd når det er noen som ikke kan bli med på selve julaften.. :))..blir sikkert en flott opplevelse for ham..men jeg blir fort sjøsjuk så ikke noe for meg..hehe..
      Koselig og julefint hos deg… <3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg