Svigermors tårer

Tårer kan være så mangt. Det kan være bitre tårer, sinte tårer, gledestårer, tårer som renner fordi du er fortvila, fordi du ser på en trist film … men de tårene jeg snakker om her har rot og gror i jorda.

Min skjønne svigermor har en terrasse som bugner av blomster. Ikke bare er det mange av dem, men de blir gedigne! Ho påstår jo at ho ikke har grønne fingre, men det er sikkert bare fordi ho ikke har skjønt det selv enda … Jeg har ikke grønne fingre, noe det er bevis for både hjemme og på hytta. Etter utallige år med håp om den drømmehagen, så har jeg nå innsett at jeg absolutt ikke er i nærheten av å ha grønne fingre. De er ikke en gang bittelitt lysegrønne utpå tuppen om du setter all verdens godvilje til. Men likevel fikk jeg for meg at jeg skulle forsøke å overvintre to av svigermors tårer. Merkelig ide egentlig. Men de skulle jo uansett kastes, så da så …

Sannsynligvis går det ikke! Oj. Den var ikke videre positiv du … Men jeg har aldri i mitt liv forsøkt tidligere, så en gang må jo bli den første. Dessuten var de jo gratis! Og egentlig tenkte jeg at siden de har hatt det så fint i oppveksten, og bodd hos svigers, så har de nok fått en god start i livet. Dermed er de sikkert både sterke og robuste og tåler en trøkk. Og det er vel akkurat slike planter jeg trenger.

Til våren kommer sikkert en oppfølging på dette innlegget. Med bilde av to robuste og flotte planter – eller et par råtne kvister. Føler litt på meg at det blir det siste der da … men kanskje får vi oss en positiv overraskelse, både du, jeg og svigermora mi.

Jeg kan ikke noe med blomster egentlig. Så om du er litt mer oppegående enn meg når det gjelder dette, tar jeg gjerne i mot gode tips om overvintring av tårer. Spesielt om du har klart å holde liv i dem uten å ha kjeller eller drivhus. Enn så lenge har jeg hoppet litt frem og tilbake på Google og funnet ut dette:

Tårer (Fuksia) er en av Norges mest populære sommerblomster. Må bare innrømme at jeg ikke har hatt så mange slike tårer. På rot vel og merke. Andre tårer derimot … hehe, de har jeg hatt utallige av, så der kan jeg vel kalles ekspert. Helt til nå har jeg vel sett på Fuksia som en litt sånn “gammel-kjærring-blomst”. (Sorry svigermor.) Men siden jeg alt er blitt 54 så burde jeg vel gå inn under den kategorien selv snart, ja om du spør en 20-åring så har jeg sannsynligvis vært der lenge. 

Fuksia finnes 10.000 ulike sorter. De er så vakre (leser jeg) at det er lett å forstå at mange faller for fristelsen og anskaffer seg både en og flere om sommeren. Men hvorfor behandler vi dem så dårlig og bare kaster dem når vinteren kommer? I England finnes det tydeligvis en Fuksia som er fra 1829, så det er altså ingen grunn til å la frosten ta dem.

Tårene kan overvintre i kjelleren. Eeeeh, javel. Vi har altså ikke noe kjeller, men tenkte kanskje at de kunne dele soverom med oss i vinter. De klarer seg med eller uten lys står det, og kan hentes fram igjen på våren. 

I august skal en slutte å gjødsle tårene. Men akkurat den biten har jo ikke jeg hatt noe med. Men om en dømmer etter utseende så ser det ut som om disse har fått det de trenger og vel så det. Når høsten kommer flyttes de inn, og skal stå kjølig, 5-7 grader skal visst være sånn passe. Hvis de står mørkt skal de ribbes for blader, graves litt ned i løs torvjord og vannes et par ganger i løpet av vinteren. Står de under lys, så skal de beholde ca. en tredjedel av bladverket og vannes når potta er så tørr at den har løsnet fra pottekanten.Noen anbefalte også å sprøyte mot sopp før tårene ble tatt inn. Blir det for varmt setter fuksiaen såkalte lysskudd. Lange, tynne skudd som bare må knipes bort. Da kan det jo være at de klarer seg på rommet sammen med oss, bare jeg husker å knipe av eventuelle skudd som ikke skal være der.

De skal fram fra mørket i februar. Da skal de få vokse seg til litt, til de får blader i museøre-størrelse. Så kan de pottes om. Enten ved å sette dem i en større potte og dermed få på plass ny jord, eller ved å sette planten i en bøtte med vann og vaske forsiktig bort gammel jord, før en fyller på ny jord i potta og setter planten tilbake. Når varmen begynner å komme på våren så kan de bli ut og inn planter. Puuuh! Dette her høres litt slitsomt ut egentlig. Men da får bladene herdet seg og planten blir sterkere. Når det er mer enn 12 timer sol i døgnet kommer knoppene. Men den kan fortsatt knipes tilbake hvis den ser tynn og skranten ut.

Fuksia kan plantes overalt. I kasser, potter og ute i bed. Men de vil IKKE stå i sterkt sollys. Da kan blant annet hvite blomster blir til rosa. Hvis bladene blir rødlige i alt det grønne så er det et tegn på at det er for mye sol der planten står. Halvskygge er det beste. Jorda skal være luftig og godt gjødslet. Men ikke for mye. Blir det for mye gjødsel så er den mindre villig til å blomstre, den blir rett og slett lat.

Stiklinger skal knipes etter 3-4 bladpar. Da skyter planten nye skudd og forgreiner seg. Disse forgreiningene kan gjerne knipes tilbake de også. Da blir planten tett og fin. Fuksia bør helst ikke ha for stor potte. 12 cm i diameter holder (her regner jeg med at det er stiklinger det er snakk om). Er potta for stor er dette også med på å stresse planten til å blomstre. Den tror den har dårlige kår og at det haster med å få satt frø rett og slett.

Sånn. Da kan vi alt om fuksia. Men er det nok til at jeg klarer å få liv i disse to igjen til våren tro? I mange tilfeller er det skrekkelig langt fra teori til praksis.

Håper du har en fin onsdag. Jeg går litt rundt i koma etter et par litt hektiske dager. Til meg å være da. Og i dag har jeg bakt sjokoladekake til mitt eldste barnebarn som vi nå skal ned og feire bursdagen til. Ho er allerede ni år, og oppfører seg som en fjortis til tider. Lurer litt på hvor alle de årene har tatt veien jeg …

#fuksia #sommerblomst #tårer #grønnefingre

 

Midtlivskrise finner du også på facebook – følg meg gjerne.

3 kommentarer
    1. en vakker sommerblomster,såg en hel hekk med slike en gang,jeg får dem ikke til å overvintre,så her går det i pelargonia :)) blir spennende da å se om du får til tåren over vinteren

    2. Veldig fine og mange på den da 🙂 Heter de virkelig tårer. Svigemors tårer. Noen heter svigermors tunge også? Men det er kanskje en annen en 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg