Fredag den trettende

Vel, foreløpig har det gått greit da … og jeg har allerede overlevd halve ulykkesdagen. Jeg har vært hos frisøren (som til og med har bursdag i dag) uten å bli skamklipt, og jeg har gått frem og tilbake til byen uten å bli overkjørt av en buss, slått ned av lynet, snubla i fortauskanten eller fått noe i hodet. Faktisk fikk jeg ikke en eneste liten regndråpe i håret heller, og det er jo ren og skjær lykke på en fredag som til og med titulerer seg med tallet 13! Jaja, nå er ikke jeg så overtroisk at det gjør noe. Heldigvis. Men det er visst nok av folk som har problemer på en dag som dette.

Dobbel ulykke. Siden tidenes morgen har både fredag og tallet 13 vært sett på som ulykke i forskjellige religioner og kulturer. Når en så får begge to på en og samme dag må det jo bli en katastrofe. Eller? Vel, det er stort sett bare i den vestlige verden vi lider av denne overtroen, i Kina for eksempel er ulykkestallet 4. Dessuten er det vel mange folk som har sin helt personlige ulykkesdag, nettopp fordi det en eller annen gang har hendt dem noe på akkurat den dagen. Jeg er ikke blant dem. Men jeg har faktisk et lykketall, og det er 3.

I gamle dager ble man oppfordret til å holde sengen fredag den 13. Og hvis du sto opp, måtte du for all del holde deg langt unna stiger, speil, kumlokk og svarte katter. Vi bør helst ikke sitte 13 til bords heller. Da heter det, i følge gammel overtro, at alle 13 vil dø i løpet av et år. Det var visstnok på en fredag Eva lurte Adam til å spise det berømte eplet – og dermed bar det på hue ut av Paradis for dem. Det må jo virkelig kalles uflaks! Både syndefloden og ødeleggelsen av Salomos tempel skal også ha skjedd på en fredag. Om du ikke visste dette, så har du vel iallefall fått med deg at Jesus døde på korset på selveste langfredag … Til og med i vår tid er det fortsatt mange hoteller som hopper over den 13. etasjen og rom nummer 13. Veldig merkelig, synes jeg. Men det kan jo være at det er såpass mange som virkelig har fobi for dette tallet at den etasjen og det rommet faktisk hadde stått tomt mesteparten av tiden. 

Har du forresten hørt om paraskevidekatriafobi? Nope, ikke jeg heller, før nå. Men det betegner altså mennesker som lider av irrasjonell frykt og angst for fredag den 13. Er du derimot bare redd for tallet 13 (uten at det må være i kombinasjon med fredagen) kan det være du har triskaidekaphobia. Så da vet du det. Det er jo alltid greit å vite hva man lider av …

Jeg håper du får en flott fredag! 🙂 Her regner det så det skvetter, sikten blir mindre og mindre og tåka legger seg som grå bomull rundt nabohusene. En skikkelig passende ramme rundt en dag som dette altså.

 

Midtlivskrise finner du også på Facebook – følg meg gjerne.

5 kommentarer
    1. Ja heldigvis gjekk dagen uten noen fatale hendelser 🙂 Jeg tror egentlig ikke på at det skal være noe forskjell på fredag 13 eller fredag 12…………………….. men det er jo fra gammelt av en ulykkesdag og ulykkestall 🙂
      Greit å rydde opp i fobier ja 🙂 Kjekt å vite 🙂

    2. Har ingen “overtro” angående fredag 13. Men torsdag 12. skjer mye rart, slik at fredag 13. kommer som en “befrielse”. Underlig siden jeg er litt “lost” på datoer – men det ligger vel i underbevisstheten – tror jeg 😊

    3. Dagen her har gått helt som normalt. Jeg har ikke sett svarte katter, men jeg må innrømme at OM det går en svart katt over veien når jeg kommer kjørende , så sier “7-9-11-13, og snur hodet over venstre skulder og sier tvi”. Det er noe jeg har gjort så lenge jeg kan huske…forbi min mor gjorde det. Men det er helt uavhengig av hvilken dag det er. Egentlig er jeg ikke overtroisk. De der fobiene har jeg ikke hørt om, men det finnes nok navn på de rareste ting og fobier.

    4. Jeg har ingen sånn fobi hvertfall, her har alt gått på skinner 😀 He-he.. Deilig med tur til frisøren da 🙂 Får vi se resultatet :-)?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg