Hoven på feil plass

Etter tre forferdelige dager er jeg litt mer til stede igjen. Sånn nesten jaffal. I går var jeg hos legen, en hastetime, for da hadde jeg så forbanna vondt i det ene beinet at jeg trodde jeg skulle klikke. Jeg har en merkelig utbuling på skinnleggen, kjennes ut som den er fylt med et eller annet flytende. Vet ikke hva. Den hovne klumpen som jeg innimellom får bak ogla hadde utvida seg til å gå rundt hele hælen og til ogla på andre siden av venstre bein. Oppå vrista er det også et sånt flott væskefylt område. Dette har gjort at jeg ikke har sovet på to netter, for det kjennes ut som om kroppen er full av betennelse.

Hurra for livet lissom. Dette kan jo nesten ikke bli bedre!! To våkenetter på sofaen. Med beina liggende oppetter veggen for ikke å få mer press enn nødvendig på elendigheta. Og dermed var det jo selvsagt mindre hovent da jeg endelig kom meg til legen …

Et dumt påfunn altså. Men akkurat der og da virka det som en grei løsning. 

Jeg hadde ikke blodpropp. Noe jeg faktisk var en smule bekymret for. Og det er jo en god ting sikkert. Men om det ble verre måtte jeg kontakte legevakta eller bare komme ut igjen. Legen lurte på hvorfor jeg hadde drøyd det så lenge før jeg tok kontakt, og jeg sa som sant var at jeg føler meg som en jævla hypokonder. Den følelsen ble ikke akkurat mindre etter dette besøket!

Mulig jeg er hoven på feil plass? For legen målte leggene og da var ikke den ene så mye større enn den andre. Men herregud da, ho målte jo ikke der jeg er hoven … Jeg blir helt matt, egentlig. For beinet mitt skal ikke se ut på denne måten. Et eller annet må jo være galt. Men altså, i legevitenskapens navn så er tydeligvis denne hovne greia ikke noe å være redd for. 

Det ble tatt noen blodprøver. Og så ble jeg altså sendt hjem med ei minimal forpakning med 500 mg Naproxen Mylan som kunne tas sammen med Paracet. Og det gjorde susen gitt! Så sammen med en sovepille i går kveld så har jeg altså kommet meg gjennom ei natt uten å være våken. Kan ikke huske sist det skjedde! 

Egentlig skulle jeg ha fjernet noen føflekker i dag. Men måtte bare avbestille den timen, for jeg var minst like elendig som de foregående dagene da jeg våkna. Enkelt og greit å fikse via Pasientsky, der jeg skreiv at jeg var så dårlig at jeg faktisk ikke orka å kutte vekk noe i dag. Så kom svaret fra legen: Siden jeg hadde avbestilt timen regnet ho med jeg var pigg igjen …. eeeeh. Javisst. Lurer egentlig på hvordan det er å være pigg …

Jeg er ikke bedre. Men jeg muligens litt dopa? Tenk om jeg kunne fått noe slikt til vanlig. Ettersom jeg har skjønt så går en heil haug nordmenn på smertestillende daglig. Men jeg får altså ikke noe. Bare Paracet, som da ikke hjelper en dritt. Jeg som har vært så redd for å ta tabletter hele livet er nå kommet til det stadiet at jeg gladelig hadde tatt ALT jeg hadde fått (bortsett fra antidepressiva) – om jeg bare kunne fungere litt bedre enn det jeg har gjort i det siste. Å ha et liv med smertestillende innabords må jo være mye bedre enn å bare ha vondt? For etter over et år på dette viset så har jeg jo funnet ut at ingenting hjelper. Det blir ikke bedre av å sitte stille. Det blir ikke bedre av å bevege seg. Det er vondt hele tiden og jeg kjenner at jeg aller mest har lyst til å bare gi opp. Men hvordan en gjør det har jeg ikke funnet ut enda. Hadde det vært så lett som å bare dra ut kontakten så kan jeg si med hånda på hjertet at den hadde vært ute for lengst.

Burde nok forsøkt å tatt en alvorsprat med denne fastlegen. Men jeg kom jo ikke så langt sist jeg prøvde. For så lenge jeg ikke ville innse at det var psykisk så kunne ho jo ikke hjelpe meg. Er det rart at jeg drøyer og drøyer når jeg kjenner nye vondter? Jeg føler meg jo bare så teit! Føler meg oversett og skrekkelig lite verdt. En pain in the ass rett og slett. Iallefall for fastlegen. Dessuten tenker jeg ganske ofte på om dette bare er noe jeg innbiller meg. Kan jeg virkelig ha blitt så gal at jeg tror jeg har så vondt over alt, uten at det egentlig er vondt i det hele tatt? Har jeg bare vondt i viljen jeg også?

God helg herfra. Jeg ser litt lyst på den egentlig, med Paracet og Naproxen i en passe blanding så skal det nok bli så greit atte. Og denne ganga kommer jeg bare til å kjøre på, til det er tomt. Jeg har ikke en gang tenkt å kjenne etter om jeg virkelig trenger de tablettene. Nei, her skal det forebygges, bare fordi jeg fortjener å ha noen gode dager nå. Er jeg heldig så kan det til og med være at jeg får gjort noe uti jungelen utenfor huset, det der som tidligere år har blitt kalt hagen … for å se alt gro til og forfalle, det gjør iallefall ikke livet noe mer hyggelig.

 

Midtlivskrise har egen facebookside HER – følg meg gjerne. 

10 kommentarer
    1. annebe: Legen sier jo at ho ser jeg har vondt, men siden ho ikke tror fibromyalgi er en sykdom, men noe en innbiller seg, så er ho heller ikke interessert i å gjøre noe med det. Virker det som. Kanskje ho er litt sur fordi det ikke var ho som satte diagnosen, ikke vet jeg …

    2. Hanne M.: Står på venteliste, men ting tar tid. Noen ganger lurer jeg på om jeg bare innbiller meg hele greia … Det er skikkelig irriterende å gå sånn år ut og år inn uten å bli noe klokere. Føler livet mitt bare renner vekk, uten at jeg lever. Jeg har ikke tid til dette!

    3. frodith: Ja, håper det hjelper. Har vært så sliten i det siste, så nå begynner jeg å få en skikkelig forkjølelse også. Som normalt altså. Drittlei, er mellomnavnet mitt!

    4. Atle Lundhaug: Regner med legen vet det. Ho ramsa opp tre forskjellige type tabletter som kunne hjelpe. Ibux var en av dem, og den eneste jeg hadde hørt om før, så jeg ville helst hatt den. Men ho var visst ikke enig i det … legen altså.

    5. fruensvilje: Ting tar tydeligvis tid … men kanskje til neste år? Jeg kan jo ikke gjøre noe mer enn det jeg har gjort. De ville ikke gi meg time heller, uten at jeg hadde fått plass på fastlegelisten hans. Har prøvd!

    6. Er paracetamol noe særlig å bruke sammen med naproxen da ? Ibux er vel mer riktig synes jeg å huske. Kona mi har artrose i fingrene. Ja og så da nå alzheimer.

    7. Synes faktisk du bør bytte lege. Finne en som bryr seg og tar deg på alvor. Om du føler deg som en hypokonder, og ikke er det, bør legen skjønne det. Det er ikke bra for deg å gå og kjenne på smerter du ikke vet årsaken til. Hadde aldri gitt meg! Håper virkelig du får den hjelpen du trenger – hos den riktige legen – for deg. Ha en fin helg, flinke, skjønne Marit. ❤️😍

    8. Man må ha en lege man ikke føler seg teit når en tar opp ting en plages med… viktig å lytte til pasienten.. Du vet om du har vondt eller ikke..ikke legen… Klem og fin kveld til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg