Split – sett ovenfra og nedenfra

En regnværsdag er en fin anledning til å se mer av Kroatia. Nå ble det ikke så skrekkelig mye av dette regnet denne dagen. Det var ikke men enn at vi rakk å kjøpe oss noen regnkapper, ta en kaffi under et halvtak og knuse et askebeger (drømmemannens verk altså, ikke mitt) så kom sola! Dermed fikk vi en fin dag i gamlebyen i Split. Det var også det eneste vi rakk å se her, pluss en liten topptur i klokketårnet på St.Domnius-katedralen.

Der det fins et tårn må altså kjærringa opp! Har ikke tall på alle de kirketårnene og utsiktspunktene jeg har besteget når vi har vært på ferie. Ikke alt har svar til forventningene, mens noe har vist seg å være over all forventning. Slik som Church of the Sacred Family i Barcelona for eksempel. Foreløpig er det ingenting som har slått den opplevelsen … så om du skal dit noen gang, så ta en tur opp i tårnene, ikke bare inn i katedralen!

Tilbake til Split og dette tårnet. Det var ikke akkurat flust med plass i trappene oppover de 60 metrene, men vi klarte det uten å sette oss fast. Masse folk var det også, køgåing, køgåing og køgåing. Ble helt svett av alle disse turistene som vrimla over alt jeg! Heldigvis hadde de fleste et lite snev av normal høflighet, så de venta stort sett på avsatsene istedenfor å komme imot der det egentlig var umulig å passere hverandre.

Utsikten ble selvsagt bedre og bedre jo høyere man kom. Hadde det bare ikke vært for alle disse turistene som vrimla og sto i veien over alt der jeg ville ta bilder så hadde jo alt vært perfekt..

Dette (over) er slike bilder jeg helst ikke vil komme hjem med etter en ferie … så for å få tatt det slik jeg vil ha det (under) kan det mange ganger ta litt tid! Kan jo ikke akkurat jage vekk de andre turistene heller!

Opp og ned er like langt. Selv om det var rekkverk føltes ikke trappa så veldig sikker. Men det går jo helst greit da.

Trygt nede på bakkenivå og da fant en mest interessant ved å kikke oppover. Utrolig sjarmerende bygninger og smale smug. En del butikker, men som normalt er ikke jeg på ferie for å shoppe. Det klarer jeg helt greit hjemme.

Nytt og gammelt i skjønn forening. Det er mange rare kombinasjoner å finne rundt om i verden. Slike kontraster ser kanskje ikke så fine ut der de står, men det tar seg godt ut på bilder.

Det var det jeg hadde herfra. Neste bolk med bilder fra Kroatia blir vel den siste … og da blir det en tur i nok ei steinrøys. Blir du med eller?

#split #kroatia #ferie #klokketårn

 

Midtlivskrise finner du også på facebook – HER – følg meg gjerne. 🙂

5 kommentarer
    1. frodith: Synes trappene også er gøy jeg. Iallefall om de er av stein og det er litt trangt og sånn … denne her var litt vel åpen, og det var litt vel langt ned … men en opplevelse det også. Har heldigvis ikke problemer med knærne så trappegåing er helt innafor.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg