Sommerbilder på en skikkelig grå høstdag

Tar jeg feil? Vet ikke om det bare er meg, men jeg føler det har regnet i hele september … og i dag er intet unntak. Innrømmer glatt at jeg har hatt noen veldig grå dager i det siste, sånn helt personlig. Men om nettene hadde vært litt bedre, så ville sikkert dagene også vært det. Jeg er drittlei, og synes alt er et slit … men nok om det …

Mørkt og vått kunne det også være i Kroatia. Men det ble litt på en annen måte, for her forsvant dritten like fort som den kom. På våre breddegrader har det en tendens til å slå rot … 

Jeg lovet dere noen bilder fra stranda i Baska Voda. Og her kommer de. Sånn sett ei veldig grei strand, med det mest fantastiske vannet du kan tenke deg. Turkis og klart. Stort bedre enn det kan det neppe bli. Dessuten var det ekstremt reint og flott der. Og det var strand så langt øyet kunne se, både den ene og den andre veien. Så om en ikke hadde lyst til å ligge rett nedenfor strandpromenaden var det bare å ta beina fatt. Jeg er ganske sikker på at det hadde gått an å finne en plass helt for seg selv her. Men siden vi brukte beina for å bestige murer og kirketårn og slike ting, så gadd vi ikke så gå mye de tre dagene vi tilbragte litt tid ved og i sjøen.

Fjellene i bakgrunnen var imponerende. Enten det var klart og sol, eller skyene hang nedover toppene. Når sola skinte på dem så de mest ut som en kulisse fra en gammel westernfilm.

Vi fant oss en plass ute på en molo. Her var det lite unger som føyk frem og tilbake, og vi slapp unna den verste trafikken av badende som skulle til og fra sjøen. Perfekt plass, spør du meg. Følte liksom ikke at du lå i en mølje heller, selv om det var nok av folk her også. Solstolene kosta ca. 60 norske kroner pr. stk. pr. dag, men vi synes det var vel anvendte penger. Mange andre mente nok det var for dyrt, for de lå rett i grusen eller satt på steinene på kanten – hele dagen!

Badesko bør en ha. Og noen synes de var så sexy at de bare forble på … mine derimot ble tatt av nesten før jeg kom meg opp på land! Kan du tenke deg noe så fælt? Men uhyre praktisk da, når stranda består av små, runde stein. Dessuten var det mange kråkeboller her, og de er visst ikke så deilige å tråkke på.

De første dagene hadde vi ikke disse skoene. Og jeg lurte veldig på om det virkelig var nødvendig. Ikke visste vi om kråkebollene heller. Men da jeg leste om det, og begynte å kikke meg om nedi sjøen, så krydde det jo av dem!! Da skal jeg si badeskoene kom kjapt på!

Baska Voda er vel egentlig bare en landsby. Plassen er så liten at den ikke en gang har et sentrum, men kun en gate nede langs strandpromenaden hvor alt av butikker og restauranter var samlet. Det fantes en restaurant oppe i fjellene, men dit kom vi oss aldri. Dessuten fant vi en litt tilbaketrukket i en bakgate, og der hadde de fantastisk god mat. Ellers var det veldig enkel. Pizza, pasta, fish var det de reklamerte med, og alle serverte stor sett det samme. Er du ute etter et gourmetmåltid er nok ikke dette plassen for deg. 

Jeg hadde gladelig reist ned igjen om jeg hadde sjansen! Nå med en gang. Alt er så mye lettere for meg der hvor det er sol og varme. Merkelig at det skal ha så mye innvirkning på formen og kroppen … På en måte har jeg jo alltid visse det, og det er sikkert derfor jeg elsker å dra til sydligere strøk. Kan liksom ikke bli for varmt for meg. For i takt med temperaturen stiger også formen min. Og slik har det alltid vært, selv før jeg ble så elendig som jeg er nå.

Ønsker deg en fin dag. Jeg lurer litt på om jeg skal ut litt av dette huset i dag. Kjøpe meg noen planter og en bukett med blomster. For her er det faktisk ikke en eneste plante i huset lengre. Det er litt uvanlig til meg å være. Men hver høst, når vi har flytta inn fra hytta pleide jeg å fylle opp med nye potteplanter. I år har det ikke skjedd … ikke i fjor heller forresten. Så det er kanskje på tide å prøve å gjøre det litt koselig her i heimen igjen. Dessuten skal jeg ha syforening i kveld, så noe bør gjøres før jeg slipper andre mennesker inn døra. Bare så synd at jeg blir totalt utslitt – bare av tanken …

#strandliv #baskavoda #kroatia #ferie

 

Midtlivskrise finner du også på facebook – følg meg gjerne. 

4 kommentarer
    1. fruensvilje: Jeg synes også høsten er flott. Fargene og den klare lufta. Og der du holder til så ser det jo helt fantastisk ut da! Men her bare regner det jo … og da blir det ikke fullt så koselig.

    2. Det har ikke regnet hele september. Her har det heller ikke regnet i dag, men nå på kvelden kom det litt.. Men generelt har det ikke vært SÅ blå himmel som i Kroatia da.. Vil man ha DET må man flytte til et sånt land tror jeg 🙂

    3. å du for noen herlige bilder,ja der kunne en nok tilbrakt uker og måneder,iallefall om vinteren,høsten er min årstid så den nyter jeg her hjemme 🙂 vi er jo priviligerte med blå himmel da,sola er i ferd med å forlate oss,den har ikke klatret fjellet ennå så når den først dukker opp er den her ikke mange timene ,litt vemodigt men har faktisk lært meg å leve med det 🙂 håper du finner energi til å kose deg i kveld,det er godt for kroppen å gi påfyll av positive ting :)) da glemmer en litt att kroppen krangler :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg