Ei natt i Dubrovnik

Været var ikke helt topp de første dagene av ferien. Siden vi hadde bil tilgjengelig fant vi ut av vi ville kikke litt mer på dette landet vi aldri hadde besøkt tidligere. Jeg vil jo helst se alt. Men det går ikke. Så vi valgte to plasser, og begge deler var i samme retning. Men det innebar mye gåing, så dermed fant vi ut av vi ikke klarte alt på en dag, pluss tur retur Baska Voda. Bare kjøringa tok jo cirka tre timer hver vei, men det var mye flott natur å se på veien, så akkurat det var veldig koselig.

Skikkelig hekta! Som dere sikkert vet har jeg en forkjærlighet for gamle byer, trange smug, kirketårn, trapper, murer, bymurer, steinurer … haha! Vet ikke helt hva det er, men det er litt som en besettelse. Og disse to dagene vi var her fikk jeg virkelig en skikkelig dose av dette. Men ikke en gang det var nok for denne uka, så litt mer påfyll fikk vi seinere i ferien.

Vi styrte noe sinnsykt for å finne hotellet! Det lå mellom to gater, i en skråning og gps’en gikk helt amokk! Det gjorde egentlig drømmemannen også etterhvert …

Hjelp! Etter flere runder rundt selve området, med en damestemme fra gps’en som stadig beordret oss til å snu når det var mulig, og en sjåfør som ble mer og mer svett og rød i toppen, ordna det seg med litt hjelp fra en innfødt og telefonkontakt med overnattingsplassen.

Rommet var helt greit. Booka kvelden før via booking.com, og kosta ca. 700 kroner natta. Det lå femten minutters gange fra gamlebyen, i følge han som jobba på hotellet. Vel, jeg tror faktisk aldri han noen gang hadde gått til gamlebyen! Vi brukte en halvtime, og da gikk vi raskt! Og er det noe vi kan, så er det å gå …

Vi angrer innimellom på det vi har gjort. Når det går litt fort i svingene hender det jo at vi i ettertid ser at ting kunne blitt gjort litt annerledes. Denne ganga var det valg av hotell.

Jeg ville mye heller bodd i gamlebyen! Og om vi hadde tenkt oss om et par ganger til så hadde vi nok booka der. Det hang lapper på flere av husene der inne, angående ledige rom. Vi sjekka på booking etterpå, og ikke var det spesielt dyrt heller. Men der og da, når vi bestilte rommet, så ante vi jo ikke at det var mulig å bo inne bak murene.

En lærer så lenge en lever. Eller burde iallefall ha gjort det. Det er jo alltid mye lettere å være fornuftig i ettertid. Problemet er bare det at når vi kommer til neste tur, så har vi stort sett glemt hva det var vi angret på. Og da er vi jo like langt!

Gamlebyen i Dubrovnik var fantastisk! Det er sykt lenge siden jeg har kost meg så mye på en dag! Og igjen er jeg veldig takknemlig for at jeg har en så tålmodig mann som gidder å være med meg på alle disse rare utfluktene, på den ene muren etter den andre, uten å klage. Eller, uten å klage så skrekkelig mye da. Ikke mer enn at det preller av på kjærringa!

Egentlig er det ganske merkelig at han holder ut. For så ekstremt tålmodig er han ikke når det gjelder andre ting, som å kjøre rundt og lete etter et hotell mens gps-dama kakler i ett kjør for eksempel … akkurat der og da kunne du fått han billig!

Blir du med på en tur rundt muren i gamlebyen? Da er det bare å henge på her …

Midtlivskrise finner du også på facebook … følg meg gjerne!