Ei uke i en daycruiser – andre etappe

Første natta .. tja, hva skal man si? Drømmemannen hadde tydeligvis fått det for seg at han hadde booka enerom, så der lå han i midten av vårt lille krypinn av en lugar og sov sin aller beste søvn. Mens jeg … ja, jeg hadde jo tenkt å gjøre det samme. Viska bare stille at han måtte dra seg litt lengre over på sin side lissom. Men det nytta jo ikke! Han var selvsagt langt inni drømmeland så fort hodet landa på puta! Men da han attpåtil begynte å snorke, dro jeg med meg et teppe ut og ble sittende under kalesja og glo noen timer. Lys har vi jo ikke, dessuten var jeg alt for trøtt til å lese eller strikke uansett …

Litt småsur ble jeg vel, muligens. Veldig irritert, uten tvil. På morrakvisten fikk han beskjed om at dette faktisk var plassen vi skulle dele. Så deretter gikk det over all forventning. Tror han hadde et lite snev av dårlig samvittighet også, dermed fikk jeg noen ekstra centimeter til og med. De tok jeg gladelig imot uten å protestere.

Her ser dere hvor mye plass vi har i denne farkosten vår. Ikke noe å skryte av altså. Så en bør være veldig glad i hverandre, eller ha ekstremt lyst til å dra på båttur, om dette skal funke. Jeg tror vi befinner oss i begge disse to kategoriene.

Det var vel alt. Vi har ei plate og kokemuligheter under lokket over kjøleskapet, som du ser nede i hjørnet til venstre her. Det er forøvrig så lite at det er veldig begrenset hva vi kan ta med av mat. Må innom en butikk iallefall annenhver dag.

Dessuten har vi en portapotti under et lokk midt i senga omtrent. Altså; ei litt avansert dobøtte. Den har vi aldri brukt. Det har derimot barnebarna til drømmemannen da vi hadde de med til Lillesand en tur. Jeg er sikker på at de gikk på do minst fem ganger hver på den turen. Merkelig at de ikke var helt dehydererte da de kom hjem!

Do er gøy skjønner du. Husker jo det fra sønnen var liten. Var et øyeblikk litt bekymret for at han skulle utvikle en eller annen slags do-fetisj. For hvor vi enn var så måtte han altså på do, selv om det bare var ti minutter siden sist. Gud for et slit det var! Jeg håper for hans del at han er kommet over det nå!

Været var det absolutt ikke noe å utsette på. Eller, skulle vi ha klaget litt, så måtte det være at sjøen godt kunne ha vært litt flatere. ;o)) Eller som ei venninne av oss fra Chile sier, “Jeg liker ikke når vannet er så krøllete”. Nord Europas største jettegryter i fjell befinner seg nemlig ikke langt fra Risør, og de kunne jeg gjerne ha kikka litt nøyere på. Men det var helt umulig å komme inn med båten der, så de får vi kanskje ta den turen fra land ved en senere anledning.

Risør i sikte. Her ligger den andre restaurantene vi skulle innom. Eller rettere sagt på Stangholmen fyr, rett utenfor sentrum, ligger den. Siden vi hadde en gourmetopplevelse dagen før, fant vi ut at den neste måtte vente til hjemturen. Men en aldri så liten lunsj og ei stripe i byen tok vi før vi dro ut i skjærene igjen.

Risør er en fantastisk sommerby. Jeg har feriert her i årevis da jeg var gift med mine barns far. Familien har nemlig ei hytte på Vardøya. Og rett i nærheten her var det vi tilbragte andre natta. Siden vinden sto rett på i den bukta vi hadde tenkt å ankre opp, så måtte vi ta til takke med nabobukta. Men det var helt ok. Utpå kvelden forsvant alle de andre som bare var ute på dagstur, og vi fikk området helt for oss selv.

Flott grillplass var her også. Savnet bare noen bord og benker som vi kunne ha benyttet oss av. For stoler og slikt er noe vi ikke prioriterer plass til i båten. Dermed ble grillmaten inntatt sittende på fjellet, med tallerkenen i fanget, og i litt for mye vind. Desserten spiste vi i båten.

Slett ikke verst dette heller! Og vi er jo tross alt på tur. Ble en forholdsvis tidlig kveld på oss. Men det er helt ok. Morgenen kommer også ganske kjapt. For det er ikke helt behagelig å våkne opp i dette lille kottet av en kabin. En får liksom litt klaustrofobi. Iallefall gjør jeg det. Og da vi jeg ut kjappest mulig!

Rett fra dyna og ut i havet. Bokstavelig talt. For morgenbad er et must. Og å hoppe uti er absolutt å anbefale. For temperaturen i sjøen er ikke noe å skryte av i dette landet. Fordelen er jo at en våkner, fort og brutalt, men det er ekstremt oppkvikkende. Denne sommeren har temperaturen i sjøen der vi har vært ligget rett rundt 15 grader, sånn i tilfelle du lurte.

Herfra går turen til Kragerø. :o) Der er det alltid trangt om plassen, men alltid plass til en båt til likevel. Vet ikke helt hvor vi skal tilbringe natta, men det finner vi sikkert ut av etterhvert.

#båttur #daycruiser #askeladdenbeetle #risør #sommerisør #medteanitanga

1. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk, takk. Kroppen min oppførte seg helt eksemplarisk – mens vi var i båten! :o)) Ikke vært så god på lenge … men fikk jo litt straff da vi kom hjem igjen da.

2. fruensvilje: Den ferieuka var den fineste av alle tre. Så ja, vi var heldige. :o) Egentlig skal vi vel ligge motsatt vei i den senga, med føttene inn der det er smalest, men det ble så ensomt å ligge en på hver side der med døra inn til kabinen at vi heller valgte å ligge tett sammen. Hihi. Skulle tro vi var nyforelska og 17 år!

3. margarites: Hehe .. meningen er vel egentlig at vi skal ligge med hodet andre veien og føttene inn der baugen er. Men, det ble så ensomt at vi foretrakk å ligge inntil hverandre heller! :o))

4. Etdiktomdagen: Takk, takk. :o) Var første ferieuka til mannen dette, og i går var ferien slutt. Men vi holder stand på hytta ennå, og han pendler til jobb. Ikke så langt, men må jo over sundet med båt før han kan sette seg i bilen da. Jeg skal jo ingen plasser …

5. Ja man må nok være glad i hverandre, når man skal reise på denne typen ferietur. Bra det ordnet seg med sengeplassen til slutt ;o)) Sjø, sol, vinden som rusker i håret og ferie… Hærlig :o))

6. Det ser ut som det er bittelitt mindre plass i båten enn vi har i bobilen – men vi har litt bedre plass i sengen, og både kjøleskap, og steikovn. Og så litt bagasjeplass under sengene til sykler, stoler og bord. Det ser nå deilig ut med koselige små sørlandsbyer og grilling hører ferien til 🙂

7. Liten soveplass og snorking høres ikke bra ut..hehe.. godt du fikk litt bedre plass neste natt :)) Men ellers så det flott ut på tur med blå himmel og deilig mat :)) Har bada en del i sommer vi også… Kos deg med kvelden <3

8. ser no helt herlig ut 🙂 men jeg skjønner att en må tenke litt på hverandre når natten inntreffer 🙂 heldigvis har vi bred seg i bobilen,der kunne vi lagt 3 i bredda .Deilig når det ble et så flott vær,da kan en godt feriere i heimlandet

9. Ser jo så koselig ut..men ja..man må være gode venner for å bo så trangt..Men er også litt sjarm i det…håper alt er bra med kroppen din..og du må ha fortsatt god sommer!

10. Uff, uten søvn blir man helt gal nesten.. Men du fikk litt da skjønner jeg, og det er jo veldig koselig med båtliv ellers ser det ut til 🙂 Ha en fin fredag 🙂