På bedringens vei

Hei der ute. :o) I dag har det skjedd masse her. Først av alt var jeg hos legen på morrakvisten, som den første pasienten i dag. Det er igrunnen helt greit, for da slipper en å sitte så lenge å vente. Venting og kø og sånn er jo ikke helt mi greie. Jeg er på bedringens vei, sier legen. Og det er jo greit å vite, spesielt når det absolutt ikke kjennes sånn ut. At jeg har så vondt når jeg puster kom sikkert av all hostinga. Så da så. Da er det vel bare å smøre seg med den berømte tålmodigheten. Skulle igrunnen ønske den greia der kom på tube, som en smøreost eller solkrem. Jeg hadde absolutt hatt behov for det! 

Ellers måtte jeg sjekke ut noe. To forskjellige rehabiliteringstilbud. Eller tilbudene er vel omtrent de samme, men på to ulike plasser. Er jo egentlig min feil som spurte om det fantes noen form for smerteklinikk eller noe, som kunne lære meg å leve godt med dette her. Flytte fokus, eller hva som må til. Men nå får jeg litt hætta! Merkelig nok så jobba ho superkjapt med dette, er jo bare ei uke siden jeg nevnte det. Men så var det jo så positivt at jeg begynte å ta tak selv. Forsøkte å forklare at det hadde noe med den depresjonspilla ho hadde påtvunget meg rett rundt juletider. At jeg ble så likeglad og flat med det der i kroppen, men nå holder jeg altså på å komme ut av zombietilværelsen, og jeg har faktisk ikke glemt hvordan det var å le en gang! Selv om jeg innimellom trodde det også hørte til fortiden.

Vel hjemme fikk jeg tidenes brev fra nav. At det er mulig, sier jeg bare. Lurer på om jeg kan få jobb der, som sekretær eller noe sånn. For makan til møkkabrev har jeg aldri sett. De gjentok, gjentok og gjentok selg selv! Jammen ikke rart brevet var på fire skikkelig tettskrevne sider, pluss to infoark. Hadde de klart å formulere seg kort og presist ville det nok fylt knappe to sider. Jaja, de konkluderte iallefall med at jeg på nåværende tidspunkt ikke kunne jobbe … men med behandling, både på det fysiske og psykiske planet burde jeg være i stand til å skaffe meg jobb selv, med hjelp/oppfølging fra nav. Om vi da snakker 100% eller en annen stillingsbrøk aner ikke jeg. Vet ikke helt om det er positivt eller negativt dette. Sto mye rart i det brevet som jeg ikke synes har noe med saken å gjøre, men en må vel nødvendigvis ikke alltid være enige.

Sola skinner, men jeg holder meg langt unna hagen. Har godt og vel et mål tomt som ser ut som en jungel, og slik forblir det nok i år! Derfor orker jeg ikke være der ute heller. Men jeg har hatt et lite besøk av ei venninne som jeg ikke har sett på en evighet, og det var veldig koselig. Selv om det ser ganske bomba ut inne også. Men vi ble bare sittende på kjøkkenet, og jeg serverte te og knekkebrød! Jaja. For en stund siden hadde en slik stusselig servering aldri forekommet i dette huset. Da hadde jeg stressa og gjort reint både her og der, mens jeg samtidig bakte rundstykker eller annen gjærbakst for å servere gjesten min.

Men jeg har bakt også. Selv om det ikke var til besøket. Skikkelig god sjokoladekake i langpanne, en favoritt siden mine barn var små. Denne ganga var den til Emily, barnebarnet som er fire år i dag. De har henta kaka, og jeg har lovet å komme opp en tur etterhvert. :o)

Go’ tirsdag! :o)

10 kommentarer
    1. annebe: Det kan sikkert bli bra med litt rehab. Men har ikke lyst å være flere uker hjemmenfra… uten mann, hund og barn i nærheten. Er veldig avhengig av familien min. <3 Skjønner enda ikke hvor mine begrensninger går når jeg har en litt bedre dag. Da skal alt gjøres, som jeg bare har sett på i flere dager... og enda litt til.

    2. Eva: Vet ikke om det var et standardbrev. Var masse oppramsinger om hva jeg har gjort og henvisninger til CVn som ligger på nav sine sider. Ufattelig kleint brev!! Ja, skjønner jeg må omprogrammeres litt i topplokket for å klare dette.

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Skeptisk! Men har jo ei uke på å venne meg til tanken. Før legen søker. Og sikkert en evighet før det skjer noe mer. ;o) Tror ikke dette var noen avgjørelse om aap, og videre stønad, det kommer senere. :o)

    4. fruensvilje: Har ikke fått noen kontaktperson. Tror ikke jeg får noen heller, før jeg evt. får innvilget aap. Legen mener ufør er det rette, ikke noen vits å gå på aap og utprøvinger, for jeg har jo prøvd å flere år allerede. Men tror ikke de brydde seg om dette på nav. Jeg er fortsatt sykmeldt da, ut juli.

    5. rehab er bra,jeg har vært der 5-6 ganger og stortrives med det,krysser fingrane for att du får plass et sted du vil trives på og får den hjelp du trenger.Har du hatt møte på nav ilag med kontaktpersonen din og legen din ? det hadde jeg og min lege gav utrykkelig beskjed om att jeg måtte ha 100% uføretrygd,noe annet var ikke å tenke på engang

    6. Koselig med venninne-besøk da, det er sånne ting som gir energi og annet fokus noen timer 🙂 SIkkert kjempekoselig <3 Her er det aldri stylet før det kommer noen, da kan jeg aldri ha besøk.. 😀

    7. Så bra du kan bli søkt til smertemestrings opphold! Jeg var på Sunnås, og det var helt topp!! og lærerikt..mye godt å ta med når lat butter… Nav..ja, det er vel bra du fortsatt får støtte derfra betyr vel det brevet…DET er bra…Du må ha lykke til! og god bedring!

    8. Huff, du er i en skikkelig motbakke. Jeg kjenner jo godt til mølla, og standardposten fra NAV mottar vel de fleste som våger å be om hjelp. Det stimulerer jo ikke til å bli friskere liksom.
      Men som Annebe sier, på sikt lærer man seg hvordan det går å leve livet som syk. Jeg har selv lært. Men det er ikke alltid at det går å gjennomføre. Men man gjør sitt beste.
      For min del er det faktisk livsviktig å finne noe positivt i selv de minste ting. På den måten klarer jeg å bevare humøret og å finne måter som gjør det godt å være meg, sykdom til tross 🙂
      Håper det snart går rette veien for deg <3

    9. Du vet best i hvilken form du er i .. men slitsom om en føler at en ikke blir tatt på alvor.. Jeg har fine opplevelser fra rehabilitering.. og jeg sa i fra at jeg måte gjøre ting i mitt tempo..så ble ikke pressa til å være med på turer i gruppe.. gikk for meg selv..:))
      Hyggelig du fikk besøk, man orker ikke mye slikt.. men noen impulser utenfra trenger man.. De første åra jeg var syk klarte jeg ikke å bake eller noe..Nå koser jeg meg når jeg baker, men da må det være det jeg skal gjøre den dagen.. man blir flinkere til å vite hva som er bra for en etter noen år som syk.. Men man må prøve og feile selv… for det er jo ulike ting som gir oss overskudd.. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg