Fraværende kjærring på nav-møte


Bildet er lånt fra Atle Antonsens serie om nav som gikk på TVNorge i 2012.

Se det, nå begynner det. Og som vanlig får jeg piggene ut bare jeg ser nav-skiltet på bygningen. Jeg vil liksom ikke inn der. Jeg vil ikke ha noe med dem å gjøre. Jeg vil ikke … ja, jeg vil jo absolutt ikke dette her! Men dessverre så kan det jo se ut som om jeg ikke har noe valg lengre.

Det føles forferdelig! Og mer er det igrunnen ikke å si om den saken. Jeg skal forsøke å ikke forhåndsdømme systemet. Eller, det har jeg vel allerede gjort, selv om jeg personlig ikke har så skrekkelig mye erfaring med dette. Men de gangene jeg har hatt behov for litt info, eller de gangene de har måtte betale sykepengene mine, så har det jo alltid gått galt! Det er liksom normalen det, tenker jeg. Så får jeg bare håpe at jeg kan bli en av de som bare sklir gjennom nav-helvete på ei rosa lita sky. Eller noe sånn. Der alt kommer til å gå som det skal fra første stund. Selv om jeg er nokså overbevist om at jeg har litt feil farge til at det skal funke på den måten.

Møtet i dag var helt bortkasta! Jeg kan ikke forstå hvorfor de innkaller til slike møter en gang, når all info ligger på nettsiden deres. Og de aller fleste kan vel lese? Ho som ledet møtet var fra Polen, så egentlig var det nesten mer forståelig å lese selv. Og de få som spurte om noe underveis fikk egentlig ikke noe annet svar enn at ho henviste til nav.no. Jeg kan ikke tenke meg noe så gørrkjedelig som når et menneske bare står og leser direkte opp fra presentasjonen!  

Hvorfor i alle dager kaster de vekk tiden på slikt? Så overarbeidet som de påstår de er, og så lange behandlingstider de har på den minste lille filleting i nav-systemet, så burde de kanskje evaluere slike unødvendige møteinnkallinger/møter som dette. Effektivisere litt vettu! Det er jo det alle andre bedrifter gjør når de ser at ting ikke funker helt som de trodde det skulle. 

Jo flere kokker jo mere søl. Til og med drømmemannen har skjønt det, og kaster kjærringa ut fra kjøkkenet når han lager mat … Men om noen innen nav hadde lufta den tanken, så hadde han sikkert blitt degradert til å sitte i ei av lukene, der den viktigste oppgaven er å være sur og tverr, og henvise til nettsiden om du skulle være så dum å spørre om noe. 

Men ingen tør vel prøve å få orden på nav. En evaluering kunne jo resultert i at hundrevis av nav-ansatte mista jobbene og det vil de vel helst ikke. Så her holder alle kjeft, og håper at ingen noen gang kommer til å si høyt det alle sikkert allerede har tenkt. For hvem med helsa og vettet i behold har lyst til å bli en del av nav-systemet og rotet der? Da er det jo mye bedre å ta en presentasjon innimellom, selv om den sannsynligvis var helt bortkasta for de fleste. Den sikrer iallefall at det mennesket, som ikke en gang presenterte seg, får lønna inn på kontoen denne måneden også. At jobben ikke er meningsfull, eller så veldig spennende, må en bare fortrenge så fort som mulig. For i disse tider er vel det viktigste at en har en jobb å gå til, får inn lønna til avtalt tidspunkt slik at banken kan få sitt, og at det forhåpentligvis er litt igjen når alt er trukket.

Men altså, nå var det jo ikke et jobbsøkerkurs jeg var på i dag. Snarere tvert i mot. Det var informasjon om arbeidsavklaringspenger. Jeg hadde mest lyst til å ringe og si jeg var sykt. Og det var jo ikke løgn en gang! Men så er det noe med det at det er like godt å bli ferdig med det. Om jeg ikke hadde dukket opp i dag, så er det sikkert ikke lenge til neste infomøte. Jeg er jo forsåvidt nesten oppegående, og da drømmemannen ville kjøre meg ned så måtte jeg jo bare. 

Jeg overlevde med god margin. Uten å si et ord. For jeg har nemlig mista stemmen etter at jeg slutta å hoste, det var så vidt jeg fikk viska frem navnet mitt. Full av paracet og diverse andre godsaker satt jeg der og irriterte meg over at det ikke var noen ny info vi fikk. Hosta heldigvis ikke, men da hosten forsvant fikk jeg øyebetennelse istedenfor, og nesa renner ustanselig, dessuten er jeg kvalm, svimmel og lei! Trenger snart litt forandring i disse kjipe hverdagene mine. En liten ferie hadde kanskje vært på sin plass, men nå forsvinner pengene våre til tetting av hus! Det er jo skikkelig givende. Kan nesten ikke tenke meg noe mer gøy!

God torsdag. :o) 

8 kommentarer
    1. Eva: Hehe .. det var godt sagt! Ferie ja, det blir vel ikke så mye av slik heller om en skal ha aap. Får håpe alt går bedre enn jeg frykter akkurat nå.

    2. annebe: Takk for det. Ressursbruken irriterer meg mer enn at det er slitsomt for meg. Men det er jo ikke noe jeg har noe med egentlig. Synes bare det er så skrekkelig teit!

    3. Jeg kjenner at jeg får stive skuldre og fortviler når jeg leser det du skriver…. Får jeg ikke orden på denne kroppen min innen oktober, så havner jeg også over på arbeidsavklaringspenger å alt det styret det fører med seg… Kan ikke akkruat si jeg ser fram til det!!

    4. Jeg skjønner du blir frustrert.. men bare å møte opp å gjøre det beste ut av det ! Har vært gjennom mye av det samme ..men jeg syns det har gått “ganske”greit.. men mye” papirmas”…som jo er fryktelig slitsomt når man er syk ! Lykke til og klem fra meg <3

    5. JA de obligatoriske nav møtene er helt tullete..er bare for å bruke tiden vår..og sysselsette andre…men som du sier…det henviser jo bare til nettet,…mannen min kom også hjem og var helt oppgitt…de kunne ikke svar på noe…og han jobbet jo da i en bedrift som drev med avklaring..så han kunne svare andre på hva de lurte på…men ikke hun dama som holdt foredraget..eller hva det er….Nå har du gjort det…og det er det eneste de vil..ha på papiret at du har gjort det…

    6. Bare tanken på NAV gjør at man har behov for ferie 😉
      Men det høres i alle fall ikke ut som at du sluntrer unna, noe de fleste blir beskyldt for sånn mellom de 4 veggene i NAV systemet 😉
      Godt du kom deg gjennom det møtet. Så har du i alle fall gjort det, og kan ha god samvittighet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg