Her går det litt på halv åtte innimellom

Langhelg, igjen, noe vi har visst lenge. Og før slike helligdager så pleier jo gjerne folk å kjøpe inn mat og middag og slike ting for hele perioden. Så en har noe å putte i trynet. Er ikke så vanskelig det da, normalt. Men her hos oss må det ha skjedd en glipp rett og slett. For i går ettermiddag da vi satt og planla hva vi skulle handle, ringte dattera plutselig og var litt lei seg fordi ho ikke fikk tak i reker. Noe de hadde tenkt å kose seg med til kvelden. Og nå stengte jo alle butikkene …

Hjelp!! Det var noe vi overhodet ikke hadde tenkt på. Helligdager = kortere åpningstid for de aller fleste butikker. Det er jo noe alle vet. Men altså, her hadde det gått oss hus forbi denne ganga. Dermed gikk vi helga i møte med temmelig tomt kjøleskap. Og fryseren er heller ikke akkurat så innbydende og velfylt for en sulten sjel. Veldig kjipt.

Men vi har jo butikken rett nedi bakken. Joker har sikkert spart både den ene og den andre for å sulte ihjel de dagene konkurrentene stenger og medarbeiderne går tidligere hjem. Det fins alltid en Joker i nærheten. Det er en fin liten butikk med helt greit vareutvalg. Sånn i tilfelle du har glemt noe, eller får akutt lyst på en pose chips eller is og peanøtter sånn litt før leggetid. Men det er ikke helt der vi pleier å ta ukehandelen, de ukene vi klarer å være så flinke. For så godt utvalg har de ikke. Dessuten er det vel heller ikke helt greit for kontoen om en skulle handla alt der til vanlig. Det blir vel nesten som å shoppe på bensinstasjonen. Skrekkelig dyrt i lengda!

Jeg har ikke helt matlysta for tia. Noe som ikke bekymrer meg en plass. Men det er litt verre for drømmemannen når jeg aldri kan svare på hva vi skal ha til middag. Samme for meg, blir lissom ikke helt godt mottatt andre uka på rad. Men hva skal jeg si da? Når ingen ting frister? Selvfølgelig spiser jeg, når jeg får det servert, men det er egentlig det samme hva jeg får. 

I går spiste vi Chow-Chow. Det høres egentlig ganske makabert ut. Som om vi spiste ei bikkje. Men så ille var det ikke. Det er en slager fra 70-tallet eller deromkring, en gryterett med svinekjøtt, sopp, ananas og nøtter. Kommer opprinnelig fra Kina, og dermed har jeg jo tenkt mitt. Det skal vel ikke så mye fantasi til å forstå at den opprinnelige retten helt sikkert ikke består av svinekjøtt. Hunderasen chow-chow kommer nemlig også fra Kina … og ja, hvorfor heter det ellers noe så teit som chow-chow? Dessuten spiser de jo både hunder og katter i Kina den dag i dag. Og hvem vet, vi har sikkert spiste det vi også. For jeg er ganske overbevist om at alt vi har puttet i oss både i Thailand, Vietnam og de andre eksotiske plassene vi har vært på ferie absolutt ikke alltid var kylling, selv om de som solgte maten påsto det.

Fra det ene dyret til det andre. Det var ikke bare vårt matlager som var tomt nemlig. Tønna til Jonas inneholdt bare noen få knotter langt der nede i bunnen … snaut nok til gårsdagen. Og det ble mye mer krise enn vår matmangel. For han spiser jo bare en type mat, og det har han gjort helt siden han slapp puppen til mamma’n. Sånne små søte halvvoksne hunder på 75 kilo kan jo ikke bare skifte fôr sånn helt plutselig, for da går det visst ikke så bra med magen og avføringa og alt det der. Sannsynligvis er det enda verre om en kjøper hundematen på en vanlig butikk. For her har vi lovet oppdretteren dyrt og hellig (til og med skiftlig) at vi bare skal gi han kvalitetsfôr. Og det får en ikke tak i på Joker jaffal!

Heldigvis virka et par av hjernecellene mine akkurat da. Fôrsenteret vi bruker har Facebookside, og jeg sendte et nødrop til dem, via Messenger. Under over alle under så fikk jeg svar, og i dag kom de kjørende bare for å åpne butikken for meg, slik at Jonas fikk påfyll av mat. Snakk om service da! Det var nesten for godt til å være sant. Nå skal det sies, vi er ekstremt gode kunder der nede, siden vi har en hund som spiser en sekk mat på kun tre uker. Det har blitt mange sekker siden han flytta inn til oss, og alle har vi kjøpt på samme plass. Men akkurat det visste vel ikke de da jeg tok kontakt. Tusen, tusen takk for god kundeservice.

Håper du nyter fridagene. :o) Eller har du kanskje ikke fri i det hele tatt? Det er varmt og godt her hos oss, selv om ikke sola har vært fremme hele dagen. Formen er ikke helt på topp, så noen store trimturer har det ikke blitt. Nå er jeg likegodt blitt drittforkjøla også, og det er jo bare helt som normalt når jeg har gått så lenge uten skikkelig søvn, og er supersliten. I natt sto jeg rett og slett opp igjen, og tilbragte noen timer sittende i en stol i stua. Kanskje det er oppladning til årets andre lungebetennelse, det begynner jo å bli noen måneder siden sist … 

Nå skal vi… eeeehm… kose oss med en Grandis! :o)) Ha en fin kveld.

8 kommentarer
    1. Eva: Har litt å gå på her og. Begge to. ;o) Men det er dessverre bare min matlyst som har tatt ferie …. Grandis er kleine greier!

    2. fruensvilje: Vi har ikke noe matlager vi. Så vi er ganske avhengig av at butikkene har åpent. Var mye bedre på det der da ungene var små. Da var både matbod og fryser velfylt, og vi var omtrent klare for en verdenskrig.

    3. godt Jonas fikk mat da,det var skikkelig service ) og når det kommer til husfolket,ja ikke hvet jeg hvor store lager dere har,jeg kunne greit klart meg noen uker uten å handle )
      håper du blir fort frisk igjen,synes ikke du trenger flere omganger med innfluensa no

    4. Åh, heldigvis fikk du tak i mat til den firbente <3 Vannari med de tobente 😉
      Jeg sliter selv med matlysten til tider. Men jeg hadde en lang periode, hvor jeg bare pirket i maten. Og måtte tvinge meg selv til å spise.
      Jeg kan love deg at det var en god slankekur. Jeg gikk ned 24 kilo.
      Så hadde jeg litt å gå på da 😉 Nå mister jeg matlysten periodisk. Og det hjelper jo til å sånn noenlunde holde den lave vekta jeg endelig nådde 🙂
      Kos dere med grandis 😀

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Kunne nok fått tak i noe annet, men nå ble det bare sånn.Vi som aldri har grandis . iallefall ikke når jeg er hjemme. Holder på med et lite riveprosjekt på en veranda/vegg her, så det er litt kaotisk hos oss. Gidder ikke bruke kreftene til drømmemannen på kjøkkenet da vettu! ;o) Og jeg gjør ikke så mye for tia … enda ikke.

    6. frodith: Jepp, det har jeg. Har vært særdeles heldig med denne! Etterhvert er han blitt sykt flink til å lage mat også, tror han liker det, og alt blir laget fra bunnen av. Kan lage mat jeg også, kunne jaffal, men fuska litt innimellom da. ;o) Forgjengeren laget derimot aldri noe, på 20 år!

    7. Så trasig!! men så heldig at du fikk tak i for til Jonas!! det er jo krise når han ikke har mat..for han kan ikke akkurat bare få en brødskive heller…er litt mengder den kroppen skal ha.. Det var virkelig service ja!! Så godt å høre! Men grandis i dag er jo helt greit..vi hadde pølser i går…så det var pinseaften maten sin det..hihihi..feirer ikke..og pølser passet, lettvinte og raskt..det trengte vi i går..Håper dere koser dere uansett hva slags mat dere har fått tak i..mat er mat..og snart åpner butikken igjen… ha en god kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg