Høna, egget og nav i en skjønn forening

Hvem kom først, høna eller egget? Det lurer visst min fastlege skrekkelig på. Egentlig vil ho helst henge alt på den depressive knaggen nå. Absolutt alt! Hele elendigheten min altså, både verken i kroppen, søvnproblemene, energimangelen, tinnitusen og sikkert overvekten også. Og når ho nå har bestemt seg for det, så er det ikke noe gehør for det jeg forsøker å si.

Litt rart egentlig. For for et lite år siden så var jeg ikke deprimert NOK til å ha noe sånt som fibromyalgi! Ting kan jaggu forandre seg fort her.

Og legen har jo alltid rett. Men er det virkelig slik? Husker min farmor, ho trodde legen hadde rett svar på alt. Ho satt legen sykt høyt. Laaaangt der oppe på toppen over alle andre. For legen var absolutt ikke som oss andre dødelige. Neida, han (for legen var alltid en mann før i tia) satt der på sin høye pidestall, sammen med Jesus, Gud og presten, og skuet ut over oss andre, litt mer normale mennesker.

Jeg vet jo pokker med hvorfor jeg har øresus. Jeg kan sikkert finne tilbake til datoen til og med, om jeg gidder å anstrenge meg litt. Starten på livet uten stillhet. For det kommer, i mitt tilfelle, av en eksem i øregangen som kapsla seg inne istedenfor å renne ut. Noe slike ting vanligvis gjorde. Dermed, har jeg fått forklart av ekspertene, er disse lydene i mitt hode ikke helt på samme frekvens som de som har fått det av høye lyder og støy i ungdommen. Så dette kommer så visst ikke av en depresjon! Eller angst eller hva pokker de vil ha det til. Jeg kan garantere at denne øresusen kom lenge før den depresjonen legen vil ha på meg. Selv om ho påstår at en kan få det også av å være deprimert. Men jeg er altså ikke deprimert, og har langt fra sosialangst! Sånn er det med den saken.

Dessverre er det ingen som gidder å høre på det øret. Må ærlig talt innrømme at jeg ikke forstår hvorfor det er bedre for legestanden at de får hengt på meg en depresjon istedenfor å innrømme at fibromyalgi faktisk er en sykdom. Innrømmer glatt at dette er noe en absolutt kan bli deprimert av, har ikke noe problem med å se den, men jeg er ikke der. Iallefall ikke enda.

Til nå har jo hele elendigheta blitt hengt på overgangsalderen. Men den teorien har vel slått litt sprekker det siste året. Dermed måtte de finne på noe annet. Og en depresjon er jo en grei syndebukk. Akkurat som røyking er i visse andre tilfeller. Og når de ikke får det helt til å stemme så kjører de bare på sitt uansett. Og det er akkurat slik jeg føler meg: Overkjørt. 

Innrømmer glatt at jeg er lei dette. Men hvem hadde ikke vært det da? Jeg sitter ikke i en krok og griner, jeg tenker ikke akkurat å gjøre slutt på livet, verken i dag eller i neste måned. Tanken kan nok ha streifet fra tid til annen, men jeg går altså ikke rundt og planlegger å ta livet av meg. Jeg er jo alt for glad i mann, barn og barnebarn til det. Alt for glad i livet, som det var. Så nå må jeg visst bare lære meg å være glad i dette livet også, selv om det kommer til å bli særdeles vanskelig.

For et halvt år siden var jeg ikke nok deprimert til å ha fibromyalgi. Sa samme kjærringa. Legen altså. Men nå høres det ut som jeg går rundt som en angsbefengt geleklump med en langvarig, tilbakevendende depresjon, pluss sosialangst da. Det kunne ha vært meg, det er mye i min fortid som kunne ha resultert i dette. Det har vært en del nedturer og svik jeg kunne ha hengt dette på. Men er det ingen statistikker som viser at det faktisk ikke er alle som har hatt litt problemer som dukker under. Noen klarer seg vel? Og hvorfor kan de ikke se jeg er en av dem? Det er nesten så jeg tror det er ho som har mest problemer her, og ikke meg! Får legen en ekstrabonus om ho selger medisiner mot depresjoner? For resepter på slikt sitter sykt løst! Skremmende spør du meg. Men om du ber om noe å sove på, da skulle en nesten tro at en var narkoman. 

Jeg har slått meg til ro med at det er fibro som herjer kroppen min. Og at jeg har hatt det veldig lenge. Jeg leser hvordan andre opplever dette, og kjenner meg så sykt godt igjen. Så jeg er helt sikker på at det ikke har vært overgangsalderen som har fucka til livet mitt. Joda, den var der nok den også, men jeg hadde nok ikke verdens verste overgangsalder likevel, som min daværende lege fikk sagt. Ho hadde aldri sett maken … hvorfor begynte det ikke en aldri så liten bjelle å ringe da? For å finne ut om det faktisk var det som var galt?

Jeg har jo gått rundt og vært litt engstelig. Mens legene på sin side har klødd seg i hodet og synes alle plagene er merkelige, de likner ikke på noe de har vært borti tidligere. Vel, da synes jeg legestanden skulle ha googla fibromyalgi for lenge siden. Spesielt de ute på mitt legekontor. For der fant jeg svaret. Ikke akkurat det jeg ville ha, men jeg kan i det minste roe ned og vite at dette ikke kommer til å ta livet av meg. Selv om det kjennes helt motsatt ut innimellom.

At det har tatt ti år før jeg googla dette sier jo litt. Dette er noe for de med vondt i viljen. Både det og me. Tullesykdommer. Ting som er greit å påberope seg fordi det ikke kan bevises. Javel. Det var det en av de andre legene som sa til meg for en del år siden. Og da hadde iallefall ikke jeg det! For viljen var vel omtrent den eneste plassen det ikke gjorde vondt! Men jeg tok visst feil, og jeg kan innrømme det. Men derfra, til å godta det, det er en lang og kronglete vei å gå. For det er vel neste skritt nå. Godta at det ble sånn, og finne ut hvordan det best går an å fortsette livet med denne tunge sekken som alltid må følge med på lasset.

Det er ikke så gøy å ligge våken om nettene. År ut og år inn. Det er ikke gøy å stå opp og være enda mer sliten enn du var da du la deg. Selv etter en natt med tre-fire timers sammenhengende søvn. Det er ikke gøy å være så stiv i kroppen at ingenting fungerer de første timene av dagen. Det er ikke gøy å vite at om du har hatt en bra dag og kost deg litt, så blir dagen derpå et lite helvete. Det er ikke gøy å ikke orke alt det en har lyst til, når en har så mange planer og drømmer. Det er ikke gøy å ikke engang orke å dusje, for ikke å snakke om å vaske håret, selv om det er over en uke siden sist. Det er ikke så gøy å vite at denne verkende kroppen hadde blitt så mye bedre av et varmt bad, men så orker du ikke det heller, for det er så sykt slitsomt bare å tenke på det.

Det er heller ikke veldig morro å ikke kunne planlegge noe. Kutte ut det ene etter det andre som gir livet mening. Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men disse hverdagene er jeg ganske sikker på at det ikke er så mange som velger. Sånn for gøy lissom. Det er er heller ikke så ok å ikke ha en jobb, arbedskollegaer, noe å gå til, selv om jeg mange ganger dette siste året nesten har takka Gud for at jeg i det minste slipper å dra med meg denne verkebyllen av en kropp på jobb også! Men det er jo en annen side av den medaljen også, for nå går snart mine sykepenger ut. Og da blir alt hakket verre!

En blir ikke rik av å snylte på nav nemlig! Spesielt ikke når en har forsøkt og forsøkt å skaffe seg en ny jobb, virkelig stått på, og til og med klart det. Helt på egenhånd. Uten ei krone fra nav, fordi en var heldig å ha et års sluttlønn. Men med dette utgåtte fagbrevet mitt, som har gjort sitt til at kontoen min har blitt ganske godt fylt på hver måned hele livet, så er livet med en mer normal lønn ikke det lureste jeg har strebet etter. Økonomisk sett burde jo heller ha meldt meg arbeidsledig rett etter sluttpakka, og nytt friheten med et års full lønn fra arbeidsgiveren, og to år på arbeidsledighetstrygd. For da hadde pengene fra nav vært like mye som lønna jeg fikk som sekretær. Dessuten hadde grunnlaget for både aap og eventuelt uføre vært veldig bra fortsatt. Til å leve godt av. Nå derimot … noen ganger blir en straffa for at en vil jobbe. Og innimellom angrer jeg som en hund på at jeg ikke bare sa ja takk aller første gang legen ville sende inn papirer om uføre for meg. For noen år siden. Før alt ble så veldig galt her. Da hadde jeg kanskje hatt et mer normalt liv i dag. Men det er lett å være etterpåklok!

Dette blir jeg ganske stressa av. Å ikke vite noe helt sikkert, ikke ha kontroll på det som kommer inn, det som skal betale regningene våre. Ikke vite om det kommer inn på en fast dato en gang, for det har jeg skjønt ikke er noe som blir prioritert hos nav. De tenker ikke at regningene ligger klare til trekk til faste tider. Pengene kommer jo. En gang. Etterhvert. Akkurat nå er de bare litt forsinket … Tanken på dette kverner mye rundt oppi toppen her. Sammen med diverse andre greier. Så det er kanskje ikke rart at jeg er så stuptrøtt og sliten hele tiden. 

Jeg har prøvd å ringe nav noen ganger i det siste. Har til og med fått tak i de etter 20 minutters ventetid i telefonen, alle gangene. Men hva hjelper det når ingen kan svare på det jeg spør om. Om de har et svar så spriker det fra den ene ytterligheten til den andre, om du da er så dum at du bare skal dobbeltsjekke at det du fikk beskjed om faktisk var riktig. Så dette er til å bli gal av! Noe så enkelt som å finne ut hvordan en skulle gå frem for å søke aap, og hva som skulle følge med fra legen, fikk jeg tre forskjellige svar på! Da blir jeg helt matt altså!!

Og ganske småforbanna! Jeg har jo bare lyst til å skjelle ut det udugelige mennesket i andre enden av telefonen! Men det kan jeg jo ikke nå, for det kan se ut som jeg har inngått et langvarig samarbeid med denne etaten .. og da er det kanskje best å ikke ta av sånn helt i starten. Selv om jeg ikke kan forstå at de i det hele tatt har en jobb de folkene der, som faktisk ikke kan svare på noe som helst. I hvilken som helst annen bedrift blir en jo holdt ansvarlig for sine handlinger, duger en ikke så er en vel havnet på feil hylle i arbeidslivet, og må ta konsekvensene av det. 

Lurer på om det er en ledig hylle hos nav for meg også … En jobb altså. Jeg er i det minste ekstremt pliktoppfyllende og har gjort mitt aller beste i alle de yrkene jeg har vært innom de siste årene. Selv om det ikke var drømmejobbene mine alt dette her. Om en gjør en feil i nav-systemet så er det tydeligvis ikke så farlig, de som er avhengig av penger derfra fortjener sikkert ikke bedre. Alle har jo bare vondt i viljen, og gidder jaffal ikke å jobbe.

16 kommentarer
    1. Det med normal høflighet synes jeg er et minimumskrav for å behandle mennesker i en vanskelig situasjon. Har de ikke det så skal de ikke jobbe med mennesker. Det kan være mange grunner til at folk havner hos NAV og ingen skal føle seg dårlig behandlet.

    2. Det er veldig synd.
      Fortvilende å ikke bli tatt på alvor. For dette er reelt. Fibromyalgi ER en diagnose man skal ta på alvor. Det er mye innenfor den diagnosen som er forskjellig fra person til person. Men muskel/bindevevsplager/betennelse er litt av fibromyalgi. Hun høres ut til å like diagnoser med depresjon………………

    3. Siv Svanem: Det er jo ikke bare meg som ikke blir tatt på alvor, ho nekter jo tydeligvis å forholde seg til det alle de andre jeg har vært til utredning hos skriver også. Er det ikke helt som ho vil ha det til selv så fortier ho det bare. Blir lettere frustrert av dette …

    4. fruensvilje: Må jo få skifta den legen etterhvert, men nå må jo iallefall få skrevet den legeerklæringen til nav før fristen går ut. Ho har jo bare snakket om den i tre måneders tid … kan ikke skifte midt i innspurten. Får heller se når denne saken har landet litt mer.

    5. Etdiktomdagen: Jeg har vært til utredning.. Men selv om det står svart på hvitt så er dette noe legen ikke nevner med et ord! Og ho var så jævla overlykkelig da ho kunne tilføre middels depresjon på denne diagnoselista mi. Det er til å spy av!! FM står der også, ho måtte jo nesten sette det på etter utredninga fra sykehuset, men det er et ikke-tema. Ho har aldri nevnt det med et ord, og er døv på det øret om jeg forsøker å snakke om det.

    6. suttung: Hehe .. ja, jeg skjønner vel også at det er på toppen det er noe galt. Dessverre er det vel ingen i dette landet som tør å ta tak i nav-systemet, enda de sikkert ser det er noe riv ruskende galt der. Men selv om disse undersåttene blir styrt ovenfra så går det jo an å ha litt innsikt i sin egen jobb, og ikke minst en aldri så liten porsjon normal høflighet.

    7. Eva: Jeg er sendt videre! Har ikke gjort annet enn å løpe mellom den ene undersøkelsen etter den andre. Har fått diagnosen fibromyalgi på sykehuset og muligens me … det står i papirene mine. Men nå jeg leser om fm, så står det jo der at denne utmattelsen er noe som følger med. Men likevel snakker aldri legen min om det. For det er noen ikke-eksisterende diagnoser ved det legesenteret. Dermed må ho jo finne noe annet å henge alt dette på, og da var visst depresjon en grei ting å ha!

    8. Uff..føler så med deg..og du burde bytte fastlege..det gjorde jeg..Eller han jeg hadde hadde permisjon, også byttet jeg til en nærmere meg..men akk..han forstod ingenting…og jeg følte meg sååå misforstått, og misstrodd..så jeg gikk raskt tilbake til han jeg hadde når han var tilbake..Han kan ikke alltid gjøre noe..men han forstår min frustrasjon, og prøver ihvertfall å hjelpe! Nav..ja, et kapitel for seg selv..herlighet så vanskelig..og er virkelig til å bli deprimert av… Stå på! Det ordner seg til slutt..

    9. Jeg kjenner meg så godt igjen. Jeg holdt også ut alt for lenge med feil fastlege. I mange år. Han satt der bare, og trakk på skuldrene, og visste ikke hva han skulle gjøre for å hjelpe meg. Og jeg forsøkte å si at han måtte da kunne sende meg videre til noen som kanskje har mer kunnskap om akkurat disse tingene? Men nei, han visste ikke om noen.
      I ettertid, etter jeg endelig tok skrittet og skaffet meg ny fastlege, har jeg innsett at min gamle lege nok ikke hadde så mye til overs for disse nymotens sykdommene. Trist men sant. Han er ikke den yngste legen på fastlegelisten kan du si. Mens da jeg valgte meg ny lege, valgte jeg den yngste jeg kunne finne. De yngre er nok kanskje mer nysgjerrige og ambisiøse. Det er i alle fall min erfaring.
      Så selv om det er lenge til jeg er i mål med noe enda, så har jeg møtt en lege som lytter til meg, og som faktisk har lyst å finne ut av ting.
      Nav, er stort sett håpløse regelryttere. Det finnes ikke rom for menneskelig empati og
      forståelse. De er bygget for å hjelpe, men ikke for enhver pris. Her skal ting gjøres så vanskelig som mulig. Og gudene skal vite at man blir ikke friskere av det, nei. Og heller ikke rik.
      Men likevel er vi heldige som har Nav. I en del land, hvor de ikke har Nav, hadde sånne som oss måttet flytte ut i improviserte pappeskeboliger på gata. Og da vil jeg tross alt heller ha Nav 🙂
      Håper du kommer i mål med dine ting uten for mye motgang. Og mitt beste råd er å bytte fastlege. Din fastlege har rett og slett grodd fast. Det kan ikke sies på annen måte.
      Klem fra ei som vet på en prikk hvordan du har det <3

    10. Vi har også slitt en del med NAV fordi min kjære har fått Alzheimer i ung alder få jeg vel si. De er veldig flinke til å la folk vente i telefonen og til å sende ut feil brev, noe som de da retter opp i etterkant og et nytt brev. Man får ikke riktige opplysninger, jeg trodde alt var greit, men plutselig midt i prosessen fant noen ut at jeg manglet fullmakt til å kunne handle på min kones vegne. Da ble det ny venting og enda mer pes.
      Egentlig tror jeg ikke det er saksbehaldlerens feil, men de styres ovenfra omtrent som Komeini styrte Iran. Det er topplederne med feit lønn som er ansvarlig for dette.

    11. Men si meg en ting…………..
      Fibromyalgi er en godkjent diagnose innunder Revmatiske lidelser……….Har ikke legen din fått denne beskjeden ennå???
      Du burde komme til en spesialist………….henvisning revmatologisk avdeling………….eller annen lege.
      man skal snakke sammen, lege og pasient. Og om du mener du IKKE er deprimert, så skal legen lytte til det. Det må da være positivt for både lege og pasient at pasienten kjenner sin egen historie og kan være med å konkludere med HVA som kan være årsaker. Og veldig bra at du kan gå tilbake og finne årsaker som f.eks. tinnitus kommer fra eksem i øret.
      Nei vet du hva!!
      Skift fastlege og la noen andre ta tak i det.
      Jeg har ikke selv vært uheldig med NAV. Jeg er 60%uføre og jobber 40%. Det hangler og går.
      Men hører stadig om de som faller mellom to stoler i NAV-systemet.
      Masse gode ønsker for deg <3
      klem

    12. uff ,dette var ikke hyggelig eller lystig lesning,jeg har sagt det mange ganger til deg,du er ekstremt uheldige med den fastlegen din,en pasient skal alltid høres mener no jeg .
      Ja en kan være etterpåklok,jeg prøvde jeg også å stå lengst mulig i jobben,så jeg reduserte stillingen min til 80% et år i håp om å holde ut lengre.Når det ikke gikk og uføretryg var et faktum ble jo grunnlaget reknet ut fra 80% og ikke 100,men uansett så har jeg det godt nå,jeg hvet hva jeg får i måneden og det kommer til en fast dato hver måned,ikke like mye som når eg var i jobb ,men uansett så går det greit,håper det til slutt vil gå greit for deg også

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg