Som perler på ei snor …

Har du vært på Lista? Hvis ikke bør du virkelig unne deg en tur om du er i nærheten. Vi har som regel kjørt til Lista fyr tidligere, og er bare kjent derfra og litt vestover. Vi hadde en god tur der i fjor, fra Jøllestø til fyret, og bildene derfra finner du HER om du har lyst til å kikke nærmere på dem.

Vandretur langs Lista-strendene er noe jeg har lyst til en stund. Ei av de jeg følger på instagram hadde lagt ut noen bilder fra en vandretur her, og da var jo jeg helt gira øyeblikkelig! Det tok en dag, med litt pauser og fotografering, og det er jo nettopp slik jeg også vil ha en tur. Kan ikke helt huske hvor lang tid de brukte, men la oss si mellom 6 og 8 timer. Og da snakker vi bare en vei. Det lureste er jo å ha med turfølge i egen bil, slik at vi kan ha en bil i hver ende.

Jepp! Det skal vi nok få til en gang i løpet av året! :o)

I går gikk vi litt av Kyststien. Tenker vi gikk litt over tre kilometer før vi snudde og gikk samme vei tilbake. Selveste Kyststien fra Jøllestø via Lista fyr og videre til Loshavn er på ca. 3 mil. Det er tur med matpakke og masse medbragt drikke. Både til mennesker og hund. Jonas er nemlig ikke helt god i dag, fordi han drakk en del saltvann i går… men uansett om han er tørst eller ikke, så drikker han alltid mye om det er i sjøen, i en bekk eller fra springen. Bare vannet renner er det visst helt ubeskrivelig deilig. Etterdønningene fra i går er nok ikke fullt så bra …

Fra Loshavn går stien over Kirkeskaret til Lomsesanden. Den er godt merket, hvis ikke så tror jeg ikke vi hadde tenke at vi kunne snike oss gjennom her. Det er en god stigning over heia til den første store stranda. Lomsesanden er også en campingplass for de som er interessert i det, og stranda er langgrunn og passer godt for de minste.

Lykkelig hund på tur. Jada, jeg vet det er båndtvang, men vi slapp han litt innimellom. Der vi var sikre på at det ikke var andre folk. Han stikker jo ikke av, men jeg synes det er fullt forståelig om noen synes han er skummel. For han er jo diger! Derfor pleier jeg alltid å ha han i bånd, men drømmemannen er ikke så nøye på det …

Mer fra Lomsesanden. Hvis en ser bort ifra fjellene der i bakgrunnen, så er det ganske likt på Danmark dette her.

Det var en del sauegjerder på veien. Men vi så ikke så mange sauer. Det vi var mest imponert over var alle de strendene vi passerte rundt Einarsneset. På rekke og rad ligger de der, akkurat som perler på ei snor.

Området her passer godt for turgåing. Det var stier på kryss og tvers, så en trenger slett ikke gå samme vei hver eneste gang.

Bukter og strender i alle størrelser. Her er det bare å velge og vrake. Lurer på hvordan det er om sommeren, om det går an å finne seg ei lite bukt for seg selv, eller om det er fullt over alt …

Om jeg ikke tar helt feil er dette Husebysanden. Herfra kan en fortsette turen langs alle de andre strendene, og helt til Lista. Vi snudde her denne gangen, men kommer gjerne tilbake ved en senere anledning.

Loshavn sett fra toppen av Kirkeskaret. Turen fra Loshavn til Lomsesanden er cirka en kilometer. Vil du lese mer om Kyststien finner du det HER

Egentlig skulle jeg vært på trening i dag. Men jeg skulka!  Mulig det har vært litt mye gåing i det siste, jeg er iallefall ikke helt god i kroppen. Så i dag morges var det bare helt umulig å få alt til å virke før klokka 8. Jeg blir både lei og irritert. Mest det siste egentlig. Kanskje til og med litt småforbanna. For jeg vil jo så gjerne … jeg sto til og med opp og stelte meg, tok på treningstøyet og gikk opp for å spise frokost. Istedenfor gikk turen tilbake til senga igjen. Men akkurat nå tror jeg det hadde gått greit. Alt må lissom bare gå seg til litt, det nytter ikke å bare sprette ut av dyna og tro en skal være klar til det meste med en gang. For sånn funker det ikke for meg lengre … Det er noe skikkelig dritt dette her!!

Sola skinner og en halv dager er allerede brukt på ikkeno’. En av mange det siste året, og det blir sikkert flere fremover også. Men det kunne sikkert vært verre …