Bagasjeromsmarket – mye skrap, og et godt kjøp

I går var vi på loppis. Eller bagasjeromsmarked som dette kalles Det er en samling av mange rariteter, noe nytt skvip kjøpt på eBay, noen gamle greier, noe som skal se gammelt ut, ting folk har fått til overs når de har ryddet i skapene hjemme og ellers alt annet som kan selges … til og med Donald Duck hadde tatt seg en tur, eller iallefall bilen hans.

Bildet av fiskeren. Et must i alle hytter ved sjøen på Sørlandet. Og om han ikke fins inne i hytta så henger han garantert på utedassen sammen med kongen og dronninga. Jeg har min egen fisker jeg også, men den er det pappa som har reprodusert. Et ordentlig maleri altså, og vel så fin som de andre kopiene.

Filmer, cd’er og bøker fantes i hopetall. Dette er varer som en nesten ikke blir kvitt, og det gjelder ikke bare på loppis, men også på diverse salgsider på facebook og finn.no. Egentlig litt dumt, for jeg har en del kilo med bøker jeg gjerne kunne kvitta meg med. Her står de jo bare og samler støv. Litt rart, egentlig, at folk ikke kjøper den slags. For det fins jo nok av bøker hos alle bokhandlerne, for ikke å snakke om alle bokklubbene, så noen må jo tydeligvis lese på den gode, gammeldagse måten enda. Men brukte bøker vil de ikke ha …

Endelig noe hjemmelaget. Savnet de bodene denne gang. Denne damen solgte stiger, trær og lamper laget av drivved. Eller som ho påsto, pinner som var bevertygd i begge ender! Slå den da! Tror ho og beveren har inngått et aldri så lite samarbeid. Hvis ikke så hadde det nok vært en smule vanskelig å finne pinner med helt perfekt lengde til alt dette. Det var fint, men ho kunne jo droppa det der med beversamarbeidet, det hørtes bare dumt ut.

Det var en del pent brukte barneleker å finne. Men også masse ny, billig dritt. Slik en kvia seg for å kjøpe i bursdagsgaver når ungene skulle i selskap. For en visste jo så godt at bare selskapet var ferdig, så var gaven egentlig også det.

Se den tøffe tønna bak dokkevogna! I fjor kjøpte jeg en liknende, og den varte helt til vi parkerte hjemme og løfta den ut av bilen. Ikke det beste kjøpet jeg har gjort med andre ord. Den ligger fortsatt utenfor i alle sine deler, og egentlig har den vært klar for søpla siden vi kjøpte den. Men jeg har så lyst å få den sammen igjen, noe sønnen har forsøkt allerede. Og det går ikke, sier han! Under ser du elendigheten …

Arrangementet blir større for hvert år. Men det gjelder ikke bare antall utstillere, prisene har krøpet oppover i samme tempo, og i noen tilfeller tror jeg faktisk de har priset seg ut av markedet. Tidligere kunne vi prute og forhandle oss frem til en grei pris, eller få kvantumsrabatt om vi kjøpte flere ting. Nå var det ikke ei krone å gå på. Da blir det jo ikke helt det samme lengre.

Jeg husker loppemarkedene fra jeg var liten. Det var spesielt et stort et som var i nærheten av der vi bodde. Et årlig arrangement, tror jeg. Når de åpnet dørene så kunne en nesten lukte lang vei at her var det mye gammel dritt til salgs. Tøyet lå slengt oppå noen benker og sannsynligvis var ikke noe av det vasket før det skulle selges. En plass måtte jo den lukta komme fra … Kjøpte aldri noe der. Men måtte alltid inn og kikke. Det var litt sånn med skrekkblandet fryd vi gikk over dørterskelen i Ekserserhuset, det klødde over alt etterpå, og vi var sikre på at vi hadde fått lus hele gjengen!

I går brukte jeg 50 kroner. Og det var et kupp! Ny redningsvest til det sist ankomne barnebarnet Savanna på snart et år. De koster jo normalt ganske mye, så jeg er kjempefornøyd. Den ser til og med helt ny ut.

Håper du har hatt ei flott helg og en god start på uka. :o)

14 kommentarer
    1. annebe: Her er det fylt opp! Tenker stadig på å kvitte meg med både det ene og det andre. Kunne sikkert kasta det meste som ligger på loftet …uten at jeg hadde savnet så mye. Jo mer plass en har – jo mer dritt samler en på!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Kanskje jeg skal legge alle delene til tønna i vann en stund, og så forsøke igjen. Tenkte egentlig ikke på at den bør trutnes, selv om jeg har både det ene og det andre som jeg vet trenger litt tid før det blir tett. Badestampen for eksempel …

    3. Margrethe: Er veldig enig der! For et år siden var vi på loppis i Danmark. Hele Løkken var omgjort til et stort loppemarked og boder. Butikkene hadde også salg på det meste. Halv pris på veldig mange varer. Det var gøy det! Kom hjem med masse rart da.

    4. fruensvilje: Syens det er gøy med bruktbutikker også jeg. Og her i nærheten dukker de opp overalt. Det er tydeligvis “in” med gjenbruk for tia.

    5. Laila MA: Så ikke ut som de ble kvitt så mye, men kanskje er det ikke det som er det viktigste for de som selger heller. Mulig de bare er der for stemninga. Ikke vet jeg.

    6. Artig 🙂 Alltid mulighet for å få finne noen skatter. Loppemarkedene har nok forandret seg litt de seneste årene, ja. Selv loppemarked er blitt skikkelig “butikk” og det fineste er ofte dyrere enn det man ønsker å gi. Men gøy er det 🙂 Bra kjøp du gjorde med redningsvesten.

    7. Ja det er gøy å gå på loppis!! men begynner å bli dyrt ja..Den tønna..er det fordi delene er for store eller for små??.for de skal “trutne” eller hva de kaller det..så når man får dele sammen, skal den fylles med vann så treet utvider seg..kan jo være derfor den falt fra hverandre..at den var for tørr..og da krymper treverket..Den gamle barnevogna så kul ut..men er kanskje ikke gammel..bare lagd gammel.. er mye rakkel ja..hihih..flott å få kjøpt redningsvest da..Ha en god kveld!

    8. Her var det litt av hvert ja :)) Farmor og farfar hadde bildet av den fiskeren husker jeg :)) Vi har levert mye til en stiftelse/bruktbutikk når vi solgte huset.. så nå gjelds det å ikke fylle opp igjen..hehe.. Trodde gamle bøker var populært jeg, i allefall barne bøker.. Bra kjøp du gjorde ..:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg