Irriterende mannfolk og gneldrebikkjer!

Det er et spørsmål som stadig går igjen når jeg er ute med Jonas. Spesielt fra menn. Nemlig: – Klarer du å holde han? Det irriterer meg grenseløst! Hadde de spurt om det hvis det var en mann som kom gående med denne hunden?

Vel, jeg er jo ikke akkurat sped og pinglete. Men likevel må de liksom lire av seg dette. Ååååh! Jeg blir mega irritert for å si det mildt, og svaret jeg gir er rett og slett: – Jeg vet ikke.

Jeg håper jeg aldri finner det ut heller. Men akkurat det sier jeg jo ikke høyt da. Men hvis han virkelig vil dra, så tror jeg verken drømmemannen eller jeg kan forhindre det. Det er tross alt over 75 kilo hund det er snakk om her! Hvem kan med hånda på hjertet si at de kan holde det igjen? Det som er litt fascinerende å tenke på er at han fortsatt ikke er ferdig utvokst. Han kan bli både tyngre og høyere, pluss en god del sterkere. Nå er han såvidt begynt å bygge muskler, mesteparten av de kommer når han er mellom to og tre år. Så det er enda halvannet år igjen …

Jeg satser på at han vet hvem som er sjefen da også. Før jeg finner ut at jeg ikke klarer å holde han igjen, og uten at jeg trenger å henge som et slips bak han i tilfelle han tar ut. Frem til nå har det gått greit, og jeg synes han er ganske så lydig, selv om han er litt treig innimellom. Men han er jo tross alt i den verste alderen nå. I ungdommen. Og hvem var ikke litt uspiselig og irriterende da?

– Klarer du å holde han? Åh! Irriterende mannfolk, som gjerne har ei like irriterende gneldrebikkje ved siden av seg. Klarer du forresten å få den fillebikkja di til å hode kjeft eller? Ja, jeg spør jo selvsagt ikke om det, høflig som jeg er, men jeg har sykt lyst! Jonas svarer jo ikke en gang! Han står bare litt utålmodig ved side av meg og hadde håpet at han kunne få lekt litt med den andre hunden. Men det blir jo selvsagt ikke noe av. For eieren tror sikkert at han skal spise den opp.

Store hunder er nemlig livsfarlige. Store hunder og schæfere. Uansett hvordan de oppfører seg. Små gneldrete, siklende, snerrende drittbikkjer kan stort sett gjøre som de vil. Ikke gidder eierne ta opp bæsjen etter de heller! Og det går helt greit. De er jo så søte … Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt lyst til å løpe etter hund og eier og tilbudt de en drittpose eller to, for det er nemlig like irriterende å tråkke oppi en lite bæsj som en stor en. Dritt er dritt.

Livet er jammen urettferdig. Og absolutt alt kommer an på størrelsen!

10 kommentarer
    1. Anonym: Hehe… det er jo stort sett eiernes skyld at hunden blir som den blir. Tenker jeg. Og noen skulle aldri hatt hund i det hele tatt.

    2. Etdiktomdagen: Han kan så absolutt lage lyd han her også. Selv om det er veldig sjeldent. Han har flere måter å bjeffe på. Når han leker høres han ut som en bitteliten hund, men om han ser spøkelser i hagen etter mørkets frembrudd … da er det ikke noe stusselig med bjeffinga! Men han gneldrer heldigvis ikke sånn i hytt og pine på alt mulig som går forbi eller beveger seg.

    3. fruensvilje: Han er den roligste, mest bedagelige hunden jeg har hatt. Trodde jeg skulle få en hund som ingen var redd denne ganga, for med schæferne som var det jo mange som fikk så panikk at de gikk over gata når vi kom. Men denne ganga må jeg nok bare innse at størrelsen kan skremme noen. Selv om han verken hopper eller lager lyd når vi passerer.

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Hehe. Var klar over at jeg nok dro alle over en kam her ja. Og jeg vet jo også at ikke alle er slik. Selv om de er små.

    5. frodith: Han er heldigvis veldig rolig og bedagelig. Trekker seg bare vekk når andre prøver seg. Til og med disse små, som faktisk kan være ganske så tøffe. Så jeg håper det fortsetter slik ja.

    6. Ja det skjønner jeg godt er provoserende! Er selv ikke mye bevandret i hundeverdenen, og har respekt for hunder, uansett størrelse…Men bevandret som jeg er i skog og mark, skal det ikke mer enn brøkdelen av et sekund til før jeg merker eiers kustus over hund der vi møtes på stien. En leken, nysgjerrig hund, selv med pondus er et hyggelig, sosialt innslag på tur, selv for pyser som meg. Har aldri, heldigvis møtt en hund, med eier, som ikke har kontroll, uavhengig av kjønn på eier, eller størrelse på hund. Mye rart ute å går – og da tenker jeg ikke på hundene 😀

    7. Hehehe ja………….jeg blir fort sliten av hunder som skal bjeffe hele tiden. Min hun bjeffer ikke… joda den kan lage lyd…….men den bjeffer ikke på alt og alle. I går gjekk vi forbi der en hund stod i band innenfor gjerdet. Eigeren stod utenfor og arbeidet. Min hun blir lært til at den ikke trenger hilse på alle, så vi går fint…. nærmer oss og går forbi. Selvølgelig er Leia nysgjerrig, og snur seg gang på gang, men hun bjeffer ikke. Og vi går forbi mens den andre hunden bjeffer sitt aller beste….. den gir ikke land. VI hører bjeffingen en god stund etterpå. Jeg så eigeren gjekk inn til hunden etter hvert……………………..hunder skal få gi lyd fra seg men ikke slik. 🙂
      Den hunden din ser helt herlig ut 🙂 Og det er spennende for de er i stadig utvikling. Leia er 5 mnd nå 🙂

    8. du har et poeng her ja,det er nok ikke størrelsen det kommer ann på hva lydighet og bæsj angår,synes det høres ut som Jonas er en veldig snill og veloppdratt hund jeg

    9. Uff..ja det er mange uvitende og irriterende folk..men jeg må bare si at ikke alle vi med små gneldrende småhunder ER sånn som du sier altså…hihihi..jeg er opptatt av at mine oppfører seg..og jeg prøver å begrense gneldring..men er ikke alltid like lett..og jeg er ikke redd for at store hunder skal spise mine. MEN jeg er redd mine skal fremprovosere noe hos den andre..fordi mine er redd store..De har blitt løpt ned av store hunder og skadet seg..så DET er vi redd for..men vi går tur med mange store hunder, og slipper de løse..men da skal jeg kjenne de hundene..og eierene..Men jeg er ikke redd de store er slemme! Har selv alltid hatt stor hund..og siste før dvergpinscherene var en iskulvehund..så vet hva det vil si! OG jeg tar alltid opp dritten! Det er jo en selvfølge! dritt ER dritt som du sier! Måtte bare si at vi er ikke sånn ALLE! Men du..ha en god kveld! og hund ER hund! uansett størrelse! hihihih…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg