Helsegevinst for hvert eneste minutt du lissom!

Selv få minutters gange utgjør en stor helsegevinst, melder SA.
Du tror sikkert at et minutts gange fra eller til ikke gjør den store forskjellen.
Men da må du tro om igjen – ett minutts gange gjør faktisk en STOR forskjell. 
Se her hvor mye sunnere du blir for hvert daglige minutt du går:
1 min. gange: Du kan få et midjemål på fire cm mindre enn en person som sitter i ro hele dagen.
2 min. gange: Du aktiverer de genene som er ansvarlige for nedbryting av fett og karbohydrater.
3 min. gange: Blodtrykket ditt synker.
5 min. gange: Selvfølelsen forbedres med 46 prosent og du blir 54 prosent gladere.
5-10 min. rask gange: Kreativiteten og evnen til å løse problemer øker med 60 prosent.
30 min. gange: Symptomer på depresjon reduseres og risikoen for å få en depresjon reduseres med hele 30 prosent.
40 min. gange: Du reduserer risikoen for koronar hjertesykdom, det vil si sjansen for hjertekrampe (angina) og blodpropp i hjertet.
45 min. gange: Fettvevet på lår og mage reduseres.
60 min. gange: Risikoen for å få brystkreft reduseres med 14 prosent.
150 min. gange i uken: Du går ned i vekt og reduserer BMI-en din og blodtrykket ditt.
450 min. gange i uken: Du lever 4,5 år lenger.

 

Javel. Om dette er riktig burde jeg ha vært både slank og henimot overlykkelig, hatt perfekt blodtrykk, usedvanlig kreativ og hatt en fantastisk midje omtrent som ei Barbie-dukke! Og det stemmer jo overhodet ikke, så her må det ha skjedd et eller annet galt på veien!

Ikke for å ta motet fra noen altså. Men jeg har gått både langt og lenge i alle år. Og jeg har aldri merka at det har gitt meg noen som helst helsegevinst! Jeg blir ikke en gang sprekere! Midjen blir ikke mindre, fettet på magen og lårene er som det har vært de siste årene, og blodtrykket er i perioder skyhøyt! Dessuten er jeg forkjøla og har lungebetennelse rett som det er. Så hvor pokker er denne helsegevinsten min blitt av?

Til og med legen tror ikke at jeg beveger meg. Selv om jeg har vist henne Endomondo-appen min, hvor det er bekreftet sort på hvitt. Så nå er jeg altså tvunget (føler det sånn) til å bli med på Frisklivssentralen som starter om to uker. Trening på blå resept. Det blir to ganger i uka, til sammen 12 uker med gåturer og ballspill i Baneheia på tirsdagene, pluss styrketrening i sal på torsdagene. Kan ikke si jeg gleder meg. Verken med eller uten hånda på hjertet.

Trening i flokk er ikke mi greie. Dessuten er jeg helt sikker på at alle disse som skal hit er i mye dårligere form enn jeg er. Ballspill er ikke noe for meg, jeg er livredd for ballen og har alltid vært det. Dessuten liker jeg best å gå rundt i skogen aleine, eller med Jonas og drømmemannen da. Men de er jo en så stor del av livet mitt at jeg igrunnen føler vi er ett. Det er iallefall ikke noen fremmedelementer.

Vet jeg høres særdeles negativ ut her. Men jeg har ikke lyst! Mulig jeg er blitt litt folkesky etter alle disse ukene hjemme i mitt eget hus. Jeg kjenner det stritter veldig imot bare jeg tenker på det. Men hadde jeg likt meg sammen med andre når jeg trente så hadde jeg selvsagt meldt meg inn igjen på et eller annet treningssenter eller i en turgruppe. Helt tafatt er jeg jo ikke!

Det er mandag og nå må jeg visst ta tak i rotet etter helgen! Puuuuh .. kjenner at jeg irriterer meg litt for at jeg ikke bare tok det i går, før jeg tok kvelden i sofaen nede. Der var det jo ikke noe rot, så det var lett som bare det å fortrenge både lekene som ligger utover stua, og det rotete kjøkkenet, som er i andre etasje.

God mandag til deg som stikker innom. :o) Når jeg bare har fått rydda litt her så blir det sikkert en fin dag for meg også.

12 kommentarer
    1. Anonym: Jeg har alltid gått tur, siden jeg var 14 år og fikk min første schæferhund. Liker å gå tur, men om alt dette her stemmer burde jeg sett vanvittig slank og flott ut, og ikke minst vært skrekkelig frisk og ikke hatt vondt en plass. Til og med blodtrykket burde vært perfekt!

    2. Å gå skal være kjekt. Jeg begynte og gå turer for 5 år siden og jeg merker det hjelper meg ganske mye. Har jeg ikke gått på noen uker kjenner jeg at jeg blir vond i kroppen og hode begynner og verke. Er faktisk den beste medisinen jeg har. Vekta vil jeg helst ikke diskutere den går opp og ned akkurat som humøret mitt 😀😕😭😛

    3. Nina: Vi er vel blitt litt lei av hverandre etter det siste halvåret, legen og jeg. Jeg synes ho er litt tafatt, og det er veldig irriterende at jeg har gått sykmeldt så lenge uten å ha kommet videre, om du skjønner hva jeg mener. Det må jo gå an å finne en supertablett som gjør at jeg kan fungere bedre enn dette! Men ho er skikkelig kjipt på det meste, bortsett fra antidepressiva. Og det skal ikke jeg ha!

    4. Vera Lynn: Jeg minsker ingen plass, og iallefall ikke av slike småturer. Men om jeg i tillegg går på en virkelig kjipt diett, da snakker vi! 😉 Vurderer det, igjen, for jeg synes det er så dumt at alle kiloene er tilbake. Men de forsvinner ikke bare jeg beveger meg en halvtime eller noe sånn daglig!

    5. fruensvilje: Det gjorde jeg. Bare jeg fikk rydda …. men så satte vi igang med et virkelig prosjekt da mannen kom hjem. Så nå er det langt fra ryddig her. ;o)

    6. Nei fellestrening er ikke noe for meg heller,og er det ikke meningen at treninga skal være motiverende? Synes det høres ut som du og legen ikke har tiltro til hverandre,siden du må “bevise” dine gåturer! Etter min mening,hadde det nok vært best å skifte lege,og begynne med blanke ark!! Viktig at lege og pasient samarbeider godt…

    7. Oldemorbloggen: Om dette skal hjelpe for noen, må det sannsynligvis være de som aldri i slitt liv har gått tur og aldri engang kommet over dørstokkmila … tenker jeg.

    8. Den lista der var jo heilt hårreisande og berre sprøyt. Eg kan heller ikkje fordra å gå på slike organiserte trimturar og ballspel hadde eg aldri gidda. Eg heller meir til faste veninneturar, og turar for meg sjøl, like kjekt begge deler.

    9. håper du fikk en fin dag etterhvert )) og trening på frisklivsentralen kan jo bli veldig hyggelig bare du gir det en mulighet )) ,du blir iallefall ikke dårligere av det ,så lykke til

    10. Det med fordelene av å bevege seg er nok veldig individuelt. Jeg minsker både her og der hvis jeg er mye på farten, noe jeg begynner å være utover våren. Sommer og tidlig høst går jeg mye og er på tur…. Så kommer vinteren og kulda, og da fanger godstolen og varmen inne å jeg eser ut igjen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg