Pølsegrilling i en gammel gruve

En litt grå og kjip søndag, sånn værmessig. Vi lånte et par barnebarn fra lørdag til søndag. Det er jo alltid koselig, men ganske tungvint når ikke barn og hund går overens. Eller, bonusbarnebarna er så redde for Jonas at han bare må stenges inne under trappa. Der han normalt oppholder seg når vi går fra han aleine hjemme. Det er ikke så veldig populært kan du jo tenke deg, spesielt ikke når bikkja hører barnestemmene og har sååå lyst til å være sammen med oss. 

Ut på tur – aldri sur? Vel, det stemmer ikke alltid … Vi fant en kort tur, som burde vært litt spennende for barn i denne alderen. Men siden vi leita litt før vi fant hullene i fjellet så ble det noen hundre meter mer enn nødvendig, og det var visst alt for langt.

Jippi! Endelig fremme. På leiting etter kråkesølv og steiner som kunne kastes i vannet ble alt straks bedre. For ikke å snakke om når morfar spikka pølsepinner og tente bålet.

Jeg har vært her en gang tidligere. På sykkeltur med speideren til dattera. Det er snart 20 år siden. Så jeg husket jo ikke hvordan vi fant denne grotta. Visste bare at den var der en plass. Forklaringene på nettet sa egentlig bare at det var litt vanskelig å finne … 

Turen er egentlig bare et par hundre meter. Vi parkerte på parkeringsplassen ved Vardåsen og fulgte skilting mot friarealet. Man kommer til gruva ved å følge stien mot sandstranden, og så er det opp i heia til høyre. Synes egentlig det burde ha vært skilting helt frem, slik at alle kunne få gleden av å tusle rundt litt inni fjellet om de hadde lyst til det..

Sømsgruva var i sin tid Kristiansands største feltspaltguve. Feltspalt brukes blant annet i porselensindustrien, og til å lage kunstige tenner. På det meste arbeidet det 12 menn her. Driften ble avviklet i 1912

Ikke verdens sunneste helg dette. Rester fra gårsdagens pizza som førfrokost (mens jeg fortsatt lå i senga og sov), pannekaker til frokost, grillpølser til lunsj, og viltgryte med reinsdyrskarv og hjemmelaget potetmos til middag. Middagen var jo slett ikke så verst, men den likte selvsagt ikke ungene. 

Nå har freden senket seg i huset. Og det var jammen ganske deilig! Foreløpig ser det helt bomba ut både i stua og på kjøkkenet, men det skal få lov å se slik ut til i morra tidlig. For jeg orker jammen ikke gjøre en dritt mer i dag. Det hadde sikkert vært veldig greit å stå opp til et ryddig hus i morra tidlig, men nå skal jeg sette meg i kjellerstua med beina høyt og ikke gjøre en eneste fornuftig ting mer før i neste uke.

Øresusen er temmelig ekstrem etter slike besøk. For innestemmen tror jeg ble igjen på barnehagen og skolen da de gikk hjem på fredag. Og det hjelper jo ikke at vi har et par, tre leker her med vanvittig lyd i. Dette er litt slitsomt for tia, men veldig koselig også, og jeg håper at vi klarer å lage noen fine minner når de er her hos oss. ;o)

Håper du også har hatt ei fin helg. :o)

#utpåtur #sømsgruven #søm #kristiansand #barnebarn

12 kommentarer
    1. Ingerslilleverden.blogg.no: Tusen takk. :o) Anbefaler denne turen. Gjør jo ikke noe om det regner en gang, når maten skal spises. Drypper litt fra taket her og der, men ellers var det tørt og fint.

    2. fruensvilje: Jeg sitter her og surfer litt på nettet, med alt rotet rundt meg fortsatt! Er jo litt gåen etter ei innholdsrik helg. Begynner å bli vant til akkurat det … :o(

    3. Kjempeflotte bilder! Og for en flott grotte! Tenker barnebarna likte turen når de tenker tilbake, og pølser på bål er bestandig en hit. Slapp av i kveld, for ryddejobben går ingen steder. Ønsker deg en fin uke 🙂

    4. veldig koslige bilder ,en spennende vandring dette ) .Vi hadde en slik helg vi også,og det med innestemme tror jeg er vekkglemt med dagen småbarn ,jeg orket ikke ta rotet i morgen så her ble det full reingjøring,klesvask og oppvask i kveld,så kan jeg nyte morgen dagen ))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg