Symi, ei gresk lita øy i Egeerhavet

Hotellet vårt ligger til høyre for cruisebåten og klokketårnet i havna. Det med rødt tak og blått rundt vinduene. Mer sentralt kunne det vel neppe bli. Vi bodde i andre etasje, med flott utsikt både morra og kveld. Skulle vel trodd at det var litt bråk her med kjørbar vei (hadde nok blitt kalt vei her hjemme) rett utenfor. Men Symi var et særdeles rolig og avslappende reisemål. Fint for oss, eeeeeeh, middelaldrende som stort sett er ferdig med festing og hæla i taket til langt på natt.

På bryggekanten ble det servert både frokost, lunsj og middag. Om du heller ville innta måltidene på terrassen eller inne var det også mulig. Jeg føler vi var heldige med valg av hotell, men sånn i ettertid kunne jeg godt ha tenkt meg å bare leid et rom oppe i gamlebyen. For der var det utrolig sjarmerende og vakkert.

Rundt pynten langt der ute lå stranda vi gikk til. Bildet under viser vel egentlig det de kalte bystranda, men her hadde innbyggerne virkelig vist hvem som bestemte. Det som sikkert har vært ei fin lita sandstrand ble benyttet som båtopplagsplass, til store og små vrak. Eller kanskje det var prosjekter som skulle forvandles til noe brukbart en gang i fremtiden. Jeg håper de som eide dem hadde nok av tid og minst like mye pågangsmot …

Strenda “vår” var av typen rullestein. Så vi kjøpte oss faktisk badesko, tro det eller ei. Mindre sexy fottøy skal du lete lenge etter, men de gjorde jobben. Uten dem var steinene både vonde og varme å tråkke på.

De dagene vi var tidlig ute fikk vi hedersplassen ytterst på brygga. Og det var jammen ikke den dummeste plassen å tilbringe noen timer dette. Vi elsker jo å finne nye plasser å spise, og pleier ikke gå på samme sted flere ganger. Men her på tavernaen på stranda spiste vi lunsj hele tre ganger. Koselig betjening, god og rimelig mat. Men det hadde også litt med at det var veldig godt og varmt på dagtid, så de store oppdagelsesferdene var det greit å vente med til utpå ettermiddagen.

Havneområdet i Yialos blir regnet som en av de aller fineste havnene i hele Hellas. Her kommer dagsturturister fra Rhodos og andre omkringliggende plasser, pluss gedigne cruiseskip. Det er en ganske kaotisk plass når alle turistene tyter ut av båten samtidig, men heldigvis ble de ikke så lenge av gangen. Det går også mange badebåter herfra til mer bortgjemte viker og strender. Vi tok oss en dagstur med en av dem. Litt sightseeing, badestopp og grilling sto på menyen da.

Sjarmerende, rare og fargerikt hus. Kan det bli bedre for ei som elsker å ta bilder? For ikke å snakke om trappegaten som førte oss opp til gamlebyen Chorio.

Vet ikke om jeg tør innrømme det. Men her kunne jeg nok vært på ferie en gang til, selv om Hellas nok har flere små, koselige øyer som er verdt et besøk. Ei uke på Symi var nok. Det var jo ikke verdens navle akkurat, og det er jo måte på hvor mange ganger en kan ta bilde av de samme husene. og gå de samme trappene, uten at det blir kjedelig.

Litt uvirkelig når de største båtene la til her. Skulle nesten ikke tro det var plass der de kom glidende inn til havna. Plutselig ble omgivelsene veldig små og bygningene rundt så ut som lekehus.

I neste innlegg herfra tar jeg dere med litt opp i høyden. Det kan vel sammenliknes med trappetrening sånn omtrent, og det er særdeles dumt å forsøke seg på det når det er sol og 40 grader ute. Tro meg, jeg prøvde …

1. frodith: Var nydelig her, men skulle vi vært lengre enn ei uke tror jeg det måtte ha blitt en kombinasjonstur med et annet reisemål i tillegg. :o) Har alltid lyst å reise jeg. Hele tiden. Hvor som helst.

2. fruensvilje: Har vært på Kreta, Santorini og Korfu. Men før jeg traff drømmemannen. Men det er jo et utall av øyer å velge mellom, både her og andre plasser i verden … kontoen skulle bare stått litt mer i stil med reiselysten! ;o)

3. Mariann: Det er godt vi er forskjellige! :o) For tenk så fullt det ville vært om alle skulle på samme type ferie. Det er en fantastisk koselig lunsj-restaurant oppe i høyden der, drevet av to engelske damer. Den anbefales på det varmeste om dere skal hit og ligger en stund.

4. Ser utrolig fint ut :)) Rolige, koselige steder er det beste :)) Men noen år siden jeg har vært utenlands nå…håper det blir en gang igjen.. gjerne på et sted som dette :))

5. herlig Marit og som du frister hi hi ,ja Hellas har mange fantastiske reisemål og jeg kunne virkelig tenkt meg en tur dit nå ) men det får bli et annet år hi hialdeles nydelige bilder,likte serdeles den lille klyngen med fargerike hus ) helt etter min smak