Ut på tur – Skjernøy, Mandal

Hei, hei. :o) I høst var vi utrolig flinke til å gå på tur. I et par måneder gikk vi lange turer hver dag, annenhver dag på rundt mila. Vi fant nye turløyper via ut.no, ja vi brukte til og med et par tusenlapper på en skikkelig gps. Mest fordi drømmemannen elsker duppedingser av alle slag, men også fordi jeg tenkte det var lettere å få han med ut om han trodde han fant lettere frem med denne flotte, nye, helt bortkastede ervervelsen. Jeg mener jo fortsatt vi like gjerne kan bruke mobilen ..

Vi var sykt spreke en stund. Eller jeg ble jo bare stående på stedet hvil, pusten ble ikke lettere og kroppen tviholdt på kiloene sine. Men vi gikk helt til jeg begynte å jobbe igjen – og da var det bom slutt. Jobben tok all min energi, selv om jeg fortsatt var sykmeldt 50%, så noe liv utenom de fire inntektsgivende timene på jobb hadde jeg ikke. Og etterhvert ble det bare verre og verre, helt til det meste stoppa opp. Og det er der jeg er i dag, flere måneder seinere … men jeg kan iallefall kose meg med bildene fra de fine turene vi har hatt, og det kan jo lyse opp enhver kjip vinterdag.

Skjernøy er Norges sydligst bebodde øy. Den ligger i Mandal kommune og er forbundet med fastlandet ved en smal bru, Skjernøysundbrua, som ble bygd i 1964. Øya har omlag 390 innbyggere og er den største øya i kommunen (5,65 kvadratkilometer). Befolkningen fordeler seg på flere grender: Dyrstad, Skjernøysund, Valvik, Farestad og Rosnes. For å komme fra Farestad til Rosnes må man over en hengebru som er 110 meter lang og 80 cm bred. Kilde: Wikipedia

Turen til Skjernøy tok vi en ettermiddag midt i oktober. Vi traff et par andre mennesker, ellers var vi helt aleine. Slik er det nok ikke på andre tider av året. Jeg falt pladask for dette turområdet, mannen mente det var litt forblåst og kan ikke helt forstå hva som var så flott her. 

Jonas var enig med meg! Fra sørlandsidyll til noe som nesten liknet litt på høyfjellet i en og samme utflukt. Bikkja elsker å frese rundt på ei myr eller i krattet med lyng, så han synes turen var helt topp! Her prøver han å etterlikne Løvenes konge ..

Det var ei flott uthavn her også, Torjushola. Fin badeplass og laaaang brygge, sannsynligvis er det stu fullt av båter her i sesongen. Overbygd utepeis/grillplass gjorde det ekstra fint. Må virkelig si at Mandal båtforening har lagt ned mye arbeid her. Skal ikke se bort i fra at vi prøver å finne frem sjøveien når båtlivet begynner igjen om ikke så lenge, selv om vi stort sett ankrer opp på litt mer øde plasser enn dette. Når en har så liten båt som oss trenger vi litt mer privatliv enn vi kan finne på ei brygge sammen med 30-40 andre flytende hytter.

Jonas’ første møte med sau. Tror ikke helt han skjønte hvorfor ikke disse firbente ville leke med ham. Han oppførte seg som om det skulle være en hvilken som helst annen hund. Litt nysgjerrige var de, men leke? Nei, der gikk grensa!

Det var alt for i dag. Takk for at du hang med hele turen. :o) 

4 kommentarer
    1. Takk for turen. Det så ut til å være et skikkelig flott turområde. Og så de flotte bildene dine. Jeg liker stemningen og lyset du får frem i bildene. Håper formen din bedrer seg snart sånn at du får gått flere turer i disse flotte omgivelsene. Nyt kvelden 🙂

    2. det var e nydelig fin tur ) jeg går den gjerne flere ganger jeg,snart har vi våren over oss på rett,da tenker jeg att det blir lettere å komme seg ut igjen )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg