Et slags jubileum

I dag er det første måneden jeg ikke får lønn fra Fædrelandsvennen. Den 25. i hver måned i 235 måneder har jeg jevnlig hatt et godt tilsig av penger inn på konto. Fra verdens beste jobb. Nå er det slutt. Det siste året, og vel så det, kom jo innskuddet uavhengig av jobbinga. Sluttpakke. Frivillig. Jaja, så helt frivillig var det jo ikke da, det har jeg til og med skiftlig. Og ikke hadde jeg i min villeste fantasi tenkt at det skulle bli så vanskelig å skaffe seg en ny inntektskilde heller, mulig jeg da hadde forsøkt å klore meg fast. Selv om det nok ikke hadde hjulpet noe. 

Det kommer ikke inn 32.000 kroner på kontoen min mer. Hva nå? Jeg aner faktisk ikke hva som kommer til å sige inn. Det jeg har fast er brutto 15.000 på det 40% vikariatet jeg har nå. Inkludert skift- og helligdagstilleggene. Og så kommer det jo an på hvor mange som er syke, har fri eller permisjon, om jeg får flere vakter ut over dette. Eller om jeg er villig til å jobbe flere kvelder/helger, og det er jeg igrunnen ikke så interessert i. Jeg forsøker jo å ha et liv utenom jobb også …

Usikkerheten er skummel. Den tar nattesøvnen fra meg. Jeg ligger der og grubler og funderer på hvordan dette skal gå. Ikke at det hjelper noe, men det er vanskelig å ikke tenke på det likevel. Når du står midt i det, og vet du har gjort ditt aller beste for å få en ny jobb i hele 15 måneder uten særlig hell.

Til og med gått på skole i et helt år! Akkurat det var jo veldig bortkastet. Sannsynligvis et utfall av panikk. Hadde jeg undersøkt litt på forhånd så hadde jeg sikkert funnet ut at i helsesektoren er det ingen som får fast jobb uten fagbrevet. Og fagbrevet for meg ligger jaffal fem år frem i tid. Om jeg får arbeidserfaring vel og merke. Nå må jeg bare innrømme for meg selv at jeg ikke er villig til å kjempe så sykt for den praksisen. Jeg kan ikke gå fem år, og vel så det, som tilkallingsvikar i tillegg til forskjellige mikroskopiske vikariater her og der. Det orker jeg ikke. Hallo! Hva er da vitsen med fagbrevet, det kommer jo isåfall bare noen få år før jeg blir pensjonist. Lønnsmessig har det lite å si for meg, som allerede har full ansiennitet. For mye slit for for lite penger det der! Har jeg innsett et år for seint. Går jeg fem år til som tilkallingsvikar så er jeg sannsynligvis for gammel til at noen vil ansette meg fast også.

Da må en tenke nytt, igjen. Jeg er blitt verdensmester i omstillinger dette året. Og det er sikkert en god ting. Jeg som fikk panikk hver gang vi skulle bygge om og bytte plasser på Fevennen. Det høres jo kanskje ikke så stressende ut, men det var hver gang vi fikk en ny sjef. Egentlig var det ganske så ofte de årene jeg var en av staben der. Noe nytt måtte de jo finne på!

At jeg er så fleksibel viser at jeg vil noe i det minste. Håper jeg. Likevel er reglene i nav så urettferdige at om en skulle begynne å gruble på det også så har absolutt alt vært bortkasta!

Foreløpig har jeg ikke søkt dagpenger. Og det er ikke mye jeg ville fått heller med et 40% vikariat i turnus. Det står så flott på nav sine sider at om en jobber turnus så skal timene fordeles jevnt på ukene. Men det stemmer visst ikke. Jeg har iallefall fått kontrabeskjed fra de to jeg har snakket med der. Det er bare å skrive opp time for time på riktige dager. Og da kommer jeg over den magiske 50% i den ene fjortendagersperioden, noe som betyr at jeg ikke har krav på noen arbeidsledighetstrygd den perioden. Og blir det slik over tre perioder så faller du automatisk ut av systemet og må starte på begynnelsen igjen. Da kommer innkalling til infomøte om att og om att. Når du så ringer til nav sentralt (er jo umulig å få fatt i noen her i byen, eller en saksbehandler du kan forholde deg til), så er de så jævla frekke og kvalme i telefonen og vil absolutt ikke høre når du sier at du just har vært på dette møtet og ikke trenger det en gang til. Da blir du truet med stans i pengestøtten, en støtte jeg ikke engang har. Jeg har jo meldt meg arbeidssøkende, men selv om jeg ikke mottar stønad blir jeg utestengt. 

Det er ikke for normale folk å forstå dette her. Jo mer du er villig til å jobbe, jo mer du strever for å klare deg selv, jo mindre hjelp får du for å opprettholde inntektsnivået. Det burde jo heller være de som bare sitter hjemme på rompa og ikke gidder søke på jobber engang som burde fått kutt i trygda. De som jobber og sliter det de kan burde jo belønnes med at nav i det minste betalte ut de prosentene av 100% jobb en ikke klarer å skaffe seg på egenhånd. 50% jobb = 50% arbeidsledighetstrygd … men så enkelt skal det ikke være! Ikke blir tiden en kan gå på arbeidsledigehtstrygd forlenget heller om du jobber halvparten av tiden. For min del har jeg krav på trygd i 24 måneder, fra den datoen jeg får den innvilget. Uavhengig av om jeg er i jobb i denne perioden eller ei. Så det lureste jeg kan gjøre er jo å bare sette meg ned og ikke gjøre en dritt … kunne jeg bare ha klart det!

Se det ja! Det var dagens utblåsning .. Ny uke, nye muligheter, som en tidligere sjef av meg alltid sa. Tenker ofte på ho. Det var aldri problemer, bare muligheter. Så jeg er herved tålig klar for ei ny uke med blanke ark og drøssevis av muligheter.

Come on! ;o)

3 kommentarer
    1. Reglene hos NAV er det ikke lett å forstå seg på! Vi har en vikar inne i barnehagen nå som kun kan jobbe noen dager, for ellers går det ut over arbeidsledighetstrygden. Helt sprøtt – hun vil gjerne jobbe hele uken men det går ikke. Vi har behov for vikarer i perioder, men det spiller ingen rolle. Så vi må ha inn flere vikarer for å dekke inn for en som er på fem ukers ferie. Hadde jo vært greit for oss om vi kunne hatt en person alle dagene- med hensyn til de små barna – men nei, det går ikke i følge NAV om vedkommende vil ha penger fra dem. Og hun vil jo ut i fast jobb, så vikariatet er jo bare midlertidig. Man kan bli sprø av disse sære reglene, og det er sikkert veldig mye verre for deg som må forholde deg til dem. Jeg krysser fingrene for deg og håper 2016 blir et godt år for deg jobbmessig 🙂

    2. synd det skal være så inmari vanskelig,og når en ser kor vrient det er å få en jobb,ja da kan en spørre seg selv hvor alle innvandrerane skal få seg jobb.Håper no uansett att lykken står deg bi i 2016 for du fortener iallefall å få deg en fast jobb

    3. Godt å få det ut!,Marit!:) En fortvilet situasjon du er i,og du fortjener absolutt en fast 100% jobb med din innsats!! Lykke til videre! Hilsen en hjelpepleier.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg