På jakt etter …

Herregud! Dette livet mitt går liksom i litt feil rekkefølge nå. Jeg, som er akkurat midt mellom 52 og 53 år, skal for første gang i mitt liv ut på sommerjobbmarkedet. Det er noe som ikke helt stemmer her .. ikke det at jeg har så sykt lyst til å jobbe hele sommeren, men har jeg egentlig noe valg? Ja, bortsett fra å bli navsnylter da og motta arbeidsledighetstrygd, men det har jeg jaffal ikke lyst til!

Du tenker kanskje ditt nå. At kjærringa på et halvt hundre år aldri har hatt sommerjobb kan vel ikke stemme? Ho må jo ha vært ekstremt giddalaus og tiltaksløs i oppveksten. Men neida, jeg har jo vært i den velsigna situasjonen å vokse opp i et trykkeri vettu. Der mine foreldre drev med barnearbeid helt fra vi gikk ut av barnehagen. Så å ut på jobbmarkedet det var lite aktuelt både for min søster og meg. Vi hadde jobb vi. Enten vi ville eller ikke ..

Jeg har en fantastisk cv. Iallefall når det gjelder mangel på hull. For jeg har jeg altså vært i full jobb fra jeg var 17 år sånn cirka. Uten å måtte jobbe når sola skinte og måkene skreik. Da hadde nemlig denne dama helt lovlig og betalt sommerferie. Men nå, i 2016 er situasjonen en helt annen. Jeg som elsker sommeren må kanskje ha sommerjobb. Jeg og alle studentene som er så unge at de nesten kunne vært barnebarna mine. Om jeg er heldig da, og får napp i en eller annen bedrift vel og merke.

Det er iallefall ikke mangel på søknader som skal stoppe meg. For til dags dato har jeg altså søkt på 14 forskjellige sommerjobber, pluss sikkert like mange andre vikariater. Og det er bare de der søknadsfristen ikke er gått ut enda.

Fast jobber er det dårlig med. Men det kunne jo hende at en av disse med tiden kunne blitt noe mer. Selv om jeg det siste året har mista litt troen på det der berømte beinet innforbi. For det har jeg hatt hele fire plasser nå. Der jeg er vikar nå må jeg vel si at både det ene og andre beiner har kommet seg inn, men det ser ikke ut som om det hjelper noe for å få inn resten av kroppen på litt mer fast basis.

Jeg får gode tilbakemeldinger. Alle er så fornøyd med meg og det jeg gjør og bla, bla, bla .. Men hvis jeg er så fantastisk hvorfor er det ingen som håver meg inn og ansetter meg da? Sånn før jeg blir kapra av konkurrenten lissom. Jeg er ganske sikker på at jeg er en drøm for enhver arbeidsgiver, står på og gjør mitt beste, selv om jeg ikke engang liker jobben. Jeg har en fantastisk arbeidsmoral og arbeidskapasiteten er på topp den også. Hallo! Er det ingen som ser hva de går glipp av her?

Mandag var jeg på jobbintervju. For andre gang i mitt liv, og jeg følte at det gikk veldig bra. Men det spørs jo hvordan de andre fem som skulle inn fikk det til. For ikke å snakke om hvor mange passende papirer de kunne vifte med. Likevel føler jeg det som en liten seier bare det å ha kommet så langt. Innforbi dørstokken lissom. Da må det jo være noe i den søknaden/cv’n min som vekket interessen. Det er bare et vikariat dette også. 50% som helsesekretær. Jeg hadde selvsagt ikke alle de kvalifikasjonene de søkte etter, men jeg kan ikke tenke sånn for da hadde det ikke vært mye som passa! Så jeg søker på alt jeg føler jeg har kvalifikasjoner til, pluss en del andre ting. Så en gang må det vel bli min tur?

Veeeel, her fyres det i alt som kan fyres i. Det er kaldt som fy, men veldig fint vær. Sol og greier. Hadde igrunnen tenkt å komme meg ut litt i dag, men tror det holdt med turene frem og tilbake til vedskjulet for å fylle opp kassa og vedhylla. Iallefall for en stund. Får alt for lite frisk luft for tia, og er plutselig blitt veldig tiltaksløs. Men har en plan om å gjøre noe med det … snart …

God torsdag til deg! :o)

9 kommentarer
    1. Det er ikke lett å få seg jobb for tiden, om man er ny i gamet eller har måtte begynne på nytt. Lett å miste motet når man søker og søker uten av det blir til noe, men gi aldri opp for til slutt lykkes det skal du se. Lykke til :o))

    2. ravn73: Hehe .. det håper jeg også! Men synes det har tatt veldig lang tid dette. Selv om jeg har hatt masse å gjøre som tilkallingsvikar så er det liksom noe helt annet å ha en fast jobb, ha noe å gå ut ifra, vite at da og da skal du faktisk på jobb. Nå går jeg på tå hev og venter på en telefon, hele dagen. Sånn i tilfelle noen ringer. Absolutt ikke noe å trakte etter dette. Lykke til du også.

    3. fruensvilje: Takk, takk. :o) Veldig kjipt å være i denne situasjonen når en er såpass gammel og alltid har hatt fast jobb. Blir litt frustrert og deppa innimellom. Spesielt når jeg står sånn på selv for å få fatt i noe … Noen ganger føler jeg det er helt bortkasta alt sammen. Kunne likegodt satt meg ned og overlatt det meste til nav. Men så har jeg altså et litt anstrengt forhold til det der systemet og folkene som jobber der. Har ikke lyst til å ha noe med dem å gjøre rett og slett.

    4. frodith: Jo, driver forsåvidt med det fortsatt. Men tror jeg valgte feil vei. Ingen faste jobber å få før en har fagbrevet å vifte med, og jeg trenger fem års praksis før jeg kan ta det .. Teorien er forsåvidt i boks. Kan ikke være tilkallingsvikar og ta alle drittvaktene i fem år fremover. Føler jeg er litt for gammel til det. Derfor jeg søker på alt annet også. Sånn som arbeidsmarkedet er blitt nå, så tror jeg ikke det er mulig å velge ut fra hva en liker eller ei. Her må en bare ta det en kan få! Og kanskje fortsette og lete, og søke, til det kanskje dukker opp noe som er mer attraktivt. Jeg har fortsatt det vikariatet i den boligen for psykisk utviklingshemmede, men det er slutt til våren en gang. Ikke fått noen eksakt dato, det er når ho som eier stillingen blir lei av å være hjemmeværende med babyen. ;o)

    5. Drev ikke du med noe helse-greier en stund. Hjemmesykepleien, og noe kurs -skole etc? Lenge siden jeg har hørt noe herfra så ikke fått meg hva som skjedde… Håper du får noe du liker 🙂

    6. Ønsker deg all lykke til med jobbsøkingen! Vi er i samme båt, men jeg har ikke søkt noen sommerjobber. Men flere andre – både de jeg er kvalifisert for og noen flere… Det er et veldig kjipt arbeidsmarked for oss som søkere nå, vanvittig mange om beinet. Håper at de ser at det er DU som er perfekt for jobben, og at de ansetter deg. Krysser fingre og tær!

    7. Håper du får det fint når du skal jobbe i sommerferien 😉 Fin blogg du har 😉 Ta gjerne en tur innom min blogg også, og gjerne still meg noen spørsmål til spørsmålsrunden jeg skal ha 😉 Setter stor pris på det 😉 Ha en super dag videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg