På loffen i Vietnam

Hanoi – Bildet er lånt fra google.no

Vi skal på tur! :o)) Jeg fikk noen penger som jeg ikke hadde regnet med i forbindelse med jobben jeg ikke har lengre, på drømmemannens jobb får de en aldri så liten bonus – og vips så ble det tur på oss i år også.

Ikke helt charter denne ganga. De siste årene vi har reist så har vi farta litt rundtforbi, selv om vi har hatt base på et eller kanskje to hotell i løpet av en fjortendagers-periode. Vi har snakka om at det hadde vært ok å bare reist litt sånn på egenhånd, uten denne lettvinte pakkeløsninga som reiseselskapene tilbyr. Vi er jo aldri med på noe av det som blir arrangert av turer og felles middager uansett. Hotellet spiser vi nesten aldri på og bade i bassenget gjør vi heller ikke. Så nå har vi gjort alvor av dette!

Selvfølgelig har vi en plan. Sånn litt løselig iallefall. Vi drar fra Gardermoen til Hanoi hvor vi har booka tre netter. Så er planen å ta toget fra Hanoi til Ho Chi Minh (Saigon). Denne streknigen tar nesten et døgn i følge de nettsidene vi har funnet. Dermed er det helt uaktuelt å gjøre dette i ett strekk. Det befinner seg en del byer langs kysten som sikkert er verdt et besøk. Et par netter må nok til i Saigon, men før vi kommer så langt skal vi ha en ukes tid så nærme sjøen/stranda som overhodet mulig. Helst i ei bambushytte/noe bungalowaktig direkte på sanden. Tilsammen skal vi være borte i 19 dager. 

Koffert blir litt tungvint på denne turen. Ryggsekker hadde vi ikke, dermed måtte det skaffes. Vi la til litt på julegaven fra svigers og fikk oss hver vår 80 liters sekk. Billigste vi fant (og den var til og med på tilbud), men det er en Helsport så jeg regner med at den er god nok til turen vår. Det er jo ikke akkurat en vandretur heller.

Jeg har alltid hatt lyst til å dra på interrail. Men det ble aldri noe av. Så her får jeg en bitteliten smak av det jeg har drømt om siden jeg var 10-12 år. Kjenner jeg har litt sommerfugler i magen. Hadde kanskje vært lurere å dra til Thailand på dette viset, der har vi jo vært et par ganger før. Men dette er helt ukjent. Både landet og reisemåten. Men det går sikkert greit det også. 

Pakkinga blir et kapittel for seg selv. Hvordan pokker pakker man for nesten tre uker – i en sekk? Og hva skal bli med egentlig? Nytter ikke med tre, fire par sko denne ganga. Sko til alle antrekk lissom. Slik jeg normalt pakker. Nytter vel ikke å pakke så sykt mange antrekk heller..

Jeg kan ikke fordra å pakke. Eller selve reisa ned for den saks skyld. Hater det rett og slett. Alt for lenge å sitte still, og selv om alle anbefaler at en står opp og beveger seg på slike lange turer så blir alltid flyvertinnene dritsure om en virkelig gjør alvor av det. Det er trangt og jævelig, og sykt kjipt. Men når vi endelig er på plass etter over et døgns tid på reisefot (ulempen med å måtte til Oslo først) da begynner jeg å trives. Ok da, ikke første dagen kanskje. For da er jeg både trøtt og sur og lite omgjengelig. Men så begynner ferien! 

Yess! Jeg gleder meg! :o) Og jeg tror vi trenger det begge to. Høsten og vinteren har jo ikke akkurat vært noe å rope hurra for her i huset. Tenk, bare drømmemannen og meg i nesten tre uker, det er rett og slett en investering i forholdet, og det er det absolutt verdt å bruke litt penger på.

Har du vært i Vietnam? Eller på liknende tur en annen plass? TIps mottas med takk. :o)

5 kommentarer
    1. Du gjøsse navn så spennende :)og jeg unner dere så absolutt turen.Om dere skulle tulle lit på veien så er dere iallefall sammen hi hi,vi hadde planer om å bli med på en gruppetur til Toscana i mai,ringte i forgårs men da var det for seint,det var full booket 🙁 så ikke noe tur på meg ennå

    2. Er fra Vietnam. Det finnes veldig mange fine strender og turistattraksjoner. De som er verdt å nevne er vel Halong Bay, Nha Trang og Vung Tau. Typiske strender med fin natur 🙂 Ellers er det veldig mye gøy å finne på når du først er i Saigon, markeder, sentre, gode restauranter osv.

    3. Wow så herlig. Der kan du se, ting ordner seg;) selv har jeg ikke vært i Vietnam, men Asia er mitt andre hjem 🙂 Det blir nok fantastisk! Selv er jeg ikke helt i mål med ting enda, så reise må kanskje vente. Vi får se hva tiden bringer. Ha en flott lørdag!

    4. Wow, dette høres spennende ut! Så jeg gleder meg til bilder og høre hvordan turen har vært. Nesten tre uker alene om en felles opplevelse er fantastisk, så regner med at dere kommer til å storkose dere. Når det gjelder pakking… der hadde jeg slitt! Har aldri klart å pakke lite og bare det nødvendigste. Du har virkelig fortjent denne turen etter høsten du har hatt! Nyt turen for alt den er verdt ! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg