Leieboere til besvær

Hvis du kikker godt på bildet ser du en snik som er på vei inn i huset. Uten tillatelse! Dette fine fuglehuset fikk jeg i bursdagsgave av svigers for noen år tilbake. Det har alltid hengt her, bortsett fra om vinteren, da tar jeg det ned sammen med all annen pynt som pryder uteplassen på hytta. I år fikk vi plutselig vepseinvasjon her ute. Og her er huset de flytta inn i! Kjempeubehagelig! For det var ikke bare snakk om noen få kryp som fløy rundt over alt. Huset de okkuperte ble fjernet og tetta igjen. Uten at det hjalp noe særlig. Snarere tvert i mot.

Det er vepseår i år. Så det forklarer jo litt. Vi har nemlig aldri hatt det store problemet med veps her ute tidligere. En og annen som har flydd fordi, jada, det er jo helt normalt. Men ikke dette! En må jo være forsiktig før en åpner munnen til og med, om en skal spise eller drikke ute. Frekke, små kryp som kan ødelegge så mye. Iallefall om en har litt panikk .. Jeg er ikke helt der men kan ikke si jeg liker dem heller.

Andre leieboere kan også irritere litt til tider. Hybelboeren for eksempel. Han flytta inn igjen (har bodd her i et par omganger) for tre måneder siden. Var så interessert i leiligheten, ville iallefall ha den for et år for da skulle han kjøpe seg egen leilighet. Vi var jo sjeleglade for det, for det er jo sykt stress å finne ny leieboer. Og nå flytter han .. igjen ..

Jeg har annonsert og fått haugevis av interesserte. Det tyter inn forespørsler hver eneste dag. Nå går han som bor der inn i oppsigelsesmåneden, og da har vi krav på å vise den frem. Men neida, han nekter å slippe oss inn! Så jeg sitter her med en liste på 16 potensielle leietakere som vil se hvordan det ser ut, uten at jeg kan slippe dem inn. Istedenfor har han funnet en ny leieboer til oss. Men jeg har ikke lyst til at han skal bestemme hvem vi skal ha inn i huset vårt. Når jeg har så mange å velge mellom. Dermed kan det se ut som om vi mister en måneds utleie fordi fyren plutselig er blitt så vrang og vanskelig. Og det irriterer noe sykt!! Lurer på om det er god nok grunn til å ikke gi han tilbake depositumet som er på en månedsleie ..? Har googla, men finner ikke ut av det der heller.

Det er mye rart som vil leie. Så mange blir luka ut med det samme. Vi vil helst ikke ha husdyr der inne. Og helst ikke noen som ikke har jobb og fast inntekt heller. De som har mamma eller pappa til å ringe for seg når de er over 25 år er heller ikke aktuelle. Dessuten bør de kunne snakke norsk også. Men du vet jo aldri hvordan personen er, før han eller hun sitter der på andre siden av veggen og viser sitt sanne jeg. Da er det nesten litt for seint, for å få ut noen igjen bare fordi vi ikke liker trynet på vedkommende går jo ikke. Selv med en månedes oppsigelsesfrist begge veier.

Men det ordner seg sikkert .. etterhvert ..

10 kommentarer
    1. Nina: Hei. :o) Så koselig å være savnet! Jeg er her, har bare hatt litt skrivetørke. Eller, har egentlig mye jeg kunne ha skrevet om, men jeg får det liksom ikke ut! En ny opplevelse for meg. ;o) Men kommer plutselig tilbake! Og ja, vi har det bra, alle sammen. Takk som spør.

    2. Jeg blir helt stresset av leieboere.
      Har prøvd det, har opplevd både posetive ting, og negative ting.
      Han har ikke rett til å nekte dere adgang for visning.
      I en oppsigelses periode skal han være behjelpelig med det.
      Han kan heller ikke velge ny leieboer til dere. Si kalrt ifra.
      Om du taper penger på at han er vrang kan du holde igjen depositummet.
      Jeg ønsker deg lykke til:)

    3. Depositum er vel ment for at dersom slike ting oppstår har DU rett på å holde pengene tilbake? Aner ikke – men depositum må jo være til for noe mer enn “penger man før tilbake igjen”? Det er jo for at dersom noe oppstår/blir ødelagt kan DU holde de tilbake? Jeg hadde helt klart sagt at du ikke betaler tilbake depositum dersom han nekter deg å ha visning der (som du faktisk har rett til å ha) !!! Lykke til;)

    4. Ingen av dine leieboere høres særlig sympatiske ut. Og selvfølgelig er det du som skal bestemme hvem som skal flytte inn. Om leieboerne har funnet en ny leietaker, så får vel vedkommende ta kontakt som de andre, og så er det opp til utleier å bestemme! Noe annet ville vært urimelig! Lykke til!

    5. vet ikke om jeg liker noen av dine leieboere eg,var i hagen og plukka solbær i dag og jammen fikk jeg et vepsestikk tett ved armhula :((og det gjør sykt vondt .
      Nå det gjelder personen i kjelleren høres han rimelig frekk ut,jeg ville sagt att du vurderer å trekke depositum om han ikke slipper potensielle leieboere inn på visning,og klart det er dere som skal finne nye beboere og ikke personen i kjelleren,nei få ut den karen 🙂

    6. Det finnes noe som heter fri rettshjelp, de går vel an å ringe også. Bare for å få tips, det skal jo være gratis tror jeg…Sykt når folk begynner å nekte sånn… Du kan jo SI at det depositumet blir ditt, om han ikke gir dere innsyn? Advare han bittelitt, så han blir litt greiere…Han vet vel ikke han heller kanskje ??
      Og vepsen, synd det ikke var humler og bier…for de VIL vi jo ha…Det er viktig faktisk, men veps…nei, kast dem på dør 🙂

    7. Hei eg anbefales at du tar kontakt med utleiemegling. Og ka de gjer, så ser her :Utleiemeglingen tilbyr alle typer tjenester i forbindelse med utleie av boliger og vi tar på oss utleie av alle typer boliger og huset deres.
      De sørger for alle formaliteter i hele leieforholdet. I utleieprosessen er det annonsering, visninger, utvelgelse av leietakere, kredittsjekk, referansesjekk, opprettelse av depositum og skriving av kontrakt osv.
      Forvaltning av boligen innebærer innkreving av husleie, inn- og utflyttingsbefaringer, diverse korrespondanse og eventuelt iverksetter…( ser her!!!!)… utkastelse ved mislighold. Utkastelse..!
      I tillegg til disse tjenestene kan de også bistå med generell rådgivning ved kjøp av bolig med utleie som formål.
      Og en ting eg vil si er at vi e kjempe fornøyd med utleiemegling vi har, og vi har ikkje tapt nåkka husleie ,avdragene og vi har hatt en periode en leietaker som vil ikkje flytte ut av vår leiligheten, så dermed fekk han besøk av politi, kasta ut og depositum har vi trukket ut i fra det han skylder hos oss.. Banken veit ka som e betalt og ikkje betalt, så bank har full oversiktiglig med at leietaker betaler tel den faste konto som beregner for husleie.
      Og eg synes nu det e så ergerlig at du skulle blir plaget av leietaker’n og han kan ikkje nekte dere inn for eks visning til utleie, og han skal jo flytte ut.. Så ta kontakt det eg beskrev overfor og dere får hjelp.
      Og når det gjelder andre leieboer..Veps..så eg livredd og eg blir alvorlig sjuk av det. Ja, eg e nemlig allergi mot veps, så eg har sprøyte klar til å sette på låren, hvis eg skulle blir stukket på nytt.. Men heldigvis så har vespen latt meg være i fred.. JA heldigvis for det!!.. Så lykke tel kjære deg og VÆR nu forsektig med vesp, de e ikkje nåkka spøk med ..God sommer 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg