Gourmetopplevelser med tean i tanga # Arendal

Mat må man ha. Som du kanskje har fått med deg så lager vi ikke så mye mat akkurat når vi er på båttur. Båltenning er forbudt, engangsgrill er noe kjass og ikke har vi kjøleskap heller. Dermed holder vi oss til knekkebrød, polarbrød, smøreost, juice og sånne helt enkle greier. Pluss det vi spiser ute da. Ute på restauranter. Hehe, det er altså ikke noen billig måte å feriere på dette.

Bensinforbruket gjør også et godt innhogg i feriepengene. Skulle nesten ikke vært lovlig. For hvorfor må en betale minst to kroner mer per liter for bensinen bare fordi den skal i tanken på båten og ikke i bilen? Det er noe jeg ikke helt kan forstå. De som kjører båt med dieselmotor fyller avgiftsfritt drivstoff. Skikkelig urettferdig altså. Men det er jo en helt annen sak ..

Første stopp var Hjemme hos Wenche rett utefor Arendal. For en plass! For noen skjønne mennesker! Og for en mat! Det var bare helt perfekt, rett og slett. Kan ikke sies på noen annen måte, det må bare oppleves! Er du i nærheten så anbefales dette paradiset på det varmeste. Og du må ikke komme sjøveien heller. Det ligger på Hisøya og det er kjørevei helt frem. Egen badestrand har de også her, så har du barn med deg så husk badetøy!

Her kunne du sitte på brygga, i sjøhuset eller i det digre partyteltet. Akkurat det sistnevnte der synes jeg ødela litt av helhetsinntrykket, men det hender vel at det er store selskaper her, og stappfullt, så da er det sikkert greit å ha plass til alle.

Litt forblåst den dagen vi var der. 

.. og ikke så mye folk utendørs. Men båthuset og brygga var fullt da vi kom.

Maritimt dilldall. Her var det mye gøy jeg kunne ha tatt med meg hjem til hytta.

Til pynt og nytte. Alle de gule støvlene som er spredd rundt på hele eiendommen er ment til gjester. Noen ganger er vannet så høyt at det slår inn over brygga og det hender at de har store bryllupsarrangementer her, og da vil de jo ikke at gjestens skal bli våte på beina, sier Wenche selv. Selv tror jeg vel mest på at det er blitt et slags varemerke for plassen. Spesielt var det iallefall.

Vi bestilte brosme. Og så god mat har jeg bare smakt en gang tidligere i mitt liv. Det var på Olde Hansa i Tallinn.

Ostefat. Drømmemannen måtte selvsagt prøve en av dessærane.Han var nemlig litt misunnelig på skipperen i følgebåten vår som bestilte fiskesuppe – og fikk så mye påfyll han bare ville .. 

Vi måtte bare opp og kikke på hovedhuset også. Og her traff vi selveste Wenche, smilende og blid og utrolig gjestfri. Ikke rart de ansatte så ut til å trives så godt her.

Reisefølget vårt. De så nesten litt kongelige ut der de spradet rundt i hagen.

Kjærringa og drømmemannen. Måtte jo frem fra baksiden av kameraet for et bilde jeg også.

Flott opplevelse både for syn og gane. Vi kommer garantert tilbake ved en seinere anledning.

Midtlivskrise på Facebook finner du HER – følg meg gjerne! :o)

6 kommentarer
    1. For et utrolig herlig sted 🙂 Der skulle jeg gjerne vært en tur. Herlig pynt overalt også 🙂 Koste dere der ja 🙂 Skjønner jg godt 🙂 Ha en herlig dag i varmen <3

    2. ravn73: Det er jo godt å ha noe å se frem til, men anbefaler at dette ikke bare blir med tanken. For det var enda bedre enn det ser ut til på bildene. Og maten – den var knallgod! :o)

    3. For noen flotte bilder og nyyyydelig plass. Masse sjarme og sommerstemning. Har tenkt å dra dit en gang, men det har ikke blitt noe av foreløpig. Når jeg så bildene fikk jeg enda mer lyst til å dra dit 🙂

    4. Fru Stussli: God ferie til deg. :o) Her har vi allerede jobba en uke. Og jeg har pådratt meg både lungebetennelse og bihulbetennelse i denne varmen. Er det mulig? Skal være glad når denne dagen er over, så har jeg noen dager å komme meg på ..

    5. Herlig!! Skikkelig norgesreklame i de bildene du har tatt. Nå ønsker jeg meg nesten båtferie 😀 og jeg som er gift med en landkrabbe 😀
      Ha en fortsatt deilig sommerferie, nå skal vi snart sette snuten mot nord og besøke mitt hjemsted.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg