Tre netter i båten

Turen startet under kalesja. I skikkelig guffent, grått, trist regnvær. Men avgårde skulle vi, og tur ble det. Jeg synes jo det var litt koselig da, men det var synd søstera mi fikk en slik start på den aller første litt lengre båtturen ho skulle være med på. Og dette var vår aller første tur med følge, så vi var vel litt spente alle sammen på hvordan dette skulle gå. På båttur med hyttenabo’n altså.

Vi fikk rusket oss litt allerede over Kvåsefjorden. Det første strekket uttaskjærs. Rett borti her altså. Kvåsefjorden, den litt skumle plassen for mange som ikke er så vant med sjøen. For meg er dette bare peanuts etter å ha vært på langtur i en daycruiser opptil flere ganger nå.

Enveiskjøring i Hesneskanalen rett etter Grimstad. Litt småskummelt og litt spennende. Men er glad jeg ikke var skipperen her for å si det sånn. Heldigvis kjørte det en båt inn før oss, så da fulgte vi bare på og regnet med å komme gjennom uten problemer med møtende båter. Aller første gang vi var her turde vi ikke kjøre inn, men tok en laaaang tur utenom. På tirsdag blåste det ganske mye, og siden vi hadde med oss noen som ikke er så vant til å dra på langtur så hadde drømmemannen planlagt ruta så mye som mulig innaskjærs.

Yess! De henger fortsatt med ..

Vi nærmer oss Arendal. Vi har kjørt i fire timer og begynner å bli sultne.

Litt forblåste ankommer vi Hjemme hos Wenche. Og det var ikke mangel på vind her heller. Det var ikke mangel på noe her, for å si det sånn. En fantastisk plass, men unormalt hyggelig personale og vanvittig god mat. Anbefales på det sterkeste. Flere bilder fra plassen kommer i et eget innlegg.

Sjarmerende til tusen. Hvem har ikke lyst til å ta en tur hit?

Gode og mette setter vi kursen videre østover. Denne ganga for å finne en plass å overnatte. Og det kunne ikke være på den ytterste nøgne ø, i følge drømmemannen, til det blåste det alt for mye .. Dumt. For det er der jeg trives aller best. Drar jo ikke på båttur for å bo midt inni skauen.

Men skogstur ble det .. og sola forsvant en smule for tidlig for min del.

.. ikke hadde vi sol på morrakvisten heller! Men morrabad ble det, kan jo ikke være på båttur uten å hoppe i havet når en våkner! Spesielt ikke når en ikke har dusj og do og sånn ..

Heldigvis forsvant gråværet. Og nå begynner det jo å minne om skikkelig sørlandssommer i skjærgården..

Aaaaah! Nå snakker vi!!

Litt skvalp og bølger inn mot Risør. Men det skal nok gå greit når den vakre sommerbyen ligger der fremme og venter på oss.

Ikke store farkostene å bo i egentlig. Men det er det vi har, og det går jo greit. :o)

Skjønne, fantastiske Risør hvor jeg har feriert mye i mitt tidligere liv. Med x’en og ungene. Byen viste seg fra sitt absolutt beste side denne dagen, selv om det var litt mye vind utpå sjøen.

Vi fant plassen fra sist vi overnattet her. Det var til og med ledig. Men det blåste for mye til at det var behagelig å sitte på skjærene, så da vi skulle spise middag la vi til på Stangholmen Fyr og fant ut at vi likegodt kunne være der om natta. Det var helt ok, og kosta ikke noe for en natt. Do, dusj og mulighet for å få vaska tøy har de også her.

Jeg er syk. Og paracet eller noe sånt hadde ingen tatt med. Ble ikke så skrekkelig hyggelig utpå kvelden. Satt og frøys under et teppe og hadde kjempevondt i halsen. Så det ble forsåvidt en tidlig kveld på oss. Orka ikke engang å gå utover på holmen for å ta bilder da det flotte kveldslyset kom, rett i det sola gikk ned. Enda jeg hadde planlagt det i lange tider. Her var det bare rett ned i kabinen og under både tepper og dyne. Uten at det hjalp noe særlig.

Fin plass å overnatte. Tre seilbåter og våre to daycruisere som lå over til dagen etter.

Morra’n etter var første stopp Risør, igjen. For å få fatt i smertestillende og nesespray til kjærringa. Jeg var så elendig at jeg bare ble liggende inne i cabinen. Ikke noe morrabad, ikke noe tannpuss. Gud, det er mange år siden jeg har følt meg så syk!! Til og med da vi kjørte lå jeg bare der inne. Skikkelig ubehagelig var det, det var nummeret før jeg ble sjøsyk også, av all den hoppinga på bølgene, men jeg orka ikke bevege meg. Det knirka og slo og bråkte noe helt vanvittig. Var inne på tanken at om vi kjørte på skjær eller noe, så kom jeg til å dø inni der. Men ikke engang det fikk meg til å krype ut .. så tror jeg at jeg sovna ..

Da jeg endelig kom meg ut av cabinen var det meste litt bedre. Både formen og kjøreforholdene.

Vi spiser lunsj i Arendal. Og på kvelden koser vi oss på ei øy rett utenfor Lillesand med ost og vin. Kunne selvsagt kjørt helt hjem, men ville liksom ikke helt avslutte før det var nødvendig. Men da vet vi iallefall det til en annen gang; Det er helt overkommelig å kjøre Kristiansand – Risør på en dag. Sånn i tilfelle vi skal enda lengre en annen gang. Da er det jo litt greit å frese forbi de plassene hvor vi begynner å bli veldig godt kjent og heller bruke tiden på noe vi ikke har sett tidligere.

Våkner til denne utsikten etter siste natta. Det er helt vindstille og ligger an til å bli den smeigedagen. Den fineste av alle dagene i hele ferien. Og siden har det bare blitt bedre og bedre. Bare så synd at vi ikke hadde mer ferie .. men veldig greit for de som gikk ut i siste pulje.

Det obligatoriske morrabadet. Uten det hadde jeg aldri klart meg i denne båten mer enn ei natt. Det er jo klamt og trangt og ikke spesielt deilig. Egentlig. Men en innstiller seg jo på at slik er det bare, og gjør det beste ut av tingene. Som for eksempel å hoppe i sjøen med en gang vi står opp .. Det er ikke alltid like behagelig, noen ganger er det rett og slett iskaldt, men etterpå blir alt så mye bedre.

For en dag!! Blikkstille, ikke ei sky på himmelen .. kan det bli bedre? Egentlig ikke. Bortsett fra formen min da, for den er heller litt klein.

Så rolig var det på sjøen at vi tok turen hjem uttaskjærs. Det er heller sjelden kost.

Nå har vi allerede jobba en uke. Mens tidenes sommer har inntatt sørlandet. Varmerekord. Både på land og i sjøen. Tenk om vi alltid kunne hatt det slik på denne årstiden!