Hytte og ferie – for det meste bare irriterende

I går var det egentlig en dritkjip dag! Jeg er er så værsyk, og takler ikke helt at sola er fraværende når jeg har ferie her ute. Forbanner hytta, ferien og nesten drømmemannen også, og ønsker meg til en varm, solrik plass langt fra Norge og dette utilregnelige sommerværet. Det blir jo ikke noe bedre når det har vært fint vær omtrent siden 17. mai og helt frem til den første av feriedagene våre. Da er det som å få et slag rett i trynet. Eller under beltestedet om du vil. Uansett, det ødelegger feriefølelsen helt. Fridagene som jeg har gleda meg til, og var så klar for, føles omtrent helt bortkastet!

Mens andre jubler over vannet fra oven har jeg mest lyst til å grine! Jada, litt regn er sikkert så bra for blomster og plen og hele pakka. Men herregud da, kan dere ikke bare vanne da? Og om du ikke har vanna til nå så er jo det meste daua allerede. Mine blomster lider ikke noen nød, og plenen, må den være grønn hele sommeren? Jeg foretrekker tørke og brunsvidd plen om jeg bare kan få noe sol på kroppen. Det er liksom ikke helt det samme og legge seg inn i et solarium for å få sommerfargen. Å bruke opp de får feriedagene en har for å sitte inne og se ut på en grå himmel og regnvær, det er heller ikke helt greit. Da kunne en jo heller ha vært på jobb .. gjort noe fornuftig og spart feriedagene til noe gøy!

Jeg mangler evnen til å slappe av. Kula’n. Kose meg. Lese en bok. Strikke litt. What ever. Jeg sitter bare her og ser på alt jeg skulle og burde ha gjort. Irriterer meg for at det ikke er oppholdsvær slik at jeg kan få malt ferdig gjerdet, hytteveggen, eller i alle fall gjøre et eller annet. Så jeg blir sykt stressa av dette her. Mer stressa enn etter de verste kveldsskiftene på jobb. Og sur. Drittsur.

I går sov vi til 11.30!! Herregud, er det mulig? Så da ble jo starten på en regnfull dag enda verre. Etter hvert tok vi en tur på Sørlandssenteret, hadde forventa at det var studd med folk, og bilene på parkeringsplassene tilsa egentlig det, men inne var det ikke så mange. Har vel noe med at det er så sykt stort nå, en merker ikke menneskene så godt som før de bygde ut. Men det var ikke noen koselig det heller. Stakkars mann som var sammen med meg i går. Han hadde jo ikke lyst til å traske rundt på et handlesenter, han koser seg når han bare sitter på ræva her og ikke gjør en dritt! Det er bare meg som ikke helt finner roen ..

Vi inviterte hyttenaboene til vin i grillbua. Selv om det regnet så satt vi tørt og godt under taket der. Varmt var det også, så vi led ingen nød. Egentlig. Jo lengre ned i vindunken vi kom jo koseligere ble det jo .. så der er løsninga altså! Tror vi må til byen i morra og kjøpe mer drikke .. for været fremover ser ikke stort bedre ut enn det var i går. Sist jeg så på yr så var det meldt regn og torden frem til torsdag. Så da går enda ei ferieuke til ingenting.

Alle hytter i Norge burde hatt hele uteplassen under tak! Med vegger og peis! Så jeg har fått en ide om terrassen på kortveggen her. Den hadde tatt seg flott ut med glasstak tenker jeg. Enda en plass å sitte ute når det regner. Med langbord og peis i det ene hjørnet. En vegg eller to hadde sikkert gjort susen det også. Men .. jeg skal jo ikke ha noen store prosjekter på gang på flere år nå, jeg er drittlei av å alltid måtte gjøre et eller annet, aldri bli ferdig, bruke alle feriepengene og skattepengene på hytta. Bare tenk så mange flotte ferieturer vi kunne hatt for alle disse pengene vi legger ned i takrenner, terrasser, malingspann og alt det andre som alltid trengs her ute .. en kan jo virkelig lure på hvorfor en tviholder på denne plassen. Kunne solgt og betalt ut all gjelda på huset, og så kunne vi fått en helt annen hverdag. Med masse penger på kontoen hele tiden. Selv rett før lønningsdag. Det hadde vært noe det!

Jeg hadde aldri i livet brukt penger på å kjøpe ei hytte!! Men å arve ei er langt fra gratis det heller. Likevel kan jeg ikke selge. For dette er arven til ungene mine. Om de har råd til arveavgiften da .. og om de klarer å samarbeide om stedet. Men akkurat det er jo ikke mitt problem .. heldigvis!

Lurer forresten på om det går an å tørke gjerdet med hårføneren? For da kan jeg muligens få malt siste strøket før regnværet slår til igjen ..

4 kommentarer
    1. Livet på Norges beste vestkant: Hehe … ja, men en behøver jo ikke alltid å høre på flertallet. ;o) Hadde gladelig lagt meg i et solarium med jevne mellomrom om jeg hadde et hjemme. Iallefall nå som de aller verste heteturene er over. ;o) God mandag til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg