Tur for tøffinger

Ja, jeg innrømmer det glatt.
Det er en smule sært å kjøre til Åna-Sira en nydelig lørdag for å gå på tur.
Dagen var egentlig satt av til hagearbeid, men det skar seg.
Bare på grunn av et bilde jeg fant på Instagram seint fredag kveld.
Denne idylliske plassen heter Roligheten,
og herfra gikk vi til Brufjell og videre til jettegrytene.

Brufjell er en del av Magma Geopark og UNESCO.
Det skulle være en postkasse på toppen og vi ble anbefalt å notere navnene her,
for statistikkens skyld. Men det manglet både penn, papir og lokk på kassa.

“Turen starter med relativ god stigning” leste vi.
Jah! Egentlig gikk det opp og ned hele tiden.
Men en kjører jo ikke helt til Flekkefjord for å pingle ut heller!

Fantastisk utsikt, og mye vind.
Og ei ganske sliten kjærring, til og med før vi begynte nedstigningen.
Vet ikke helt hva som er galt med meg, men er litt uttafor for tia.

“Det er ganske bratt mot slutten.
Og de med høydeskrekk kan kanskje finne nedstigningen skummel”
Jeg har ikke høydeskrekk, men synes det var skummelt likevel.
Da vi kom hit, til begynnelsen av nedstigningen,
skjønte jeg hvorfor de sa at hunder ikke kunne tas med.
Godt Zenta var hjemme, men rart å gå på tur uten ho.

Selfie – i farta!
Fra en skikkelig kledelig vinkel.

Om jeg ikke fullførte med stil,
så fullførte jeg i alle fall.
Og nei, jeg veier faktisk ikke 200 kilo selv om det ser sånn ut her!

Her gjaldt det å holde tunga rett i munnen,
ikke få panikk og treffe håndtakene med både hender og føtter.
Jeg har aldri klatra i hele mitt liv før, men en gang måtte jo bli den første.
Jeg liker ikke en gang å hoppe fra stein til stein når vi er på tur.
Flodhester liker seg best i vannet vettu.

Drømmemannen HAR høydeskrekk.
Han klarte seg utrolig bra, jækla irriterende, spør du meg ..
Men han kunne ikke fatte hvorfor jeg skulle ta alle disse bildene,
og smile, nei det skulle han i alle fall ikke.

Og der åpenbarte de horisontale jettegrytene seg, Brufjellhålene!
De ble til under istiden for 20.000 år siden. Den gang var havet høyere.
Visste du forresten at fjellene her for millioner av år siden var høyere enn Mount Everest?

Og akkurat et slikt bilde var hele grunnen til at vi kom hit!
Nå har jeg mitt eget .. flott, ikke sant?

Så var det tilbake samme vei ..
bare oppover denne gang.

Pass opp! Flodhest i farta!

Vi gikk en litt annen vei tilbake, da vi var ferdig med klatringa.
Via nedstigning til rullesteinstranda Sandvika,
et merkelig navn på ei steinstrand ..

 

SportsTrackeren min gikk litt berserk.
For jeg hadde absolutt ikke noe bad uti her ..
Men hvem som helst kan sikkert bli litt forvirra av denne “stien”.

Mulig denne turen ikke er beregnet for kjærringer over 50?
Vel, jeg føler meg skikkelig sporty, og tøffere enn toget i dag, bare så det er sagt. 
Iallefall nå, som jeg er tilbake til normalen igjen. 
Jeg ble ganske dårlig da vi kom tilbake til bilen, kvalm og svimmel.
Så da vi kom hjem måtte jeg ha en liten time-out i horisontalen på sofaen. 

Håper du også har hatt en flott lørdag. :o))

Midtlivskrise på Facebook finner du HER – følg meg gjerne!

20 kommentarer
    1. Hei Marit!
      Fant deg tilfeldig på Fb og kom på at jeg måtte sende deg noen linjer! Denne turen du forteller om her er jo helt nydelig. Flotte bilder også. Dumt jeg ikke har visst om dette stedet tidligere, så skulle jeg sannelig gått den. Men jeg sliter med en vond skank og det er ikke sikkert jeg blir bra noen gang heller. Tragisk for meg som har vært ei fjellgeit store deler av livet. Men jeg kommer nok til å prøve meg om jeg skulle bli frisk. Tøft å se at du har begynt å studere igjen. Jeg er sikker på du kan gjøre en god jobb. Det var så hyggelig å jobbe sammen med deg, den gangen vi var i Slottet. Lykke til videre med studiene og nye turer!
      Klem fra Eva

    2. venkesstrikk: Det var veldig flott natur, både på veien, og da vi kom helt ned. En fantastisk opplevelse, rett og slett. Og veldig gøy å ha gjort det! :o))

    3. Siv Svanem: Det var akkurat det det var: FANTASTISK! Iallefall etterpå. Og jeg er så glad for at jeg tok alle bildene, bade nedover og popover. ;o))

    4. For en flott tur og det ble nydelige bilder. Jeg har en smule høydeskrekk og armmusklene mine er også litt pinglete. Flott gjennomført Marit. Av og til må en bare ta seg tid til slikt

    5. solkro: Pågangsmotet er det ikke noe i veien med! I alle fall ikke nå lengre .. ;o)
      Ikke så mye gangsperre, for beina er jo ganske velbrukte her, det er verre med armene og ryggen. Kjenner jeg har brukt noen muskler som jeg ikke visste jeg var i besittelse av, for å si det sånn! :o)) God søndag til deg også. Jeg skal på jobb klokka tre, så jeg tror ikke det blir gjort så mye fornuftig her i dag heller. Men til uka, kanskje .. ;o)) Klem tilbake. Håper du har det bra.

    6. Du er jammen meg gode,jeg hadde aldri klart det der må si jeg beundrer pågangsmotet ditt:)
      Ha en fin søndag og så håper jeg du ikke har for mye gangsperr:)
      Goe knib<3

    7. jeg skjønner veldig godt att hagen ble bortprioritert til fordel for denne kjempeflotte turen.
      En aldeles nydelig sted og ikke minst spennende turtereng,ikke så jeg noen flodhester heller på bildene dine,bare en kjekk mann og ei flott dame :)) lurer på om noen trenger briller hi hi.Du ser strålande flott ut og er virkelig flink,synes du har all grunn til å være kjempestolt eg da

    8. Livsrom: Takk, takk. :o) Får nyte noen timer før jeg skal på jobb .. tror ikke det blir noe av den lukinga i dag heller. Er så lemster ..

    9. frustrertfrueihouston: Ja, den himmelfargen er gull verdt! Og slik har det vært kjempelenge nå. Håper bare vi ikke har brukt opp sommeren før ferien starter om en uke til .. det hadde jo vært en smule kjipt! Skal på jobb om noen timer, og er lemster i alle de musklene jeg ikke visste jeg hadde etter gårsdagens tur. Blir nok gjort lite fornuftig i dag også her …

    10. Siren: Tusen takk. :o) Lik gjerne bloggen på facebook, og del innlegget om du synes det var bra. Så få jeg kanskje noen flere lesere også .. 😉

    11. Nydelige bilder, artig tekst og flott blogg, Marit.
      Dette var virkelig en tur jeg kunne tenkt meg og som skal prioriteres for å få prøvd meg på i ferien.

    12. Wow for en tur. Den skulle jeg gjerne tatt selv, men jeg har høydeskrekk, og vet jammen ikke om jeg hadde turt å klatre hverken opp eller ned. Bildet ditt ble fint, en skikkelig flott premie etter en flott tur. Nyt søndagen 🙂

    13. Ser ut som en fantastik flott, men utfordrende tur. Ja, kanskje litt skummel, men for en nydelig natur!
      Du har i hvet fall grunn til å være fornøyd med deg selv etter en slik dag.
      Men for en “merkelig” farge dere har på himmelen 😉 -Skulle nesten ikke tro vi bor i samme land…..sukk!!! (Bare misunnelig)
      Nyt resten av helgen:)

    14. frodith: Piffen gikk liksom litt ut av kjærringa da vi var tilbake i bilen. Knærne var som gele .. Mulig jeg var litt reddere enn jeg trodde? Det var både skummelt og spennende ja! Og en veldig deilig følelse da det var gjort liksom. :o)) Ganske fornøyd med meg selv i dag.

    15. Det så UTROLIG skummelt ut, og VELDIG spennende samtidig. 🙂 Det skulle jeg gjerne prøvd 🙂 Den klatredelen altså 🙂 Du må ha vært megasliten etterpå? Og menn liker dårlig å bli tatt bilde av tror jeg…hvertfall mange av dem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg