Chia-frø skal hjelpe for det meste

De ser jo ut som pyntestein en kan ha i hagen. Men dette er altså Chia-frø.. Tatt i betraktning at de er hakket mindre enn linfrø så kan en jo ikke akkurat se at de er så flotte som på dette bildet. De ser ut som bittesmå sorte prikker bare. Jeg har fått dem anbefalt av ei venninne, som mener de har en enorm innvirkning på det meste.

Posen har stått urørt på benken i en ukes tid. Jeg har skult litt på den hver dag, men det har liksom ikke klart å tenne meg likevel. Så nå hoppa jeg bare i det. Lyst eller ei. Først forsøke jeg å bare ta ei spiseskje og svelge unna, det gikk sånn tålig greit egentlig. Fort gjort å bli ferdig med det. Min venninne synes dette var en forferdelig fremgangsmåte. Ho brukte det i te eller juice. La føene svelle noen timer i vann, da blir de litt geleaktige, og så slenger du de i et eller annet drikkende, som du tar på styrten. Jepp! Jeg gjorde det. Det var ekkelt. En hel halvliter med te full av rare geleklumper. Nope, foreløpig foretrekker jeg å ta dem natura, med masse vann. Og siden de sveller, så tenker jeg som så at da kan de like godt svelle i magen min. Da hjelper de jo godt på metthetsfølelsen også. Selv om jeg må innrømme at jeg ikke har følt meg sulten en eneste gang disse ukene jeg har gått på NOKA-dietten. Kjesken og lyst på noe godt, eller iallefall noe annet enn det jeg har spist, det har jeg vært. Men ikke direkte sulten.

Disse frøene kan brukes på/i det meste. I frokostblandinga for eksempel. De fantastiske egenskapene til frøet blir ikke dårligere av varmebehandling og kan derfor brukes når du baker brød og knekkebrød. Det høres jo helt ok ut. Men jeg spiser jo for øyeblikket ikke sånt.

Mirakelfrøet kommer opprinnelig fra Mexico. Det har høyere konsentrasjon av Omega-3 fettsyrer, antioksydanter og kostfiber enn noe annet. I tillegg inneholder det også andre viktige næringsstoffer. Det er glutenfritt, sukkerfritt, ikke genmodifisert, fritt for sprøytemidler, konserveringsmidler og andre tilsetninger. Det verken smaker eller lukter noe spesielt og kan derfor kombineres med annen mat og drikke uten å forringe andre smaker. Hmmm … det høres jo for godt ut til å være sant. Ikke vel? Sunt og godt for det meste, og så smaker det ikke vondt heller … det hører jo med til sjeldenhetene.

Jeg fikk et helt foredrag av dama i helsekosten da jeg kjøpte det. For jeg, vimsa, kunne jo ikke huske hva dette mirakelfrøet het da jeg forvilla meg inn i den butikken. Så jeg sa bare at ei venninne hadde snakka så varmt om et mirakelfrø som hjalp for alt – og at jeg skulle ha det! ;o) Ho skjønte med en gang hva jeg sikta til.

Frøet har visst god virkning på styrke og utholdenhet. Aztek-indianerne inntok utelukkende dette, på hvilken måte er litt uvisst, før de skulle ut i kamp. Men det skal også ha en god innvirkning på humørsvingninger, og samtidig holde blodsukkernivået i sjakk.

Vel, nå har jeg inntatt disse små vidunderne i en ukes tid. Og ja, jeg føler meg bedre enn på lenge. Men om det har noe med dietten å gjøre, det at vi er så mye ute og trimmer, eller at jeg har færre kilo å drasse på .. det kan jeg ikke svare på. Men det er kanskje verdt et forsøk, om du føler deg litt lite pigg og uopplagt?

Har du forsøkt det sier du? Ok, fant du noen av disse oppskrytte virkningene da? Fukner det? Jeg har jo skjønt oppigjennom at slike ting som høres for godt ut til å være sant oftest er nettopp det!

7 kommentarer
    1. Livsrom: Hmmm … venninna mi er helt overbevist om at de hjelper. På giktplager og andre vondter. Åsså får ho så mye energi av dem.

    2. Joda, jeg har i min fortvilelse over en ikke-/ dårlig-fungerende kropp prøvd de supersunne, superdyre frøene, -også. Jeg blandet dem i frokostblandingen min. Det eneste jeg faktisk (med hånden på hjerte) opplevde som resultat, var frø som kilte seg mellom tennene og svellet opp til små geleklumper. Til tross for rengjøring og pussing, var det alltid ett eller flere som hadde funnet et gjemmested, hehe:D Mulig det er mine tenner det er noe galt med, men likevel…..
      Nei, de blir neppe kjøpt igjen av meg (tror jeg)

    3. Jeg elsker chiafrø og har spist mye av disse supersunne deilige frøene. Jeg putter dem i hjemmelagete knekkebrød, i herbalifeshaker og mye mer. I tillegg kan de brukes i en kjempegod dessert: 1 boks økologisk cocosmelk (flytende) bland inn 4,5 ss chiafrø + litt stevia eller annet søtningsstoff og la stå i 1 time. Server i porsjonsformer med mango i biter, blåbær og bringebær 😉 Supersunt og supergodt 🙂

    4. har aldrig hørt om dette før,men jeg googla litt og ble nyskjerrig:)så neste uke skal jeg prøve å få tak i det selv og teste det ut :))takk for tips og lykke til videre

    5. Hmmm – Hjelper mot alt. Må jo prøve disse frøene da kanskje. Jeg kommer sikkert til å prøve dem blandet med frukt og gresk youghurt. Det er sånn jeg får i meg ting som er bra, men jeg ikke har lyst til å putte i munnen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg