Ultralyd på morrakvisen

Hadde time 10, kom ikke inn før 10.45. Det er en heller dårlig start for denne utålmodige kjærringa. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å sitte på et legekontor og vente og vente. Faktisk var det like før jeg bare sa ifra i luka at jeg ikke trengte denne undersøkelsen. For jeg hadde andre ting å ta meg til. Men klarte å roe meg ned igjen. Det hadde vært verre om jeg skulle vært på jobb, for da blir jeg enda mer nazi på slikt unødvendig tidsbruk.

Vel, kneet feiler ikke noe spesielt. Bortsett fra at jeg hadde veldig smal leddspalte (?), nesten halvparten av hva som var normalt. Dette kunne være medfødt. Og det resulterte i at når jeg belasta beinet over tid, som å gå lange turer, så gnissa beinet mot hverandre og det kunne bli betennelse. Menisken og alt annet var helt ok. Men legen anbefalte ikke lange turer mer, kun 30 minutter for å ikke få tilbake denne betennelsen og andre kneplager. Dette var skikkelig dårlig nytt!!

Han reagerte også på at jeg hadde så mye ødem.  Men det har jeg jo slitt med i årevis, uten at noen har klart å finne grunnen. Jeg hovner opp og eser ut til det ugjenkjennelige. Men etter at jeg begynte å gå de lange turene på ei mil annenhver dag, så bedret det seg. Nå kan jeg jo bare glemme det! Så jeg skal tilbake til legen om to dager. De vil prøve å sette meg på noen medisiner som kan ta vekk alt dette overflødige skvalpet jeg drasser rundt på. Slike symptomer kan være tegn på nyresvikt, blodpropp og andre fæligheter, men jeg er jo sjekka for det meste, så akkurat det bekymrer meg ikke nevneverdig.

Som du skjønner så var dette en dårlig kombinasjon. Noen av plagene blir bedre når jeg beveger meg mye, men så går den aktiviteten ut over andre ting igjen.

Hva skal en så velge av  to onder? Jeg har jo mest lyst til å fortsette den treninga, for mye ble bedre da. Ikke minst gjorde det noe med humøret. Men jeg har jo ikke lyst til å få tilbake betennelsen, og det ville jeg sannsynligvis om jeg begynte på an igjen.

12 kommentarer
    1. Bare hold deg unna asfalten så !!
      jo medfødt som trøbler nå er egentlig forståelig, jo eldre vi blir vet du jo mer er vi brukt hehe

    2. Grete: Synes det er rart at noe som er medfødt plutselig begynner å trøble det til nå. Åssen går det an? Jeg er sikker på at dette skal gå bra, også med lengre turer, om jeg bare tar det litt mer med ro. Var nok bare ekstremt uheldig. Tenker jeg. TIl det motsatte er bevist. Og da trenge jeg flere betennelser enn en og henge det på.

    3. Da foreslår jeg en halvtimes gange på skogsbunn og en tur i svømmehallen etterpå 🙂 svømming skader jo ikke kneet !
      Du vet jeg har operert begge knea ? det var også medfødt, mine kneskåler gikk skjevt slik at det ble bein mot bein, og oppflisa bein skader som kjent senene som skal holde knekapslene på plass !! ikke bra så jeg synes du skal gjøre som legen anbefalte så slipper du kanskje å operere.
      Stooor klem til deg 🙂

    4. Æsj, det hørtes kjedelig ut….Du får gjøre så godt du kan, og ta dine 30 min. Er det ikke det som er anbefalt aktivitet pr dag fra “helseforståsegpåerne”?
      Jeg tror jeg forstår litt hvordan det føles, har hatt noen slike “rykk tilbake til start” opplevelser.
      Kanskje er det muig å øke litt forsiktig og gradvis når ting har roet seg?
      Lykke til:)

    5. Æsj så kjipt. Men får liksom ikke en lang fin tur på 30 min, men om beina slutter å virke så er det verre. Ikke greit å velge hva du skal ta hensyn til, men smerter når du går kan du jo ikke ha videre, så da blir det vel heller flere korte turer da, eller lengre turer med lange kaffepauser midt i?

    6. Ikke lett og vite hva som er rett og galt, så jeg skal nok ikke komme med noen gode råd…
      Men varme tanker og en god klem det kan du få 🙂
      Ønsker deg en så fin kveld som du bare kan <3
      Go´klem fra Engla

    7. Det var ikke noe morsomt, for jeg er også slik at en god tur gjør noe med humøret mitt så jeg skjønner godt hvordan du føler det.
      Men prøv deg litt fram, om du ikke går den mila så kanskje du kan ta kortere turer hver dag…lykke til

    8. hva om du går en litt lengre tur en gang iblandt da og siden holder deg til litt kortere turer,uff slike meldinger er kipe da.
      Men får du hjelp for det andre så er jo det supert da:))

    9. luftebobbla: Fikk noe betennelsesdempende, Arcoxia, men jeg ble så dårlig av dem at jeg bare måtte slutte. Svimmel, enda mer øresus, fryktelig hjertebank.

      Nå var det bare bittelitt av betennelsen igjen, og det forsvinner vel om jeg tar det med ro en stund til. Litt med ro jaffal. ;o)

      Det de ville sette meg på nå er visst noe for ødemet, opphopning av vevsvæske. Og det hadde blitt ufattelig godt å bli kvitt det. Men stort sett er jeg veldig skeptisk for tabletter ..

    10. Vær veeeeeldig forsiktig til å ta i mot betenelses dempende for kneet,jeg har brukt voltaren i en årrekke før jeg plutselig ble allergisk…se tidligere blogg innlegg denne mnd.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg