Dingsene blir mindre og mindre

Samtidig som synet blir dårlige og dårligere. Er ikke det en litt dum kombinasjon egentlig? Jeg er blitt den (u)lykkelige eier av en spell ny iPad mini, eller kanskje ikke eier akkurat, men iallefall en kommende bruker. For dingsen tilhører jobben min, og nå har de funnet ut at vi skal lese avisen på lesebrett enten vi vil eller ei. Dermed er avisen i postkassa en saga blott. Digitalt er fremtiden!

Jadda! Det er så greit atte! Det er bare så synd at disse digitale greiene er så jækla små! Jeg gidder jo ikke sitte der på den miniskjermen og lese en hel avis! Jeg har jo hatt avisappen på mobilen helt siden den ble lansert, men leser jeg det der? Nope. Skumleser overskriftene, innimellom, men så slutter det. Egentlig lurer jeg på om jeg er 150 år, og ikke “bare” 50, for jeg foretrekker faktisk den derre avisblekka på papir jeg. Jeg liker boligmagasiner og reisehåndbøker også. På papir. Drømmemannen ler litt av meg, for alt det jeg går og kjøper kan jeg jo finne gratis på nettet. Men noen ganger blir det litt for abstrakt. Jeg vil kjenne på papiret, holde det i hånden. Det er noe helt annet med en plastdings som trenger strøm i hytt og pine, og spesielt når du ikke aner hvor denne ladekabelen befinner seg.

Men nå sitter jeg her da. Midt på natta. Og setter opp iPaden. Helt aleine. Og jada, jeg skal nok får det til, for jeg er jo ikke helt dum heller. Jeg bare liker det ikke. Og speiselt ikke Apple-produkter. Jeg ville heller hatt noe lettbrukelig Android-greier. Der en faktisk kan bestemme over sine egne eiendeler helt selv. Uten for eksempel iCloud, iTunes og andre tullete apper, eller hva det er, som skal bestemme hvordan en skal klare å få over bilder og andre filer fra den ene duppedingsen til den andre. Eller omvendt. For klipp ut og lim inn er jo helt umulig med Apple. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det egentlig er?

Men en ting skal de ha. Apple-produktene er tydeligvis evigvarende. Nå har jeg hatt min mobil i over to år, og den lever enda. Slå den da!! Alle mine tidligere mobiler har avgått ved døden etter et år. Sånn omtrent når garantien gikk ut. Nå er vel den garantientiden to år om jeg ikke tar helt feil. Forventet levetid, var det ikke derfor de måtte øke den med et år tro? Men uansett, mine telefoner har bare dødd. Ikke fordi jeg har mista dem i golvet, drunka dem eller noe sånn. Neida, plutselig slo de seg bare av .. og døde. Uten noen grunn. Jeg har i alle år innbilt meg at de hadde planta noe selvutløsende, ødeleggende i dem som slo til rundt ettårsdagen. Sånn har det iallefall sett ut.

Men ikke på iPhonen! Og det er vel den eneste mobilen jeg virkelig har ønska livet av. Helt siden jeg fikk den! Grunnen til at jeg ikke har skifta for lenge siden er fordi det er jobben som har betalt den, og regninga, hver eneste måned. Og det er jo kjekt. Jeg gidder ikke ha en jobbmobil og en privat, det blir jo bare tull. Jeg hater jo alle disse digsene, og vil helst begrense utvalget mest mulig.

Alle passordene er dessuten litt av en prøvelse. Og sjelden kan du bruke samme nøkkel for å komme inn flere plasser. En salig blanding av tall, store og små bokstaver er påkrevd. Så her gjelder det å holde tunga rett i munnen og hjernecellene i sving. Eller skrive det ned på en lur plass som du ikke husker neste gang behovet dukker opp. Mobilen har hele to passord for at den skal funke. Har sikkert noe med jobbmailen, og slike ting å gjøre. Selv om jeg ikke helt kan forstå at den må være så beskytta .. det er jo liksom ikke statshemmeligheter som tyter inn der akkurat.

Nettopp passordene satt en stopper for meg. Jeg fikk ikke installert jobbmailen på denne iPaden. Ingen passord funka, og jeg hadde ikke flere. Eller egentlig kom jeg ikke inn på den riktige siden der den kunne lastes ned fra, men det var jeg for trøtt til å skjønne forrige natt. Så dermed måtte jeg bare bite i det sure eplet og innrømme at jeg ikke var så glup likevel. Jeg fikk det ikke til. Ikke engang etter å ha sittet til klokka tre på natta!! Neida, så lett skulle det ikke være. Så jeg la meg lettere forbanna med en gryende hodeverk. Og den hadde jeg fortsatt da jeg sto opp!

Aller mest hadde jeg jo lys til å slenge hele padden i veggen!! Hadde det vært min personlige eiendel så skal du ikke se bortifra at det hadde skjedd. Men det er jo egentlig jobben sin da, og slik behandler en jo ikke ting en har lånt. Iallefall ikke jeg. Uansett hvor forbanna jeg blir! For tenk, jeg har jo kontroll og vet hvordan man skal beherske seg. Har jo lært litt på disse femti årene! Og det tror jeg garantert de rundt meg skal prise seg lykkelig for.

Ikke fikk jeg synkronisert mobilen med iPaden heller. Enda de fant hverandre. Men jeg kan lese avisen på den. Om jeg skulle føle et veldig behov for det ..

Rett før jobb fikk jeg et lite tips fra drømmemannen. For jeg kom jo fortsatt ikke inn for å laste ned mailen. Grunnen til det var ikke at jeg var en tufs, men stien jeg skulle skrive inn hadde en bitteliten mangel, nemlig https:// foran adressen. Og det var vel den eneste versjonen jeg ikke forsøkte! Så dermed plinga det i vei mens mailene fra hele uka ramla inn på min bittelille nyervervelse. Dermed slapp jeg å drasse den med meg det digitale lesebrettet til jobb for å spørre it om hjelp. Burde jeg ha kjent et aldri så lite snev av lykke da, egentlig?

For å være helt ærlig så gjorde jeg det. Ikke fordi faenskapet funka som det skulle, men rett og slett fordi jeg hadde klart å sette opp denne duppeditten nesten helt aleine. 

Nå skal kjærringa motvillig venne seg til denne greia da. Sånn i hverdagen. Jeg skylder vel jobben såpass. Hvem ville vel ikke ha jubla høyt av glede over å motta en iPad helt gratis? Jeg prøvde å si at jeg ikke trengte noe lesebrett, for jeg har jo en nesten ubrukt Samsung Galaxi Tab, liggende. Men at den mobilen, en Samsung Mini,  jeg har mast om i tre måneder fortsatt sto høyt på ønskelista. iPhonen min er blitt litt kranglete og sykt treig etter siste oppdatering, skjermen funker bare av og til, så det er ikke alltid jeg klarer å ta den når det ringer. Men det ble ikke noen Samsung på meg gitt! Bare en ny iPhone. Den er visstnok bestilt. Så dette ble jo nesten julaften og bursdag på en gang. Bare så synd at jeg ikke helt fikk det jeg hadde ønsket meg .. 

Men nå har jeg bestemt meg. Jeg skal prøve å legge godviljen til, i minst et par måneder, for å gi forholdet til mine nye Apple-produkter en sjanse. Jeg skal være positiv og tålmodig (uten at jeg helt vet hvordan det er mulig), og så satser jeg på at dette kommer til å bli så bra atte .. Et pluss kan jeg si allerde nå, den er jo liten og grei denne iPaden, og den blir sikkert helt perfekt å dra med seg på ferie. Spesielt siden jeg fikk tastatur også, og da kan den jo faktisk brukes til å skrive touch på. Om det bare er plass til alle fingrene, men det er vel lite trolig ..

Hva slags duppedingser sitter du å fikler på sånn til vanlig? Pc, nettbrett, mobil, eller alle tre om hverandre? Android eller iPhone?

Midtlivskrise på facebook finner du HER.
Lik, del og vær glad! :o)

 

#iphone #ipad #mobiltelefon #digitalhverdag #nettavis #avis

10 kommentarer
    1. traust: Hehe .. jeg er ekspert på mapper og systemer på pc’n. Men det er den lesinga da, papiret er fortsatt vinneren her hos meg! Og Apple-produktene er jeg altså ikke veldig glad i.. men det ka jo forandre seg. Kanskje.

    2. fredlig: Det gjør det sikkert. :o) Det går iallefall an på mobilen. Men det er ikke akkurat skriftstørrelsen som er problemet heller. Vi skal lese avisen på denne her, det er derfor vi har fått den, men den er jo bare en fjerdelel så stor som ei avisside. Og jeg liker avisen som den er, i papir. Nettutgaven skumleser jeg. Overskrifter og litt til. Men skal jeg kose meg med en avis, ja da vil jeg kunne bla i den. Skjønner jo at jeg er blitt ei sær, gammel dame … hehe.

      Men ellers fikser jeg det meste på internett altså. Men da via laptopen, med tastatur og en skjerm på 12 tommer. Så så akterutseilt er jeg ikke! ;o) Fant jo til og med mannen min via nettet!

    3. Jeg elsker Apple produkter, men valget mellom å lese magasiner på I-pad eller papir der er det absolutt papiret som vinner. Er jo ikke akkurat lett å bare rive ut ei side og slenge på bordet ved siden av meg når jeg finner noe jeg bare MÅ huske til senere. Nei da må man koipere å klippe å lime og lage mapper og……………..puh nei takke meg til papir utgaven 🙂

    4. frodith: Har faktisk mange apper, tro det eller ei. Det er en grei ting. ;o) Mange veldig praktiske også. Enig med deg, Samsung er bra! Men en avis skal være i papir. ;o)

    5. fredlig: Hehe. Har både briller og linser, men synes fortsatt dette brettet er for lite! Skjønner jo at jeg kan forstørre det jeg ser på, men da ser jeg jo ikke hele avissiden! Og jeg liker å se alt på en gang. Helheten liksom! Ikke bare et hjørne av ganga. ;o)

    6. Jeg er livredd alt av duppeditter, og sitter langt inne å lære noe nytt. Har samsung nettbrett, og det er greit, og lettvint, men har ingen apper omtrent. Og enig i at alt er for smått hvertfall 😛

    7. Hjelp. Jeg finnes ikke teknisk, så her er det mannen som må trå til som tec-support når noe ikke funker. OG så påstår han jeg har “passord-dysleksi” for jeg husker jo aldri de logiske og greie passordene jeg velger til ulike ting. Når de lages virker de jo enkle og selvfølgelige, men neste gang jeg trenger dem, finnes det ikke noe enkelt og selvfølgelig lenger. Men jeg har både Iphone og Ipad, og en Samsung Laptop med touch- skjerm.
      Lykke til med bruk av ditt nye lille vidunder! Det blir nok så bra så 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg