Hæææææ?

Fyttikatta, den nærmer seg i rekordfart, jula. Disse få dagene som folk stresser vettet av seg for å få alt klart til. Sjelden er vel hjemmene så reine og ryddige som i jula. Alt skal være på stell da liksom. Nedvask, pynting, baking, hamstring av mat som om en sto foran den krisa, innkjøp av mer eller mindre fornuftige gaver. Helst ufornuftige spør du meg, for de aller fleste av oss har jo alt vi trenger. Ungene har rommet, og gjerne også loftet, fylt til randen av leker. Klesskapene tyter over av plagg til alle anledninger. Nettbrett, spillkonsoller, mobiler, spill ligger slengt over halve huset. Men noe nytt, det vil jo alle ha. Iallefall akkurat på julaften. Etterpå blir det liggende og slenge sammen med all den andre overfloden ..

Jeg ønsker meg ikke noe. Vi har gått ned på gavebudsjettet i år. Vi gir bare for 500 til hvert barnebarn/barn her. Kjipt? Jepp, kanskje det. Men det er ille nok å finne en gave til hver enkelt, og penger under treet er jeg ikke noen tilhenger av. Selv om det hadde vært det mest fornuftige! Det er jo så vidt vi runder av andre juledag før salget er igang. Da kan julegavene kjøpes for en brøkdel av prisen og den 500-lappen varer mye lengre. Men nå ble det ikke kontanter i år heller da.

I går shoppa jeg nesten alle gavene. Smart’en (konebilen) var studd! Ikke at det forteller så mye, for det er jo en særdeles liten bil, nesten bare en halv en føler jeg når jeg skal finne den igjen på parkeringsplassen. Men du så mye det gikk inn i det bagasjerommet! Drømmemannen var helt sjokka da jeg kom bærende inn med det ene etter det andre i går etter kveldsvakta. Han lurte veldig på hvor jeg hadde hatt det. Og da var ikke engang passasjersetet tatt i bruk!

Ellers er det ikke så mye julestemning her. Ute er plenen grønn og det regner stor sett nesten hele tiden. Rundt 10 varmegrader har vi, og det er jo litt rart på denne tiden av året. Jeg ønsker meg så en liten halvmeter med julesnø! Da hadde sikkert julestemninga slått til for fullt! I går da jeg kjørte hjem fra jobb var det riktignok islagt på bakken og bilen var glassert all over, så håpet er ikke helt ute .. selv om yr melder regn, regn og regn til langt uti det nye året.

At nissene og treet er på plass trigga ikke julefølelsen det heller. Det ser heller litt malplassert ut. Grotesk på en måte. Utenfor har jeg ikke pynta noe, og det er kanskje like greit, for her har det blåst noe forferdelig i det siste. Jeg finner ikke alle lyskjedene og det som skal stå utenfor. Aner ikke hvor det har tatt veien, og forstår enda ikke hvorfor det ikke lå sammen med all den andre pynten i julehjørnet på loftet. Det, og alle de små konglenissene og dorullnissene som har ski av ispinner og hår av garn som ungene har laget da de var små, er helt borte vekk. Men det dukker vel opp igjen, forhåpentligvis. En gang, men ikke tidsnok til denne julefeiringa tydeligvis.

Lurer du på hvordan det går med bakinga? Sikkert bra. Bare ikke i dette huset. Mulig det er derfor jeg har vært så fraværende på bloggen. Prestasjonsangst. Eller noe sånn. Alle dere andre baker og lager det ene etter det andre. Både spiselige og uspiselige ting. Og joda, jeg kjenner et lite stikk av dårlig samvittighet. Ja, forsåvidt er det ikke så lite heller. Mer som en dolk som blir vridd rundt. Men samtidig fatter jeg ikke hvordan dere får tid til alt dette her. Selvsagt kunne jeg smokka til med noen bilder fra tidligere bakinger, og bare lata som, men det er ikke helt meg det heller. Det er ikke så mye som er på stell her i år. Jeg gidder rett og slett ikke.

Hadde det vært opp til meg så ville jeg reist vekk i jula. Droppa hele greia. Men siden x’en dro så kan jeg jo ikke ikke reise fra barna og barnebarna våre jeg også. Det hadde ikke vært noe koselig å vite at de var igjen her “aleine” med selveste julefeiringa. Ikke hadde vi noen flere feriedager til gode heller, så det var forsåvidt helt uaktuelt i år. Men lysten til å gjøre nettopp det har vært ganske fremtredende, må jeg bare innrømme.

Istedenfor så blir det julegrøt her lille julaften. Julemiddag her den 24. Overnattingsbesøk av et par barnebarn første juledag. Familiesammenkomst med drømmemannens nærmeste, det vil si henimot 40 stykker, andre juledag. Det er veldig koselig.

Og så er jula slutt! Da skal all pynten tilbake i kassene og stua innta sin normale tilstand, uten røde innslag, igjen. Kakeboksene kommer ikke til å lokke meg inn i boden i ukevis etterpå. For de er nemlig kliss tomme i år. Og det er sikkert like greit, for det er jo bare meg som elsker slike tørre greier. Men til gjengjeld kan jeg sikkert spise meg ihjel på slikt. Iallefall spise meg opp 5-6 kilo. Og det trenger jeg absolutt ikke på nåværende tidspunkt. Her er det nok å ta av.

Noen direkte julefri skal jeg ikke heller ha. Her jobbes det kveld frem til søndag, og mandag og tirsdag skal jeg jaggu på jobb da også. Det er litt kjipt, prøvde å få fri, uten hell. Men kan vel ikke klage, for når de to dagene er unnagjort så skal jeg ikke tilbake til jobb før 15. januar. Og det kjennes ganske godt ut. :o)

Kos deg med alle forberedelsene du. Jeg er en smule misunnelig, egentlig, men det går faktisk bra uten alt dette styret også. Selv om det ikke blir så veldig mye julestemning ut av det.

Midtlivskrise på facebook finner du HER. :o)

10 kommentarer
    1. Deilig og befriende syns jeg:) Jeg har ikke så veldig mange må til jul, nei. Har kjøpt litt gaver, og bakt to sorter kaker, men MÅ ikke. For min del MÅ jeg ikke ha snø heller;) Jo, kanskje MÅ jeg ha gaver til barna……… For øyeblikket ligger jeg i en sykehusseng 25 mil hjemme fra, og må ingenting:):)

    2. Jul skal jo ikke være noe i norgesmesterskap i bakekakerogharenestmulighus heller… Jeg blåser i hva alle andre gjør og baker ett par sorter som vi liker og spiser opp. Vaske rundt gidder jeg ikke.det er jo mørkt halve dagen ,så her er det sånn passe rent og masse stearinlys og ellers dunkel belysning… 🙂 Pakker har jeg kjøpt gjennom hele året..he he… men det er nå av økonomiske årsaker da. Håper du får slappet av når du endelig har fri og at du får det fint med familien din. Der er jo det viktigste 🙂

    3. Anne: Du får jo nesten ikke noe jul du da. Men dere har jo iallefall hele huset fylt av god mat og hjemmebakst kjenner jeg dere rett. Sånn er det ikke her …

    4. fruensvilje: Friheten? Hehe .. her går alt i ett. Skrekkelig mye stress på jobb for tia, så det er ikke overskudd til så mye annet her skal jeg være helt ærlig. Men jeg holder hodet over vannet fortsatt, og det går igrunnen ganske bra. ;o) Men bloggen har blitt lite prioritert i det siste. Er inne og kikker etter dere hver dag, men har ikke engang orka å legge igjen en kommentar. Så får vi se da, om jeg kommer sterkere tilbake. Håper jo det! ;o)

    5. Men , et hjerte av gull!!!! Tenk å bli invitert på lunsj til deg kl 1100 i dag, sammen med dine barn og barnebarna. Jeg er pensjonist og har lagt jula og forventningene litt “på hylla”. Er helt enig vi må selv lage noen rammer som passer oss selv. Livet er så fullt av krav og forventninger at vi må stoppe opp, og tenke oss om. Hva er hensikten???? Den hjertevarmen du viser er større enn den mest eksklusive gaven en kan drømme om.TUSEN TAKK, Marit.

    6. JEg baker ikke EN kake, så hos meg kan du trygt lese 😉 Jeg baker ikke, lager ikke julemiddag, er ikke ferdig med gaver, og har ikke vasket huset 😀 Og vet ikke om jeg rekker eller orker heller… Men fri skal jeg ha,og kose meg på mitt vis sammen med samboeren. Vi gjør som vi vil selv 🙂 Og skal ikke ha dårlig samvittighet 🙂 Ha en fin dag du 🙂

    7. God morgen.Lenge siden du avla oss en visitt no :)men jeg skjønner jo att dere som går i full jobb ikke har samme friheten som vi uføretrygdede.
      Det høres virkelig ut for att dere får fullt hus i år,det kan være koselig det om en har plass nok,slike store forsamlinger orker ikke jeg lengre,ikke har jeg helse til det og ikke har jeg plass,så som du ser så er vi forskjellige :))no skal vi være hos elsdte datter julekvelden,og første juledag kommer våre barn med familie + svigermor til oss,men det blir bare 9 stk det med oss selv :))og elsdte sønn og familie i manko for dei kommer ikke.
      Ikke mye julestemning ute her heller,jeg er nok ikke lei meg av den grunn,kunne vært foruten vinden men snø,nei det ønsker jeg meg ikke,ikke no som vi er i Volda for her er det minimalt med plass å kvitte seg med snøen,ikke helt som på Leira der mannen tar traktoren og dytter snøen på elva :))
      Håper du får en fin julefeiring,og til kaffen finnes det så mye godt å få kjøpt så det går bra selv om kakeboksane er tomme :))
      ha en fin dag da

    8. sliter litt med julestemninga sjøl. Skal jobbe14 timers vakter lillejuleaften, julaften, og1.juledag. håper på arbeidslystsnart… begynner å haste litt…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg