Tirsdagstema # Inomhus


Til tirsdagens tema, inomhus, kunne jeg bidratt med utrolig mange bilder.
Tatt hjemme, på hytta, på en eller annen fin restaurant,
på et hotell (selv om vi sjeldent bor veldig fint når vi er ute og reiser).

Valget mitt falt likevel på huset til denne familien,
bosatt i nærheten av Basse i Gambia.
For noen år siden var vi to uker på ferie i der.
Som en del av programmet den første uka besøkte vi flere familier,
pluss en skole, og vi fikk et innblikk i hvordan hverdagen er i dette landet kontra vårt eget.
Første uka var vi på en rundreise i Gambia og Senegal.
Andre uka på et hotell beliggende rett på stranda.
Det var litt av en overgang, selv om hotellet bare var tre-stjerners!
Til nå hadde vi bodd i jordhytter, hytter med blikktak,
hytter med jordgulv og bare kaldt vann i dusjen.

For oss var rundreisen en utrolig påminnelse om hvor godt vi har det.
Selv om de fleste av oss klager for både det ene og det andre ..

Egentlig burde en slik tur ha vært obligatorisk i ungdomsskolen.
Så kunne disse ungene som klager over det meste og synes alle andre har det mye bedre,
kanskje fått opp øynene litt.
De som aldri er fornøyd med noe, og synes rommet er for lite,
møblene for gamle og gardinene drittkjipe!
De som aldri får noe nytt, og aldri har nok lommepenger.

Vel, det fins verre ting, spør du meg!
I dette huset, med to rom uten dør mellom, bodde nemlig en familie på sju.
Vann hentet de i brønnen, doen var et hull i bakken i bakgården ..
Huset ser jo stot ut utenfra, men halvparten av det fungerte som fjøs!

Blir du med inn en tur?

I den ene enden av rommet sto mesteparten av det de eide.
De var spesielt stolte av sykkelen,
og sannsynligvis redd for at noen skulle stjele den siden den sto inne.
En sykkel – sju personer ..

Senga rommet hele familien ..
Det var nemlig ikke flere senger, eller rom, under dette taket.

Kjøkkenet befant seg i det andre rommet.
Her ser du komfyren ..

Og her er innholdet i kjøkkenskapene.
Rent bortsett fra at det ikke fantes noen skap ..

Flere bilder finner du HER.

Nå skal jeg rett og slett finne senga mi!
Som er vel så stor som denne, og jeg må bare dele plass med en annen person.
Men først skal jeg pusse tennene, med rent vann som kommer direkte
inn på badet mitt via vannkrana.
Vi har så mye vann vi bare vil, både varmt og kaldt.
Og best av alt er at det kan drikkes!
Jeg skal slenge fra meg tøyet i en krok på badet,
og i morra skal jeg åpne alle skapene på vid vegg,
og lure på hva i alle dager jeg skal ta på meg, for jeg har jo ingenting.
Og om jeg må stå opp for å tisse i natt,
går jeg inn på et varmt bad, hvor jeg kan låse døra, istedenfor å finne hullet i bakken bak huset.
Vi har til enhver tid mat og kjøkkenutstyr til en hel liten landsby.
Vi fryser ikke, selv om det begynner å bli vinter rundtomkring nå.

Vinter .. det er nok det eneste vi har som ikke er så greit.
Så der leder de nok en null i Gambia.
Der er det varmt hele tiden.
Men vil DU bytte??

12 kommentarer
    1. Ja vi har det egentlig så godt at man klager litt for mye. Det er så viktig å oppleve dette, og ikke minst så har disse menneskene livsglede på en helt annen måte 🙂 noe å tenke over også..flotte bilder, og Takk for at du deler 🙂 ha en fortsatt gin kveld!

    2. De har det veldig forskjellig fra oss og ja mange unge og eldre skulle vært å sett.
      Vi har to fadderbarn i Brasil og ønsker å reise dit en gang, men vi får brev med info innimellom. Rett før jul i fjor fikk vi et der det sto at alle barna som var der på daghjemmet den dagen fikk spise seg mette, det gjorde inntrykk på barna.
      Ville ikke byttet, men for en stund kunne jeg tenkt meg å vært med å hjulpet.

    3. vi har det godt ja ingen tvil i det,og jeg ser jo etter noen uker på hybel att vi hadde greidd oss godt med bare halvparten av alt det vi har i husa våre

    4. venkesstrikk: Noen av dem har det nok like bra, det følger mye stress og kav med denne levemåten vi har her, for vi må jo få tjent alle disse pengene som opprettholder standarden vi har satt oss. Men de som er riktig fattige, de har nok problemer vi aldri har tenkt på en gang. Om noen blir syke er det ikke bare å ringe legen, de har ikke råd til medisiner heller. Og mat er det litt lite av .. Men jeg ble mektig imponert over holdningen til disse kvinnene i dette landet. De så så stolte ut, gikk rakrygget og var utrolig flotte. Og de jobba med noe hele tiden, med en hel skokk av unger hengenede rundt seg. Mannfolka derimot, de lå stort sett i skyggen, under et tre, og drakk øl ..

    5. gerdziegler: Vi skal snart på ferie .. og da tar vi ikke med oss all komforten som vi har hjemme. Jeg er litt rar der, gidder ikke betale for å bo fint, for vi sover jo stort sett bare der. Reiser jo ikke halve jordkloden rundt for å sitte på et hotell!! Aller best liker jeg med i ei hytte direkte på stranda, men må ha egen do og dusj. Blir spennende å se hvordan det blir denne ganga. Kapp Verde – et nytt reisemål for oss! ;o)

    6. Av og til drømmer jeg om en ensom øy uten komfort.
      Solskinn, fin hvit strand og coconut palms. Uten barbermaskin, uten vannkranen, uten telefon, uten datamaskin, uten avtaler, uten vesteuropeisk standard, uten…

      Så våkner jeg opp!
      Hjertelig hilsen 😉

    7. Takk for reisen og påminnelsen. Vi har det enkelt på det materielle planet det er iallefall sikkert, men de har det nok vel så bra som oss på andre måter vil jeg tro, men bytte? nei….det tror jeg ikke. Alle burde hatt en sånn reise ja

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg