Beskjæring eller drap?

En uvenn er grei å ha når det kommer til beskjæring av trær og busker i hagen …
mener jeg å ha lest en eller annen plass.
Slik ble syrinen etter at min verste uvenn gikk berserk med saga.
Og den uvennen det var meg.
Jeg har faktisk ikke noen flere uvenner, tror jeg.
Men en trenger ikke flere heller når den ene gjør en så god jobb.
Dag ut og dag inn, hele året gjennom.

Jajal, jeg er iallefall ganske sikker på at den syrinen blir fin igjen, etterhvert.
Sikkert mye finere enn den har vært på flere år.
Og om du lurte så ser altså både pære- og plommetreet omtrent likt ut.
Iallefall nå som bladene og pærene har ramla av!

I fjor raserte jeg rhododendroen på utsiden av huset.
Den var gammel og hadde maaaange lange grå, halvtørre greiner
med litt grønt ytterst på stengelen.
Blomstra fint gjorde den, men det er jo ikke så lenge det varer.

Så jeg sagde den helt ned.
Og da mener jeg enda lengre enn de 40 cm hekken nå rager over plenen.
Skulle egentlig bare foreta en lettere stuss,
men det der har jeg aldri vært så flink til, verken på buskaset i hagen,
eller på ungenes pannelugg da de var små ..
Helt krise er det jo ikke, verken det ene eller andre,
for det kommer jo tilbake igjen om en smører seg med litt  tålmodighet.
Men det kan jo se ganske dumt ut en stund ..

Regnet ikke med å se mer til denne her egentlig.
Hadde en plan om å brekke av greinene etterhvert som de døde hen,
og senere bare grave over det som ikke forsvant av seg selv.

Men til våren kommer den til og med med nye blomster.
Det vil si, om de slutter å vokse nå da, for her er det tydeligvis en som
har tatt feil av årstiden, stakkars ..
og prisen på det finner den vel ut når den første frosten slår til.

Enn så lenge har vi det ganske bra her i sør.
I dag morges da jeg kjørte til jobb var det 9 plussgrader,
slett ikke galt den aller siste dagen i oktober.

:o)

6 kommentarer
    1. Oi, det visste jeg ikke – har den stygge syrinen i hagen. Men jeg visste ikke at det kunne beskjæres. Spørs om jeg må ut med saga i helga da 🙂

    2. No lærte eg noko nytt, visste ikkje at rhododendron kunne beskjerast. Eg har nokre stygge som nesten står på stylter, skal jammen gå laus med hagesaksa på dei.

    3. i fjor klipte vi syrintreet vårt helt ned til meitemarkene :))og i sommer fikk vi igjen en halvmeters tett fin busk,hvor lang tid det tar å få blomster igjen hvet jeg ikke men dei kommer.Jeg ville nok valgt å ta bort stammene på ditt syrintre også,da kommer den så mye finere tilbake fra bakkenivå :)),rhododendron er like velsigna og krever svært lite,den kommer flott tilbake som din har gjort og en slipper døde stygge stammer :))

    4. Jeg har bestandig gjort som jeg selv vil når det kommer til hagen. De stakkars trærne mine sier jeg bare… Helt til våren og resultatet kommer igjen. Det handler om å skape det i sitt eget bilde. Jeg er fornøyd, og det tror jeg du og blir..)

    5. Her var det 11 grader 😀 Men jeg har vært bare inne, så ikke så nøye 😀 Og ingen busker eller trær og beskjære her ;-D Det er vel godt å få dem ganske NED er det ikke det da? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg