Høstsysler på hytta

Hei der, halvveis i helga! I dag har vi vært på hytta og rydda inn alle hagemøblene i grillbua, spikra ei fæl, grønn presenning foran åpningen – og dermed er det HØST! Like vedmodig hvert eneste år. Greit nok at det har vært temmelig høstlig en stund nå, men når hytta er pakka sammen da er det liksom ingen vei tilbake. Åsså virker det uhyggelig lenge til neste sommer ..

Det har vært grått og trist her i dag. Har omtrent gått rundt og venta på at himmelen skulle åpne seg. Men de uteble. Og godt var det, for det hadde ikke vært like greit å rydde vekk alle disse tingene om alt sammen var blaut. Da vi kjørte hjemmenfra hadde jeg en bitteliten plan om å ta en padletur, men det blåste litt mer enn jeg trodde, dessuten var det ganske guffent. Og tenkt så kaldt vannet er! Sånn i tilfelle jeg skulle fått min første kanting .. Iskaldt i rompa hadde det sikkert også vært å sitte oppi der. Hehe, det rulerte massevis av unnskyldninger oppi hodet mitt, så det er mulig jeg ikke egentlig hadde så lyst på den turen likevel.

Det var ikke akkurat trengsel på sjøen i dag. Selv om det fortsatt ligger mange i båthavnene tror jeg de aller fleste har sett seg fornøyde med sesongen. De har bare ikke fått fingeren ut og fått opp denne farkosten. For det er jo også en jobb. For de som gjør slikt selv da. Vi betaler oss fra det, nyter å slippe unna både høst og vår, men nyter det ikke like fullt når regninga kommer.

De to mindre båtene derimot .. Mens jeg lekte puslespill med alle hagemøblene og forsøkte å få alt inn på samme måte som i fjor, fikk drømmemannen opp den lille Pioneren og gjort den klar for et halvt år som landkrabbe. Den hadde ligget tre uker på Tømmerstø brygge uten tilsyn, så den var fylt med vann. Nå derimot, ligger den trygt og godt oppå brygga og venter på neste sesong. Den mellomste må vi vente litt med. Den skal vi ha med oss hjem. Sikkert ikke så mange naboer som blir overlykkelige for det, men det får vi bare leve med. Synes heller ikke det ser så pent ut, men da slipper vi iallefall utgifter til kranbil for å få den inn på plenen. Ei krone her og ei krone der vettu, det er sånn vi har råd til å la fagfolk ta seg av den største båten. ;o) Eeeeeeh, eller .. det hørtes iallefall kult ut!

Om et en drøy time skal jeg sitte barnevakt for mitt yngste barnebarn. Dattera mi har bursdag i dag, hele 24 år, så ho og samboeren skal ut og spise middag. Da ofrer selvsagt mamma’n noen timer en lørdagskveld, selv om hele fredagen også gikk til andre enn drømmemannen. Da var det jo Tom Nordlie som trakk. Eller det faktum at det var møteplikt på det seminaret muligens .. Jaja, interessant var det jo, han var en gøyal fyr som ga mye av seg selv. Men jeg var dødstrøtt allerede før det var halvveis, så for min del kom kvelden veldig kjapt. Fest eller ikke fest, før halv ti var jeg hjemme.

Rart med det. Når det først skal skje noe, så kommer alt på en gang! I dag kunne vi vært på fårikål-middag hos et vennepar, men siden jeg hadde lovet meg vekk så gikk jo ikke det heller. 

Fortsatt god helg da! :o)

10 kommentarer
    1. Hørtes ut som en aktiv helg du har, og at den KUNNE vært enda mer travel 🙂 Bra du sier nei til noe da, man skal jo slappe av litt også 🙂 Det var vel fint med en liten båttur, selv om det ikke er sommeren lenger. en liten avslutningstur på hytta liksom 🙂 Men det er helt klart HØST nå ja, men med den sommeren vi har hatt, for vi kanskje tåle et par andre årstider i år også… 😀 Ha en fin kveld 🙂 Klemmer <3

    2. fruensvilje: Vi må jo ha en til alle sammen vettu, uavhengig om de har båtførerprøven eller ei. :o) Og om ikke så alt for mange år kan jo et par barnebarn begynne å øve seg i den aller minste.

    3. 3 båter var mange båter :))men klart det er greit å både spare noen kroner og få litt hjelp med dei tyngste takene.
      Vi vurderer å gjøre hytta vinterklar i morgen,det er høst ja så en må bare få det gjort,vinteren har det med å komme litt kasta på oss,lykke til med barnepasset og ha en koselig kveld

    4. lulltove: Kanskje ikke så deilig på sjøen utover nå, men det kan være ganske facinerende med litt uvær og mørke skyer også. Selv om det ikke er min favorittårstid. Barnebarnet sover, og jeg sitter i rommet ved siden av. Blir lite kos av slikt. :o) Men neste helg skal vi låne ho over natta, hjemme hos oss. Da blir det litt annerledes. <3

    5. Grete: Har lurt noen ganger på om vi bare skal ha båten ute hele året. Ved brygga på hytta fryser det ikke. Kan bare huske det har vært islagt der to, tre ganger fra jeg ble født. Men hvor mye kommer vi til å bruke den på den årstiden? Sannsynligvis ikke i det hele tatt, og da må vi jo ut for å sjekke om alt er bra innimellom. Gidder ikke ha det båndet gjennom hele vinteren.

    6. ninaoglivet: Har visst vært åpen brannstasjon her også, ser jeg i avisen. Men det var dårlig med sol. Barnebarnet sover bare .. så om det fortsetter så får jeg ikke verken ta eller lukte på ho. Men neste lørdag skal ho sove over hos oss. Det blir litt annerledes. :o))

    7. Ja høsten er her definitivt. I morgen skal seilene ned fra båten og dermed er sesongen over her hos oss. Kos deg med barnebarn! Deilige båtbilder forresten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg