STORfamilien på tur

Kan du tenke deg å dra på tur med to, tre unger og et vennepar med barn på samme alder? Booke to hytter ved siden av hverandre og tilbringe helga der. Hvor som helst egentlig. Et avbrekk fra hverdagen. Fri. Ut å spise, ut å shoppe, felles frokost i den ene hytta .. felles kveldskos utenfor hyttene når de aller minste har lagt seg ..

Høres flott ut, ikke sant? Om du så skifter ut dette venneparet med svigerforeldrene dine, fire svigerinner med menn og barn og barnebarn. Hei, hei, da snakker vi tur altså!

Henger du fortsatt med eller? Hvis ikke, så har jeg ingen problemer med å forstå det.. Selv for meg som har vært i denne familien i seks år er det fortsatt ganske uvant med så mange mennesker samla på en plass. Men altså, jeg forsøker igjen ..

Mine svigerforeldre inviterte de aller nærmeste med på ei langhelg til Strømstad. De aller nærmeste vil altså si deres fem barn med ektefeller, barnebarn og oldebarn. Pluss alle mine. Til sammen var vi 36 stykker med smått og stort. Hadde det passa for alle ville antallet oversteget 40. Og vi snakker fortsatt bare om de aller nærmeste .. Her triller nemlig nye verdensborgere ut stadig vekk, som perler på ei snor omtrent.

Jeg er blitt en del av en helt unik familie! Svigerfamilien min må være noe av det beste som fins. Etter å ha vært gift i over 50 år går fortsatt mine svigerforeldre og leier. Er det ikke bare helt utrolig? Jeg får nesten tårer i øynene bare jeg ser på dem. Sannsynligvis har ikke livet deres heller vært knirkefritt, for sånt fins jo ikke. Men de har klart seg gjennom det, og fortsatt er de gift og ser til og med lykkelige ut.

Når en selv har så stor familie så burde jo det vært nok liksom. Jeg hadde vel ikke forestilt meg at vi kom til å bli en del av en slik klan da jeg ble sammen med drømmemannen. Jeg, kjærring nummer to, det er jo sjeldent så veldig stas å få sånne inn i slekta. Likevel har de tatt til seg meg, mine barn og barnebarn på lik linje med de som hører til der. Vi føler oss så utrolig velkomne alle sammen. Det er nesten for godt til å være sant. Vi som på mange måter var så aleine i mange år. Men her fins nok av åpne armer og hjelpende hender om vi bare er villige til å slippe dem til. Men det er jo i seg selv ikke så skrekkelig lett når en ikke er vant til slikt. Likevel er det utrolig godt å vite at det er en mulighet ..

Svigers hadde leid fem hytter på Daftø feriesenter. Fire 8-mannshytter og en litt mindre som de hadde aleine. Rett over veien. Men de eneste timene de var aleine var nok midt på natta, når alle sov. Ellers var vi sammen stort sett hele tiden.

Vi var ute og spiste to ganger. Og du kan vel tenke deg det salige kaoset. Unger og voksne i alle aldre, mer og mindre høylytte .. eeeeeh, egentlig er det ganske vilt. For oss som ikke er født inn i det kan det være veldig slitsomt til tider. Men jeg ville ikke vært det foruten heller. :o))

Hvert år siden jeg ble kjent med disse folkene har vi hatt en familietur. Enten en eller annen plass i Danmark, eller til Krossholmen utenfor Lillesand, men i år ble det altså Sverige. Egentlig spiller det ikke så stor rolle hvor vi er, for vi trenger jo strengt tatt ikke flere mennesker rundt oss enn de som allerede er der. Det er gøy å bare være sammen. Og sammen, det er vi ofte. Det der må vel svigers ta all æren for. For der det er hjerterom er det husrom, vettu! Og akkurat sånn er det hos verdens beste svigerforeldre. Her er det alltid plass til en til. Og de ser stadig en anledning til å samle troppene. Ja, ikke bare de, men også avkommet deres. Her feires det meste, gjerne både en og to ganger! ;o)

Generasjonene etter oss har et helt utrolig forhold til alle tanter og onkler. Om noen slår seg, eller må ha hjelp til å gå på do, om en trenger trøst, trenger å bysses i søvn .. ja, så er det alltid både en og tre som melder seg frivillig. Det er alltid et fang å krype opp i, alltid noen trøstende ord. Fra en eller annen, ikke nødvendigvis mamma eller pappa. Jeg har ikke opplevd maken, iallefall ikke der jeg kom fra. Jeg trodde lenge at jeg kom fra en helt perfekt familie, men der var det iallefall ikke plass til andre enn de som hørte til. Snaut nok det.

Som du sikkert skjønner så kan en tur med denne gjengen ikke bli annet enn vellykka! Vi har storkost oss, og jeg tror det gjelder alle sammen. Daftø i Strømstad var en flott plass å feriere med barn. Mye å finne på, selv om sesongen var temmelig på hell nå. Vi var superheldige med været og jeg kan ikke komme på en eneste ting som kunne vært bedre. ..Rent bortsett fra at jeg ikke fikk brukt de joggeskoene og det sporty tøyet jeg hadde med for at drømmemannen og jeg skulle gå en kveldstur eller to, sånn helt for oss selv.

Litt harryshopping ble det også. Men vi var nok var de som fikk minst med oss hjem, og det hadde sin helt spesielle grunn; Vi hadde nemlig helt studd bil da vi kjørte hjemmenfra, så det var såvidt fire voksne fikk plass til kvoten på veien hjem igjen. Posene i handlevogna her er alså ikke våre. Ikke ungene heller, men vi fikk lov til å låne dem litt.

I denne båten i tømmerrenna befinner min svigermor seg! Tøff dame på over 70 år dette her ser du .. Jeg hadde absolutt ingen ønsker om å prøve denne, litt flaut, men tror jeg er for gammel rett og slett .. ;o)

Takk for turen! :o) Vi sitter igjen med mange gode minner, både liten og stor.

6 kommentarer
    1. tips til en flott blogg av en dame som forteller om sin sykdom, besøk hennes blogg på “chronmodell.blogg.no”

    2. Er også veldig takknemlig for å være en del av denne store “galne” familien. Vi er priviligerte Marit 🙂

    3. ja dette såg ut som en superflott ferie:))som jeg skrev til deg sist,vi hadde det likedann da vår elsdte sønn giftet seg :))vi booket en hel campingplass min og min manns familie 4 generasjoner samlet en hel helg :))så ja jeg skjønner virkelig kor flott dere har hatt det på tur :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg