Et spark i ræva

Noen ganger er et spark i ræva ikke å forakte. Nei, nei, misforstå ikke! Jeg nyter absolutt ikke å bli pint og sånn  .. Men et sånn spark bak som gjør at du kommer igang lissom. Det er greit innimellom.
Ja, skal jeg være helt ærlig så bude jeg nok hatt en del flere sånne .. for her blir det jo ikke gjort så skrekkelig mye. Holdt på å skrive “for tia” .. men den tia har jo vart temmelig lenge nå. Noen år omtrent .. en del år .. alt for mange år ..

Jeg jobber stadig med saken. Men det hjelper ikke så mye det heller. Ingenting av det jeg skal gjøre løper jo av. Ganga som aldri ble ferdig da vi pussa opp står nå der fortsatt. Uten lys i taket og uten lister. Dørene mangler et strøk maling og håndtak. I stua har vi fortsatt bare hengt opp et bilde og ei hylle .. Men nå har vi hatt det slik så lenge at jeg er begynt å bli vant til det. De som pleier å være på besøk her er sikkert også det.

Men i dag begynte det å bety noe igjen. For plutselig ble det her barnedåpen skulle være til søndag! Skrekk og gru! Jeg har jo sagt ja, så det nytter jo ikke å tyte om hvor fælt jeg synes det kommer til å bli. Jeg vet at det blir ca. 25
mennesker her, og så mange har ikke jeg stoler til. Iallefall ikke i et rom. Men jeg trøster meg med at værmeldiga viser ei diger sol, så da går det jo an å åpne opp verandadøra og få litt mer rom på den måten. Mange pledd har vi også ..

Men så starta panikken vettu! For herregud da mann, jeg har jo bare lukt øverste del av jungelen!! Oj oj oj .. og nå begynner jeg å få dårlig tid. For det er jo ikke bare jungeljobbing som følger med en slik feiring. Nope, her må nok kjøkkenet også vaskes ned tror jeg. Litt mer enn bare golvet. For jeg vet ikke hvor mange måneder jeg har sagt til meg selv at de kjøkkenskapdørene egentlig ser heilt jævelige ut. Kan jeg bruke som unnskyldning at det nesten aldri er meg som lager mat her tro? Og menn ser jo ikke slikt .. eeeeh ..

Ganga og de uferdige dørene får bare være. En trenger jo ikke fyre opp under stresshormonene heller. Det drømmemannen aller først tenkte på var all den oppvasken og rotet vi måtte rydde etterpå. Etterpå?? Da er jeg sikkert så letta over at alt, forhåpentligvis, gikk grei så da er jo ikke en liten oppvask noe å tyte over. Vi bor jo på hytta i flere måneder hver sommer og der har vi ikke engang oppvaskmaskin. Dessuten skal vi ha papptallerkner, for det bestemte jeg oss for natt til i går.

Papp ja, er det litt kjipt eller? Ja, egentlig er det jo dritkjipt. Jeg hater papptallerkner når jeg tenker meg om. Men jeg hater også at ting ikke passer sammen. Og av alle våre tallerkner (som jeg dessuten ikke har tjuefem ++ av som er like) passer ingen av dem sammen med rosa servietter og bordpynt. Synes du ikke du ser mine tallerkner med blå feit kant, og skikkelig orange solsikker, sammen med sart dåpspynt type hvitt og babyrosa? Det hadde vært ille det! Mye verre enn pappen!

Forresten så fikk jeg lukt halve nedre jungelen i dag. Det ble så fint atte. Når jeg bare har sove litt skal jeg ta resten. Så skal vi få fatt i litt bark snart. Den der som aldri kom på plass i fjor vettu, for når jeg fikk ut fingeren så hadde barken frøse fast i underlaget og var klin umulig å få kjøpt. Så sånn kan det gå når en ikke får et spark i ræva .. i år derimot ligger jeg plutselig litt godt an. Iallefall når det gjelder det på utsiden av huset.

Inne derimot .. Jada, det skal nok bli ferdig en gang. Før jul muligens. Når høststormen uler og snøen laver ned. Da må en jo også ha et eller annet å henge fingrene i. Som en malerkost eller, tja, et eller annet som kan gjøres innendørs. Ikke min favoritt med sånne innendørssysler egentlig. Men hadde jeg visst tidligere at alle disse menneskene skulle komme hit etter dåpen, ja da hadde jeg sannsynligvis fått unna noe av dette allerede. Bare fordi jeg ikke har lyst å vise frem min utilstrekkelighet. Egentlig er jeg jo en skikkelig perfeksjonist, det er bare det at jeg har kjørt meg litt fast på en måte. Ikke skjønner jeg når og hvordan det skjedde, og ikke har jeg funnet ut hvordan jeg skal komme meg laus heller.

Etterhvert skal jeg nok finne ut av det. Ikke i dag og helt sikkert ikke i morra heller. Men snart .. om ikke så alt for lenge ..

8 kommentarer
    1. Siv: Fikk du kverka noen kaniner? ;o)
      Her skinner kjøkkenet som aldri før! Det er iallefall et par år siden det har vært så reint .. Tok sin tid, men ble veldig bra til slutt.

    2. I know the feeling!! Trenger et spark i ræva selv jeg. I allefall i morgen, for da har jeg fri. Og det FLYTER i huset mitt av alt fra hybelkaniner, til leker og tupperware. Æsj!!!

    3. Hi hi, her kjenner jeg meg igjen. Men da konfirmasjon. Vaske kjøkken? Frem med komfyr, vaske der, tok vifta meddet samme. Tømte kjøkkenskuffer og vasket. Inni skal og over alt. Helt til jeg kom til å tenke på at INGEN skulle bak komfyren, oppe i vifta eller inn i skapene, men da var det jo gjort.
      Neste konfirmasnjon ble litt enklere, vanlog rengjøring, Konfirmanten var i fokus og ikke min eventuelle prestasjon på rengjøringsfronten. Lykke til, alt går bra, det vet jeg.

    4. Du er helt lik meg du. Vi har hundre prosjekt vi aldri blir ferdig med og planene for loftet er mange, men en gang når det blir mer tid. Og så kommer det jo stadig litt mer ting og tang som jentene bare må oppbevare. Dere får nok en flott barnedåp og som en trøst er det bare du som ser alt det som burde vært gjort. Det er bare å la være å si noe, så er det ingen som tenker tanken engang

    5. God morgen.Her ville jeg kalt inn til dugnad :))det hørtes forskrekkelig mye ut på få dager og i tillegg er du i full jobb.Kan ikke annet enn å si lykke til,og uansett hvor langt du kommer så blir nok prinsessa godt døpt uansett :))og papp,det hørtes helt perfekt ut 🙂

    6. Jeg kjente meg faktisk litt igjen der du.
      Det har vært prosjekter som virkelig har stanset opp, og det er ikke noe kjekt. Jeg har stort sett opplevd det med lister, og rørlegger. Ellers er det stort sett på plass når jeg først setter igang. Det har vært de tingene jeg ikke kan som det skorter mest på. Jo mere jeg har lært jo enklere har det gått.
      Det med service skal jeg ikke gå inn på… Jeg har jobbet med det, og har mere enn nok uten tvil.
      Nyt dagen, og nyt det som skal skje. Det er bare vi i huset som ser alt sammen… Tro meg slik er det bare.:)

    7. Huff, ble helt stresset av dette jeg…ikke rart du da er stresset! hehehe. Men du, det er sikkert ikke så ille som du tror. Og som du sier ; det blir nok ferdig en gang. Men det ER godt å få ting unna i god tid…jeg skal være enig der. Men er litt slik selv jeg , at jeg ikke får ting unna meg. Husker gangen der jeg bodde før, jeg startet med å male den….men ble aldri ferdig! (men er litt unnskyldt at jeg hadde min vonde rygg, noe som ikke var godt å male med….jeg håpet det skulle komme noen å “redde” gangen for meg,-men det skjedde ikke!)
      Det blir jo hyggelig med dåp hos dere da. Og en ting skal jeg si deg…det er hjertefølelsen som teller i et hus! Ikke et malestrøk eller to…
      Dere må kose dere masse denne store dagen til dåpsbarnet. :))) Lykke til!
      klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg