2013 Sardinia – Cala Gonone og grottetur

Vi fortsetter vår “rundreise” på Sardinia. Denne dagen befinner målet seg tvers over på andre siden av øya, til østkysten og Cala Gonone. En svingete, smal, bratt vei tar oss ned fra fjellet til byen helt nede i vannkanten. Her finner du havneområdet hvor du kan leie båter, eller hoppe på en organisert båttur til ei av Sardinias mange bortgjemte strender eller grotter.

I selve byen finnes også ei “lita” strand leser jeg meg til. Lita og lita, jeg vet ikke helt om jeg er helt enig i den beskrivelsen. Vi er muligens ikke så godt vant her oppe i Norge .. for meg var nemlig dette ei ganske så lang strand med en flott strandpromenade.

.. og noen ikke fullt så fine palmer! Uff. Byen blir betegnet som badeby, moderne, sofistikert med mange hoteller, barer og restauranter. Det var litt mer liv her. Minna mer om en turistifisert by på Kanariøyene, med høy musikk og glorete plastpalmer. Men det var ikke så mye folk her heller. Lurer litt på om dette fraværet av turister skyldes at vi var her alt for tidlig i sesongen, eller om Sardinia ikke helt er blitt oppdaget enda ..

Målet for turen vår var et grottebesøk. Fra vi kjøpte billettene til båten gikk var det drøye to timer, og før vi kom så langt øste regnet ned. Jeg som hadde gleda meg så til en båtturen! Ble en smule skuffa da vi måtte trøkke oss sammen under kalesja sammen med alle de andre som også ville se Bue Mariono grottene.

Men inni fjellet regner det jo aldri! Så da vi bare kom så langt var alt helt greit. Ja, rent bortsett fra at det selvfølgelig ikke var lov å fotografere innforbi gjerdet!! Ååååh! Så typisk! Jeg visste vel innerst inne at det sannsynligvis var slik, men jeg blir like skuffa hver gang. Denne ganga var det kun på grunn av copyrighten og guiden selv syens tydeligvis dette her var litt tåpelig. Men som det pliktoppfyllende mennesket jeg er så turde jeg ikke gjøre annet enn det de sa. Selv om den ene etter den andre sneik seg til et bilde både her og der. Uten å slå av blitzen til og med.. Så jeg renger med at snikfotograferingen resulterte i bare sorte bilder .. og det fortjente de!! Mitt kamera hang rundt halsen min, og der hang det ubrukt helt til vi kom ut igjen.

Noen ankom i mindre båter. Vi holdt oss strandsmessig til en liten yacht. ;o)

Jeg elsker utflukter som dette. Selv om jeg aller helst ville ha gått rundt her aleine og ikke i kø sammen med andre turister. Bare så synd jeg ikke kan få vist mer av hvordan grotten så ut. For her var det utrolig nok mye fint å se på. Spektakulære formasjoner av naturlige skulpturer flott opplyst av og fremhevet på en naturtro måte. Speilbilde av grottetaket i vannet som gjorde at det så uendelig dypt ut. Grotta del Bue Marino antas å være det siste tilholdsstedet for munkeselen. Her svømte de inn til stranda som befinner seg langt inne i hula for å gi liv til neste generasjon. 

Etter en times underjordisk vandring kom vi ut igjen til blå himmel! Vi var innom ei strand, for å plukke opp noen andre turister, før vi returnerte til utgangspunktet. Denne ganga utendørs på båtdekket.

.. og her fikk du kjøpt billetter til de fleste turene. :o) Det fantes også et offentlig toalett nede på havna. Men det var selvsagt stengt med en diger kjetting og hengelås. Som alle de andre offentlige toalettene vi fant. Dermed måtte vi hver gang naturen kalte sette oss på en kafe og bestille noe drikke. En litt ond sirkel det der .. for alt måtte jo ut igjen etterhvert, og så var det på’n igjen! ;o)

Gå ikke glipp av neste innlegg fra Bosa! Følg meg på Facebook HER.

4 kommentarer
    1. fruensvilje: Hei på deg. Vi er der ikke nå, men det er nå jeg holder på å se gjennom alle bildene. Var der i slutten av mai. :o)

    2. hei så hærlig da,dere er på tur :))ja det fortener dere like mye hver gang synes eg.
      Trasig med forbud mot fotografering,men du fikk no noen flotte bilder ved enden og dei forteller mye :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg