Spania – Barcelona, Montjuice taubane og borgen

Et lite tilbakeblikk. Siden reiselysten foreløpig foregår via internett kommer herved et til innlegg fra turen vår til Barcelona i januar. Har fortsatt mange bilder derfra som jeg ikke ha vist frem, så kanskje det til og med kommer et innlegg eller to til etter dette. Sånn etterhvert ..

Barcelona er en diger by. Noe vi fikk god oversikt over da vi tok taubanen opp til Montjuice borgen. Borgen ble bygd i ca. 1640. Under Francos styre ble den brukt som fengsel for opprørerne og dette er i dag den eneste plassen i Barcelona hvor du finner en statue av Franco. Det var iallefall det vi leste oss til, men den statuen fant vi ikke ..

Det var derimot mye annet fint å se på. Spesielt for ei steingal kjærring med gamle murer og borger på hjernen. Været viste seg fra sin absolutt beste side denne dagen, det var omtrent som sommeren hjemme.

For å komme til Montjuice tok vi t-banen til Paral-lel. Videre derfra kabelbanen Avinguda Miramar som tar deg opp til selve taubanen. Dette var min aller første tur i en taubane, og for meg var det sikkert en like stor opplevelse å som om jeg skulle ha vært barn. Siden jeg aldri har gått/stått på ski her jeg jo heller aldri vært i en skihei av noe slag. Jepp, må bare innrømme at dette var kjempegøy.

Like gøy var det ikke for drømmemannen. Han lider av sterkt fremtreden høydeskrekk og likte seg ikke spesielt godt. Mulig det var derfor jeg synes det ble så ubeskrivelig morsomt?

Ut mot havet. Rett nedenfor borgen lå cruiseskipene på rad og rekke. Sykt trist plass å ankomme en så flott by spør du meg, men nå har jeg aldri vært på cruise så det kan jo være det er normalt å legge til i et industriområde som dette.

Det gikk noen timer her. Som du ser var det ikke akkurat overbefolket. Det er grunnen til at jeg reiser til en slik plass midt på vinteren. Jeg orker nemlig ikke gå i kø sammen med alle de andre turistene, stå i kø for å ta bilder, få med masse ukjente linselus på hvert eneste bilde, irritere meg på folk som vimser rett foran det jeg skal ta bilde av .. og akkurat det er nok en av grunnene til at det ikke frister å dra på cruise. Jeg vil gjøre alt i mitt tempo og ikke ha en hel haug andre, ukjente mennesker å ta hensyn til. Heldigvis er vi like sånn, drømmemannen og jeg. Så han er for meg et helt perfekt reisefølge!

Vi fikk med oss veldig mye på de dagene vi var her. Likevel er det mye annet jeg gjerne ville sett. Kanskje drar vi hit en gang til etterhvert, men foreløpig har vi ingen planer om det. Det er jo så utrolig mange andre plasser i verden som også frister .. og da er det kjipt å bare dra tilbake til samme sted hele tiden. Jeg vet jo at mange gjør det. Ferierer på samme hotell i samme land år etter år etter år. Det er trygt og godt, for dem. Jeg er ikke helt der. Til og med når vi drar på tur i to uker vil jeg gjerne bo på to forskjellige plasser. Eller ha en base og reise rundt litt. Hver sin smak altså, og det er jo egenlig en god ting, at vi er forsjellige.

Det var et par souvenirbutikker i selve borgen og en kiosk utenfor. Der solgte de verdens verste kaffi i følge mitt kaffidrikkende reisefølge. Så om du ikke synes det er nok å se på noen gamle steinbygninger så er kanskje ikke dette plassen for deg .. Men om du reiser med barn kan jeg garantere at dette er en plass som kommer til å være gøy å dra til. Iallefall om jeg skal dømme etter min barnslige fryd over å kjøre taubane! ;o)

Her hos oss er det fortsatt full vinter. Fem kalde grader og snø i lufta og akkurat nå er jeg veldig glad for at båten ikke skal sjøsettes til fredag.. selv om den tanken forandrer seg kjapt om sola dukker opp og sjøen ligger blank og fristende på byfjorden.

Jeg har to dager på kurs foran meg nå. Et kurs jeg har hatt tidligere, akkurat i det vi fikk vite at dattera hadde en svulst i hjernen. Må bare innrømme at jeg ikke husker jeg var på det kurset .. så jeg har altså fått lov å henge meg på denne pulja som begynner i dag. Får jo virkelig håpe jeg får med meg noe denne ganga, for hvis ikke har jeg ikke noe annet å skylde på enn en defekt hjerne! Det hadde jo vært temmelig flaut ..

Håper du får en fin onsdag. Jeg får komme meg avgårde til skolebenken. ;o)

4 kommentarer
    1. fruensvilje: Det blir jo spennende. :o) Kunne godt ha tenkt meg en tur dit jeg også, men en av grunnene er jo at det faktisk går noen få fly herfra til akkurat den destinasjonen. Kanskje en gang .. ;o)

    2. Gøy med sånne taubaner 🙂 Jeg elsker å kjøre sånn, men har som deg en mann som lider av høydeskrekk, så han liker det ikke så godt. Men jeg føler det kiler i magen. Fine bilder, vi får kose oss med litt nett-reising, for som du sier, det er snø og kulde i lassevis fremdeles, og det er ikke særlig stas å reise noe HER til lands ennå 😀

    3. takk for hyggelig reisebrev :))jeg er enig med deg i mange av poengene dine her,ble jo selv litt irritert over litt for mange hoder forran linsa mi.Vi tok kjempemange bilder men jeg kan jo ikke legge ut bilder av alle folkene ,så det er nok litt kipt da.
      Gleder meg til Bulgaria tur i sommer,det blir første tur uten guide bare gjøre det vi vil i en uke,har ikke prøvd den varianten før jeg :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg